Huskeliste for overføring av SEO-verdi før en nettsidemigrering
Hvis du selv har mot til å kaste deg ut i migreringen av din nettside, har vi her hos Plutonic Media forsøkt å sette opp en huskeliste som du kan bruke for lettere å overskue de viktigste aspektene du bør vurdere før du gjennomfører migreringen.
Backup
Første skritt ved enhver større endring av en nettside bør alltid være å lage en backup. Det gjør det mulig å gå tilbake til en funksjonell versjon av siden i tilfelle alvorlige uforutsette hendelser.
Selv om det kan være vanskelig og kostbart å migrere tilbake, er det tross alt bedre enn å fortsette i feil retning.
Opprett testmiljø eller testsite
En annen god grunnregel når det kommer til alle IT-prosjekter, også nettsideendringer, er å opprette et testmiljø. Det gjør det mulig å oppdage feil før endringene går live, og det kan i mange tilfeller redusere kostnadene forbundet med prosjektet betydelig.
Hvis du oppretter et testmiljø, har du også muligheten til å utføre løpende evaluering av forskjellige tiltak og på den måten dele opp prosessen i delprosesser. Det kan gjøre migreringen som helhet tryggere, da den blir mer oversiktlig.
Gjennomgang av eksterne lenker (backlink audit)
Et av de beste tiltakene når man snakker om å videreføre SEO-verdi i forbindelse med en nettsidemigrering, er å gjennomføre en revisjon av sin lenkeprofil. Med det mener jeg at du bør få en oversikt over hvor din side får lenker fra, og hvilke landingssider disse peker på.
I tilfelle noen av disse lenkene peker inn på landingssider som blir påvirket av den kommende oppdateringen, bør du lage en plan for å få endret dem. Lenken skal selvfølgelig ikke endres før oppdateringen av siden er gjennomført, da den ellers vil peke på en URL som ikke eksisterer.
Endringen av eksterne lenker kan være en tidkrevende prosess. Med mindre du har full kontroll over alle backlinks, vil det bety at det må tas kontakt til leverandøren av lenken for å få denne oppdatert. Det kan imidlertid være risikabelt, da noen plutselig kan ønske betaling for lenken eller velge å fjerne den. Derfor bør du vurdere om den enkelte lenken er relevant nok til at du vil ta denne sjansen.
Samtidig kan du også analysere og vurdere hvilke lenker som faktisk gir verdi, er relevante og bidrar til sidens autoritet. Det vil sannsynligvis være mulig å fjerne en del spamlenker.
Jeg kan imidlertid ikke understreke nok hvor viktige de relevante eksterne lenkene er, da antallet og verdien av disse fortsatt er en av de absolutt avgjørende rangeringsfaktorene for søkemotorenes vurdering av nettsiden.
DNS-oppsett
Hvis det er snakk om et domeneskifte, bør du kontakte din domenevert og få dem til å sette opp DNS (Domain Name Service), slik at den gamle siden “peker” inn på den nye. Det vil gjøre det enklere for søkemotorer å forstå domeneskiftet, og på den måten videreføre SEO-verdien til det nye domenet.
I den sammenhengen bør du huske å fortsette å betale for det gamle domenet. Hvis du ikke eier det gamle domenet, vil verdien derfra forsvinne hvis det kjøpes av en annen. Det skyldes at verdien av de eksterne lenkene som peker inn på det gamle domenet i så fall ikke vil bli videreført.
En ny DNS-oppsett kan være en god måte å få verdi fra eksterne lenker som ikke er mulig å oppdatere. Dette er nemlig “best practice,” og noe vi tydelig anbefaler å huske.
Redirects – hvilken type?
Jeg har allerede nevnt oppsett av omdirigeringer, og det er også en av de absolutt viktigste delene av enhver migrering, siden det er slik Google og andre søkemotorer forstår at den gamle URL-en har blitt endret til en ny. Imidlertid spiller typen omdirigering også en rolle. Vanligvis skiller man mellom 302 og 301 omdirigeringer.
302 redirect
En 302 omdirigering forteller søkemotorene at siden du omdirigerer til kun er midlertidig flyttet. Det betyr at den opprinnelige siden fortsatt blir indeksert, og SEO-verdien fra denne siden blir derfor ikke videreført. Det er tilfeller der dette gir mening, for eksempel for en sesongbasert landingsside. I en migreringskontekst vil det imidlertid bety at ønsket om å videreføre SEO-verdien ikke blir oppfylt.
301 redirect
Alternativet til den midlertidige omdirigeringen er en 301 omdirigering. Når du setter opp en 301 omdirigering, oppnår du det ønskede resultatet med å videreføre SEO-verdien. Dette skyldes at en 301 forteller Google at siden har blitt permanent flyttet, og at dens SEO-verdi/autoritet skal videreføres til den nye URL-en.
Canonical tags
Hvis det gjøres endringer på eksisterende URL-er eller nye URL-er opprettes, må du også ta stilling til kanoniske merker.
Kort sagt er et kanonisk merke et HTML-element som forteller søkemotorer hvilken versjon av en URL du ønsker skal vises i SERP (Search Engine Result Page). Dette forhindrer problemer med duplisert innhold.
Et eksempel der dette er spesielt betydningsfullt, er kategori-URL-er med mange produkter eller innlegg og flere sider. Her vil du vanligvis ha den samme kategoriteksten på hver side, og det er derfor en risiko for å bli straffet for duplisert innhold. Illustrasjonen nedenfor viser hvordan forskjellige sider refererer til en “master” ved hjelp av riktig kanonisk oppsett. De tre landingssidene har alle følgende kanoniske merke:
<link rel=”canonical” href=”www.eksempel.dk/kategori” />