Insights / Social ads
Den ultimate og eneste Pinterest-guiden du trenger:
alt du trenger å vite om pins, annonser og SEO på Pinterest
Innholdsfortegnelse
Hva er Pinterest, og hva brukes det til?
Folk bruker Pinterest for å få sin neste gode idé – når de vil lage eller ha noe nytt, men ikke har bestemt seg for hva det nøyaktig skal være ennå. Det er stedet med både inspirasjon, nye produkter og et hav av muligheter.
Forestill deg Pinterest som en visuell søkemotor som guider folk til ideer som passer perfekt for dem. Når brukerne (kalt Pinners) søker og blar gjennom Pinterest-innholdet (kalt Pins), finjusterer de smaken sin og finner den perfekte ideen som de kan lagre (kalt å Pinne) på sine egne Pinterest-tavler (kalt Boards). På den måten kan man kontinuerlig samle ideer og inspirasjon, som man senere kan komme tilbake til og se på – og kanskje til slutt kjøpe.
Folk på Pinterest er i større grad klare til å handle i stedet for bare å like andres innlegg, bla gjennom de siste nyhetene eller se kattevideoer. De er der for å sprite opp hverdagen sin (middagsoppskrifter, sminkeveiledninger, klær og tilbehør), feire spesielle øyeblikk (bursdagsfester, barnedåp, bryllup) og planlegge det neste steget i livet (husrenovering, studere i utlandet, en ny baby).
Litt om Pinterests algoritme
Det finnes allerede et vell av shoppingfunksjoner på Pinterest – som bare blir bedre med tiden. Det er enkelt å se detaljer som priser, lagre produkter på handlelister, eller klikke for å gjennomføre et kjøp med en gang.
Den største forskjellen på annonsering på Pinterest sammenlignet med f.eks. Facebook og Instagram, er at folk på Pinterest faktisk ønsker å høre fra merkevarer, siden de er på utkikk etter noe nytt og ønsker å bli inspirert. På ukentlig basis sier 80% av Pinners at de har oppdaget et nytt merke eller produkt på Pinterest. Det er også mulig å følge merkevarer og private profiler, slik at man eksponeres for deres organiske pins og annonser i sitt Pinterest-feed.
På Pinterest er innholdet ikke kronologisk – det er personlig. Jo mer man søker, klikker og lagrer pins på Pinterest, desto bedre blir innholdet. Algoritmen lærer den enkelte pinneren å kjenne ut fra ens unike atferd. På denne måten blir innholdet mer personliggjort med nye pins i de kategoriene man interagerer mest med. Inspirasjonen kan så fortsette i timevis.
Hvorfor annonsere på Pinterest
La meg snu på det: Hvorfor ikke?
Har du råd til å la være og gå glipp av potensielle kunder?
På Pinterest finner du noen av de mest lidenskapelige og lojale kundene. De sitter klare til å motta nye ideer og inspirasjon fra både kjente og nye merkevarer.
Pinterest appellerer til (nesten) alle og enhver. Fra Generasjon Z til Millennials og reiselystne pensjonister. Over hele verden bruker mer enn 430 millioner mennesker Pinterest hver måned for å utforske hva deres neste kjøp skal være. Det er tross alt en del potensielle kjøp …
De mest populære kategorier på Pinterest finnes under blant annet hjemmeinnredning, makeup, klær og tilbehør, matlaging, reiser og DIY-prosjekter. Selger du noen av disse produktene? Da vil du enkelt kunne finne kundene dine her.
I tillegg er Pinterest også stedet hvor du som annonsør får en av de billigste CPM-ene – sammenlignet med sosiale medier kanaler som Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok og LinkedIn.
Suppler ditt nåværende markedsføringsmiks med annonsering på Pinterest og øk omsetningen din med kjøpeklare og engasjerte kunder.
Det er gratis å opprette en bedriftsprofil på Pinterest og enkelt å komme i gang. Hvordan, tenker du? Vi har heldigvis også en meget utførlig guide til hvordan du enkelt og greit kommer i gang med Pinterests annonser.
Steder annonser vises på Pinterest
Dine annonser kan vises forskjellige steder på Pinterest, slik at du kan nå vidt og bredt til potensielle kunder innenfor din målgruppe, samt få mest mulig ut av ditt annonsebudsjett.
