Insights / SEO

SEO sjekkliste til din
nettside migrering

Hva skal man ha kontroll på før, under og etter en nettsidemigrering.

Blogindlæg om seo-tjekliste til hjemmesidemigrering

Hvordan flytter jeg domene?

Det er et ofte stilt spørsmål for markedsføringsbyråer, og det finnes dessverre ikke noe endelig svar. Det er mange forskjellige aspekter du må dekke i forbindelse med en nettsidemigrering. I dette blogginnlegget har jeg forsøkt å gi et bredere overblikk over noen av de viktigste punktene du bør tenke over før, under og etter en slik prosess. Blogginnlegget kan brukes som en retningslinje for å minimere risikoen for at det oppstår uønskede resultater etter for eksempel et domeneskifte.

Jeg vil imidlertid understreke at enhver migrering er forbundet med risiko uansett hva. Det kan være nedgang i den organiske omsetningen som følge av færre organiske økter og konverteringer. Du bør derfor ALLTID vurdere nøye om en migrering er need-to-have eller bare nice-to-have.

Nedenfor vil jeg betrakte en nettsidemigrering fra et SEO-standpunkt. Jeg tar ikke nødvendigvis hensyn til andre aspekter som kan være relevante i forhold til en nettsidemigrering.

Innholdsfortegnelse


 Hva er en nettsidemigrering?

 En nettsidemigrering er et begrep som dekker over flere prosesser. Det finnes mange forskjellige aspekter som faller inn under kategorien. Av de mest vanlige vil jeg nevne:

Endring av nettsidestruktur

 Når du for eksempel endrer rundt på menystrukturen på din nettside, så endres det også på de enkelte kategoriens URL. Det dannes altså nye URL-er, som kanskje inneholder de samme produktene, men for søkemotorenes crawlbots vil det se ut som om det er snakk om en ny side.

 Endring av nettsidedesign

Å skifte design kan være alt fra en oppfriskning av farger på siden til større oppdateringer med tilhørende CSS og/eller JavaScript. Hvis du ikke tenker over hvor krevende disse endringene er i forhold til lasting av siden, kan det raskt påvirke din sides Core Web Vital-score.

Domeneskift

En av de mer omfattende endringene er når det skiftes fra ett domene til et annet. Et eksempel på dette kunne være hvis https://plutonic.no/ skiftet til https://plutonicmedia.dk/.

Det er en stor risiko å ta med tanke på SEO og organiske plasseringer, da det i mange tilfeller resulterer i tapt SEO-verdi. I teorien kan man “ganske enkelt” gjøre det, hvis man har tatt alle forholdsregler i forhold til sin SEO. I praksis er dette imidlertid langt vanskeligere, hvorfor mange opplever negative resultater og fall i organisk trafikk etter et domeneskift.

Ønsker du å vite mer om Schema Markup?

vår komplette guide som PDF

Subdomeneskift

Likt et domeneskift, kan et skifte av subdomene også være en vanskelig disiplin å mestre. Et eksempel på et subdomeneskift kunne være fra https://plutonic.no/ til https://plutonic.media.dk/.

Dette vil også påvirke URL-strukturen. Igjen, dette er noe man må være forsiktig med hvis man ikke har full kontroll på blant annet oppsettet av omadresseringer (redirects).

Skifte av CMS-system

Et av de mest vanlige eksemplene på nettsidemigrering er fra ett CMS-system til et annet. Det kan for eksempel være fra DanDomain til Shopify, eller omvendt. Uansett hva, så er det noe som virkelig kan skape problemer.

Dette skyldes at et slikt skifte normalt endrer URL-strukturen på sidens ulike landingssider. Det gjør det vanskelig for søkemotorer å knytte den gamle URL-en til den nye, og på den måten videreføre SEO-verdien.

Billede illustrerer hvordan en hjemmesidemigrering kan påvirke din organiske trafik

Hvordan kan en nettsidemigrering påvirke din organiske trafikk?

 Uansett hvilken type nettsidemigrering det er snakk om, er den store frykten alltid at det kan resultere i negative resultater. Det kan for eksempel være problemer med brukervennlighet og UX, som gir lavere konverteringsrate og høyere bounce rate etter migreringen.

Det helt store problemet, når det gjelder SEO, er imidlertid hvis migreringen forårsaker et fall i organiske plasseringer og dermed et fall i mengden av organisk trafikk. Det vil automatisk resultere i at stort sett alle andre nøkkeltall synker. Det krever tross alt at kundene først og fremst finner siden.

Hva er SEO-migrering i forbindelse med en nettsidemigrering?

Helt konkret er migrering av SEO en disiplin hvor man forsøker å videreføre den SEO-verdien som finnes for siden før migreringen.