Hjemmeskjerm (Home Feed)
Det første du ser når du åpner Pinterest som app eller i en nettleser er emoji-en som ligner et hus. Her blar folk gjennom feeden sin etter nye ideer. Innholdet personaliseres med nye pins basert på tidligere interaksjoner samt pins fra profilene/merkene man allerede følger.
Eksempelet du ser, er mitt Hjemmeskjerm. Det er primært innhold med interiør og sommerferie-inspirasjon. Til vinteren vil det nok være en del nye pins innenfor juledekorasjoner til hjemmet og ideer til gaveinnpakning. Det har vært slik de siste mange årene. 😉
På en smarttelefon vises det ca. 4-5 pins på skjermen av gangen, hvorav en av dem er en annonse.
Søk (Search)
Siden Pinterest er bygget opp rundt en søkemotor, er denne funksjonen selvsagt veldig populær og god for å finne ny inspirasjon. Her søker folk etter søkeord, hvorpå de får vist pins relatert til søket. Dette bringer folk nærmere beslutninger. Emojien ligner et forstørrelsesglass og er rett til høyre for Hjemmeskjerm på mobilen.
Som du kan se på eksempelet til høyre, kjenner Pinterest meg veldig godt, og algoritmen vet hva jeg liker. Hjemmeinnredning og mat – skyldig…
Derfor får jeg vist et utvalg av kategorier Pinterest mener jeg ville like, siden jeg tidligere har interagert med lignende innhold. Man kan enkelt klikke på dem eller søke etter noe annet. Her vises også en blanding av organiske og betalte pins.
Historier (Story)
En av de nyere funksjonene er kategorien Historier. Ligner mye på Instagram Story. Fullskjermopplevelse med både video- og bildeinnhold som fyller hele skjermen på mobilen. Her vises både organiske pins og annonser.
DIN guide til å komme i gang
Men hva skal du bruke alt dette til? Hvordan går man helt konkret til veie med Pinterest-annonser, og hva skal man legge vekt på? Her får du en grundig guide for en flygende start på Pinterest.
Opprett en bedriftskonto på Pinterest
Når du har gjort det, må du opprette en annonsekonto der du administrerer annonsene dine. Du kan opprette opptil 10 annonsekontoer per bedriftskonto. Én annonsekonto vil imidlertid ofte være tilstrekkelig for de fleste behov.
- Klikk på Annonser øverst til venstre og velg Oversikt for å åpne Ads Manager.
- Klikk på pilen ved siden av ditt navn
- Klikk på Opprett en ny annonsekonto
- Angi et navn for annonsekontoen, velg ditt land, og klikk på Opprett fakturering
- Les og aksepter annonseringsavtalen hvis du blir bedt om det
- Legg til betalingsinformasjon på den nye annonsekontoen din
- Klikk på Lagre
Pinterest-kampanjemålsettinger
Nå er du klar til å bygge kampanjene dine.
Du kan velge mellom 5 forskjellige målretninger i kampanjene dine på Pinterest.
De er delt inn i 3 overordnede formål/kategorier: ‘Bygg bevissthet’, ‘Oppfordre til vurdering’ og ‘Oppnå konverteringer’.
Brand Awareness (Merkebevissthet)
Utvid rekkevidden din, få mye eksponering og bygg merkevaren/ditt produkt/tjenesten din.
En slik kampanje kan kjøre mer eller mindre 24/7 og i alle sesonger og tidspunkter på året – med litt løpende optimalisering av nye annonser.
Plutonic-Tips: Spesielt bra for å fremme organiske pins, bildeannonser og shoppingannonser for nettbutikker.
Video views (Videovisninger)
Denne typen ligner Merkebevissthet, men med større fokus på videovisninger. Denne er ekstremt videofokusert og målrettet mot det. Så hvis du har flott videomateriale tilgjengelig, er denne kampanjetypen gull verdt!
Plutonic-tips: Perfekt for å fremme organiske videopinner og videoannonser.
Consideration (Vurdering)
Er målet ditt å få folk til å klikke på annonsene dine og øke trafikken til nettstedet ditt? Da bør du velge Vurdering. Med denne målrettingen er det KPI-er som CTR og utgående klikk du bør se på.
Sammenlignet med de to merkevareorienterte målrettingene er folk her allerede oppmerksomme på merket ditt. Nå er det på tide å flytte dem lenger ned i trakten og inn på nettstedet.
Plutonic-tips: Perfekt for karusellannonser, kolleksjonsannonser, bilde- og videoannonser.
Conversions (Konverteringer)
Nå blir det morsomt! Konverteringer.
En konvertering kan være mange ting. Avhengig av nettstedet ditt og målet med annonseringen, kan det hende du søker etter salg i nettbutikken, flere påmeldinger til arrangementer eller nye abonnementer.
Ved hjelp av Pinterests sporingskode ‘Pinterest Tag’ spores all atferd på nettstedet. Det overføres tilbake til Pinterest Ads Manager, slik at du kan se hvordan kampanjene dine presterer i forhold til utgående klikk, konverteringer osv.
Plutonic-tips: Passer godt for shoppingannonser, kolleksjonsannonser, idépinner, bilde- og videoannonser.
Catalog sales (Katalogsalg)
Har du produkter som kan selges? Da er dette for deg!
Last opp produktkatalogen din til Pinterest (Shopify har en integrasjon) og selg produktene dine direkte på Pinterest. Dette ligner mye på Dynamic Product Ads fra Meta.
Plutonic-tips: Bra for shoppingannonser og kolleksjonsannonser.
Pinterest målgrupper
Når du har valgt målretningen for kampanjen din, er neste steg å bygge målgruppene annonsene skal eksponeres for. Dette kan være basert på:
- Interesser
- Demografi
- Dine egne opplastede kundelister
- Look-alikes og kopimålgrupper
- Søkeord
Når du har satt i gang annonsene dine på Pinterest, begynner algoritmen å samle data. Alt dette finner du under Analytics i menylinjen. Under Publikumsinnsikt finner du data om de som interagerer mest med dine pins – og hvilke interesser de har. Bruk denne kunnskapen når du oppretter nye målgrupper.
Din kampanje er nå klar til å gå live. Pinterest gjennomgår alle nye kampanjer, målgrupper og annonser for å sikre at de overholder retningslinjene. Det kan ta opptil 24 timer før de blir satt i gang.
Vil du vite mer om Pinterest-annonsering?
Last ned vår e-bok "KOM I GANG MED PINTEREST-ANNONCERINGPinterest annonsetyper og størrelser
Afhengig av målretningen for kampanjen din, må annonsene dine tilpasses til ulike formater. Det er viktig at annonsene dine ser pene og innbydende ut hver gang. Mange av formatene er selvforklarende og kan brukes på samme måte som på Facebook eller Instagram.
Imidlertid er det noen spennende nyheter som kan gi forskjellige resultater. For eksempel er Video Max Width opplagt for Brand Awareness-kampanjer, mens Shopping Pin er perfekt for Conversion-kampanjer. Collections er for deg som vil få Pinners til å handle en hel samling, og det nye ideformatet Idea Pin er spesielt godt for å skape interaksjoner og har høy CTR.
Registrer nettstedet ditt
Registrer nettstedet ditt på din nye bedriftskonto og få tilgang til unike analyser av dine pins, osv. Når nettstedet er registrert, vises en Følg-knapp på Pinterest-kontoen din ved siden av alle pins som kommer fra nettstedet ditt.
Du får også en liten ikon med en hake ved siden av nettadressen på profilen din, slik at alle vet at det er en pålitelig profil som er verifisert av Pinterest.
- Sjekk om deg eller bedriften din eier en domene (for eksempel eksempel.com)
- Registrer nettstedet ved å legge til en HTML-tag, laste opp en HTML-fil eller legge til en DNS TXT-post på nettstedet
Er nettstedet ditt bygget med Shopify eller WordPress?
Bruk løsningen med en HTML-tag eller HTML-fil.
Følg dine besøkende med Pinterest Tag
Med Pinterest Tag lagt til på nettstedet ditt kan du måle kampanjeresultater, optimalisere konverteringer, bygge målgrupper og mye mer!
Pinterest Tag er en kode du legger til på nettstedet ditt, slik at Pinterest kan spore trafikken til nettstedet ditt og interaksjonene folk gjør etter å ha sett annonsene dine på Pinterest.
Tagget består af:
- Basiskode: grundlaget for Pinterest-tagget og skal placeres på alle sider af dit website
- Hændelseskode: skal placeres på de sider, hvor du vil følge specifikke konverteringer, som folk foretager på dit website (føj til indkøbskurv, betaling, tilmelding m.m.)