Med andre ord handler det altså om å få søkemotorer som Google til å forstå endringen og på den måten beholde både autoritet og relevans. Det endelige målet er å unngå eller minimere en negativ effekt av en nettsidemigrering.

Hva koster det, og hvor lang tid tar det?

Når man står overfor en større endring av sin nettside, er det klassiske spørsmålet alltid: hva koster det, og hvor lang tid tar det? I den perfekte verden ville svaret på dette spørsmålet være kort og konkret. I virkeligheten er svaret typisk at det avhenger av sidens kompleksitet og endringens omfang. Én ting kan dog sies med sikkerhet, og det er at planleggingen av en SEO-migrering ikke bør undervurderes. Jeg anbefaler derfor å sette av minst 1 måneds tid til å undersøke alle aspekter av sidens SEO-verdi. Det inkluderer også tid til å teste endringene i et testmiljø, så det ikke gjøres noen forhastede endringer med alvorlige konsekvenser.

Det er vanskelig å gi et presist svar på spørsmålet om prisen. Igjen kommer det an på sidens størrelse, migreringens omfang og ikke minst tidsrammen. Liksom ved spørsmålet om tiden for en SEO-migrering, bør du heller ikke forhaste deg når det kommer til prisen. Det kan raskt bli en kostbar affære hvis det velges feil løsninger. I et slikt tilfelle vil det måtte gjøres nye endringer for å rette opp i feilene. Det vil til slutt bli dyrere enn hvis man hadde tatt seg tiden til å gjøre det riktig fra starten.

Altså er den beste anbefalingen herfra å ta seg god tid til å undersøke og analysere prosessen før den utføres. Hvis du ikke har erfaring med SEO og ikke er sikker på hvordan en endring av deres nettside skal håndteres i forhold til SEO, så er det også anbefalt å kontakte et SEO-byrå som kan hjelpe.

Billedet illustrer hvordan man kan overføre seo-værdi før en hjemmeside-migrering

 Huskeliste for overføring av SEO-verdi før en nettsidemigrering

 Hvis du selv har mot til å kaste deg ut i migreringen av din nettside, har vi her hos Plutonic Media forsøkt å sette opp en huskeliste som du kan bruke for lettere å overskue de viktigste aspektene du bør vurdere før du gjennomfører migreringen.

 Backup 

Første skritt ved enhver større endring av en nettside bør alltid være å lage en backup. Det gjør det mulig å gå tilbake til en funksjonell versjon av siden i tilfelle alvorlige uforutsette hendelser.

Selv om det kan være vanskelig og kostbart å migrere tilbake, er det tross alt bedre enn å fortsette i feil retning.

Opprett testmiljø eller testsite

 En annen god grunnregel når det kommer til alle IT-prosjekter, også nettsideendringer, er å opprette et testmiljø. Det gjør det mulig å oppdage feil før endringene går live, og det kan i mange tilfeller redusere kostnadene forbundet med prosjektet betydelig.

Hvis du oppretter et testmiljø, har du også muligheten til å utføre løpende evaluering av forskjellige tiltak og på den måten dele opp prosessen i delprosesser. Det kan gjøre migreringen som helhet tryggere, da den blir mer oversiktlig.

Gjennomgang av eksterne lenker (backlink audit)

Et av de beste tiltakene når man snakker om å videreføre SEO-verdi i forbindelse med en nettsidemigrering, er å gjennomføre en revisjon av sin lenkeprofil. Med det mener jeg at du bør få en oversikt over hvor din side får lenker fra, og hvilke landingssider disse peker på.

I tilfelle noen av disse lenkene peker inn på landingssider som blir påvirket av den kommende oppdateringen, bør du lage en plan for å få endret dem. Lenken skal selvfølgelig ikke endres før oppdateringen av siden er gjennomført, da den ellers vil peke på en URL som ikke eksisterer.

Endringen av eksterne lenker kan være en tidkrevende prosess. Med mindre du har full kontroll over alle backlinks, vil det bety at det må tas kontakt til leverandøren av lenken for å få denne oppdatert. Det kan imidlertid være risikabelt, da noen plutselig kan ønske betaling for lenken eller velge å fjerne den. Derfor bør du vurdere om den enkelte lenken er relevant nok til at du vil ta denne sjansen.

Samtidig kan du også analysere og vurdere hvilke lenker som faktisk gir verdi, er relevante og bidrar til sidens autoritet. Det vil sannsynligvis være mulig å fjerne en del spamlenker.

Jeg kan imidlertid ikke understreke nok hvor viktige de relevante eksterne lenkene er, da antallet og verdien av disse fortsatt er en av de absolutt avgjørende rangeringsfaktorene for søkemotorenes vurdering av nettsiden.

DNS-oppsett

Hvis det er snakk om et domeneskifte, bør du kontakte din domenevert og få dem til å sette opp DNS (Domain Name Service), slik at den gamle siden “peker” inn på den nye. Det vil gjøre det enklere for søkemotorer å forstå domeneskiftet, og på den måten videreføre SEO-verdien til det nye domenet.

I den sammenhengen bør du huske å fortsette å betale for det gamle domenet. Hvis du ikke eier det gamle domenet, vil verdien derfra forsvinne hvis det kjøpes av en annen. Det skyldes at verdien av de eksterne lenkene som peker inn på det gamle domenet i så fall ikke vil bli videreført.

En ny DNS-oppsett kan være en god måte å få verdi fra eksterne lenker som ikke er mulig å oppdatere. Dette er nemlig “best practice,” og noe vi tydelig anbefaler å huske.

Redirects – hvilken type? 

 Jeg har allerede nevnt oppsett av omdirigeringer, og det er også en av de absolutt viktigste delene av enhver migrering, siden det er slik Google og andre søkemotorer forstår at den gamle URL-en har blitt endret til en ny. Imidlertid spiller typen omdirigering også en rolle. Vanligvis skiller man mellom 302 og 301 omdirigeringer.  

302 redirect 

En 302 omdirigering forteller søkemotorene at siden du omdirigerer til kun er midlertidig flyttet. Det betyr at den opprinnelige siden fortsatt blir indeksert, og SEO-verdien fra denne siden blir derfor ikke videreført. Det er tilfeller der dette gir mening, for eksempel for en sesongbasert landingsside. I en migreringskontekst vil det imidlertid bety at ønsket om å videreføre SEO-verdien ikke blir oppfylt.

301 redirect 

Alternativet til den midlertidige omdirigeringen er en 301 omdirigering. Når du setter opp en 301 omdirigering, oppnår du det ønskede resultatet med å videreføre SEO-verdien. Dette skyldes at en 301 forteller Google at siden har blitt permanent flyttet, og at dens SEO-verdi/autoritet skal videreføres til den nye URL-en.

Canonical tags 

Hvis det gjøres endringer på eksisterende URL-er eller nye URL-er opprettes, må du også ta stilling til kanoniske merker.

Kort sagt er et kanonisk merke et HTML-element som forteller søkemotorer hvilken versjon av en URL du ønsker skal vises i SERP (Search Engine Result Page). Dette forhindrer problemer med duplisert innhold.

Et eksempel der dette er spesielt betydningsfullt, er kategori-URL-er med mange produkter eller innlegg og flere sider. Her vil du vanligvis ha den samme kategoriteksten på hver side, og det er derfor en risiko for å bli straffet for duplisert innhold. Illustrasjonen nedenfor viser hvordan forskjellige sider refererer til en “master” ved hjelp av riktig kanonisk oppsett. De tre landingssidene har alle følgende kanoniske merke:

<link rel=”canonical” href=”www.eksempel.dk/kategori” />

Illustrering af canonical opsætning

Resultatet av det overstående kanoniske merket betyr at de tre URL-ene som har samme kategoritekst som “master” URL-en, ikke vil bli straffet for å ha samme tekst. I tillegg vil “master” bli vist i søkeresultatene.

Det kan være spesielle tilfeller der hver side skal referere til seg selv, men i de fleste tilfeller vil det overstående eksempelet være riktig oppsett.

Oppdatering av interne lenker

Uansett hvor omfattende endringene på nettstedet er, anbefaler jeg fortsatt å kartlegge de berørte URL-ene. Dette gir en bedre oversikt over migreringen og gjør det mulig å merke statusen for endringene som må gjøres for hver URL. Dette kan inkludere oppdatering, produksjon av innhold eller gjennomgang av interne lenker.

Interne lenker er viktige når det gjelder hvordan søkemotorene forstår strukturen og sammenhengen på et nettsted. Hvis du lenker internt der det gir mening, hjelper du crawlbots med å forstå hvilke sider som er relevante for bestemte emner. I tillegg kan riktig bruk av interne lenker også markant forbedre brukervennligheten, noe som alltid er ønskelig.

Opprett en dedikert 404-side

En HTTP 404-feilmelding indikerer at den landingssiden du prøver å få tilgang til ikke eksisterer. Problemet oppstår vanligvis i forbindelse med endringer i URL-strukturen, der du ikke har satt opp riktige omdirigeringer og oppdatert interne lenker. Det kan imidlertid også skyldes skrivefeil, noe som ikke kan unngås.

For å forhindre problemet og redusere antall 404-sider, er det en god idé å sette opp en dedikert landingsside i tilfelle problemet skulle oppstå. Nedenfor er et eksempel på hva som vises på en 404-side uten en dedikert 404-side.