Der findes 2 måder at installere Pinterest Tag på:
- Installer det selv manuelt
- Brug en ekstern integration (Google Tag Manager, Shopify, WordPress, WooCommerce m.m.)
Læs Pinterest egen guide til opsætning af Pinterest Tag.
Når basiskoden er tilføjet, skal du opsætte hændelseskoder for at kunne spore bestemte konverteringer på dit website.
Læs Pinterest egen guide til opsætning af hændelseskoder.
Plutonic-tip: installér Chrome-udvidelsen Pinterest Tag Helper og kontroller, at dit tag er opsat korrekt.
Aktivér Automatisk Forbedret Match
Denne funktion er kommet i kølvandet af de sidste par års intensivering af GDPR-lovgivninger og begrænset data på brugernes adfærd.
Pinterest-tagget kan sende hashede oplysninger, som kunder har oplyst i f.eks. Kontaktformularer og gennemførsel af et køb på dit website. På den måde kan flere konverteringer og besøgende på websitet matches med folk på Pinterest. Og dette kan føre til bedre performance i dine kampagner med lavere CPA og højere ROAS.
- Klik på Annoncer øverst i menubjælken og vælg Konverteringer
- Slå Automatisk Forbedret Match til så den står som Aktiveret
Slik lykkes du med SEO på Pinterest
På grunn av søkemotoren på Pinterest utgjør SEO (Search Engine Optimization) en stor del av en vellykket strategi på plattformen. Men hvordan bør man nærme seg noe slikt? Her er en optimal strategi for deg:
1. Finn ut hva Pinterest-brukere søker etter:
- Bruk søkefunksjonen til å søke etter søkeord relatert til bedriften din.
- Bruk Publikumsinnsikt for å se hva de har engasjert seg med de siste 30 dagene.
- Bruk Popular-funksjonen under Analytics og søk etter populære søkeord.
Hvis du annonserer i Danmark, velg Storbritannia som land.
Se hvordan søkeord trender i forhold til hverandre og sesongen.
2. Gjør en søkeordsanalyse med Googles gratis søkeordsverktøy; Keywords Planner og/eller det gratis SEO-verktøyet Ahrefs.
- Selv om analysen ikke er basert på Pinterest-data, får du en god følelse for hvilke søkeord som er verdifulle på verdens største søkemotor.
3. Skriv en god og fengende bedriftsbeskrivelse under profilen din.
- 500 tegn
- Beskriv hva du gjør og hvilken verdi du tilfører kundene. La deg gjerne inspirere av konkurrentene dine
4. Inkluder relevante søkeord i pins og opslagstavler (Boards).
5. Pinner av høy kvalitet
- Innhold som inspirerer (ingen pikselerte bilder!)
- Bruk de riktige formatene
- Lenk til blogger og produkter med en SEO-optimalisert landingsside
6. Legg til Pinterest “Lagre” -knappen på bildene på nettstedet ditt
- Øker trafikken til Pinterest-profilen din
7. Analyser dataen din og søkeordsvolumet
- Bare mulig med en bedriftskonto
6 ekstra bonustips for suksess
- Velg bilder og videoer av høy kvalitet både for organiske og betalte pins. Husk at de skal være vakre og inspirerende.
- Implementer Pinterest Tag og spore interaksjoner på nettstedet ditt. Bruk dataene til å analysere annonseprestasjonen og som målretning i kampanjer.
- Hvis du har en nettbutikk: Last opp produktkatalogen din på Pinterest og vis produktene direkte på Pinterest-profilen din og som Pinterest Shopping-annonser. Hvis du bruker Shopify, kan det gjøres raskt og enkelt med direkte integrasjon.
- Bruk Pinterest “Audience Insights” -verktøyet og lær om kundenes demografi, interesser og atferd. Bruk det til å tilpasse målretningen din og lage mer effektive pins.
- Gi Boards lettfattelige og beskrivende navn, for eksempel “Enkle middager uten baking” eller “Moderne kjøkkenbord”, for å få vist pinsene dine i relevante søk.
- Lag nye organiske pins jevnlig for å opprettholde en kontinuerlig strøm av spennende innhold.
Trenger du hjelp med Pinterest?
Få vår SoMe-avdeling til å hjelpe deg.
Klar for å oppnå
merkbare
resultater?
Bli kontaktet for en uforpliktende prat
om dine muligheter.