Eksempel på besked ved en 404-side

Ved å sette opp en dedikert 404-side tillater du fortsatt kundene å navigere videre på nettstedet, slik at du ikke tvinger dem til å gå tilbake, få tilgang til siden på nytt eller i verste fall mister dem.

Nedenstående eksempel viser hvordan man fortsatt kan klikke seg videre på siden for å finne alternativer.

Illustration af en 404-side

Oppdater dine online visittkort

En ting som ofte blir oversett når det gjøres endringer i domenenavnet eller URL-strukturen, er oppdatering av nettstedets “online visittkort,” bedre kjent som sosiale medier. Hvis nettstedet har en Facebook, Instagram og/eller LinkedIn-profil, må disse selvfølgelig oppdateres slik at det er riktige lenker til og fra dem.

Det samme gjelder for bedriftens Google Business Profile (Google Bedriftsprofil på dansk). Google My Business er spesielt viktig for lokal SEO, da det hjelper kunder med å finne relevante nettbutikker i nærheten. Det er derfor avgjørende at informasjonen i bedriftsprofilen din er riktig og oppdatert, slik at det er en mulighet for å bli funnet i lokale søk.

En annen ting som mange overser i forbindelse med Google Business Profile, er muligheten til å skrive en relativt lang tekst om bedriften. Denne teksten kan være 750 tegn lang, noe som gir god mulighet til å forklare kunder (og Google) hva bedriften din kan tilby. Det er også en god idé å inkludere nøkkelord for å øke synligheten.

Fokus på mobiloptimalisering først

Siden Google gikk over til mobil-først indeksering, er dette også en rangeringsfaktor som må inkluderes i enhver migreringsstrategi. Med andre ord er det mobilvisning som er i førersetet, og derfor det primære fokuspunktet når det gjelder optimalisering av nettstedet.

Det kan være vanskelig å vite på forhånd hvilke elementer som kan forbedre en sides mobilvennlighet. For å begynne kan du raskt se om siden er mobilvennlig eller ikke ved å bruke Googles mobilvennlighetstest. Deretter gir jeg en kort gjennomgang av noen av de viktigste tiltakene:

Loadingtid for siden 

Deretter kan du med fordel analysere siden i Google PageSpeed Insights for å få bedre innsikt i eventuelle optimaliseringsmuligheter. Her får du også en idé om hvordan desktop-versjonen av den aktuelle siden scorer i henhold til Googles metrikker.

Brukervennlighet (user experience)

Du må huske å tenke gjennom brukeropplevelsen på en side når det gjelder mobilvisning. Det er mange eksempler på menyer som ikke vises riktig, eller tekst og bilder som ikke er optimalt tilpasset for mobilvisning. Det kan også være pop-up-vinduer som er for store for skjermen de vises på.

Alle slike feil og mangler kan føre til frustrasjon hos brukeren, noe som til slutt kan føre til at brukeren forlater siden.

Responsivt design 

Når vi snakker om brukervennlighet, er det vanskelig å komme utenom responsivt design av en nettside. Responsivt design betyr at en side automatisk tilpasser innholdet basert på brukerens enhetstype og skjermstørrelse. Dette forbedrer brukervennligheten både for mobil- og datavisning.

Avslutningsvis kan du også finne inspirasjon for optimaliseringstiltak og få bedre forståelse for Googles retningslinjer om emnet i deres “mobile first indexing best practices.”

 Legg til Schema Markup på siden din

 Når du migrerer en nettside, er det fornuftig å gjennomgå innholdet på siden og vurdere om det er noe som egner seg for Schema Markup.

Dette kan for eksempel være FAQ Schema Markup, som øker sjansen for en utvidet visning i SERP (Search Engine Result Page). Det vil være spesielt relevant å implementere på sider med høy rangering og mange visninger, da dette kan øke klikkfrekvensen din.

Dobbeltsjekk at alt er riktig satt opp og oppdatert

Når alle de ovennevnte punktene er gjennomgått, anbefaler jeg å crawle siden ved hjelp av et verktøy som for eksempel Screaming Frog. Dette er imidlertid ikke et gratis verktøy, men de fleste SEO-byråer har tilgang til det eller lignende verktøy. Ved å crawl siden vil du kunne se om det er oversette muligheter for optimalisering som du kan ta tak i før den endelige gjennomføringen av migreringen.

Det er vanlig å se etter:

  • 404-sider
  • Feil omdirigeringer
  • Ødelagte bilder
  • Mangler tittel- og meta-beskrivelser
  • Duplisert innhold
  • Mangler eller feil canonical-tags
  • Sider med feil satt “noindex”-tag

Jeg anbefaler å kontakte et markedsføringsbyrå hvis det er den minste tvil om hvorvidt alle aspekter av en nettsidemigrering er på plass. Dette gjelder også selv om en nettsideutvikler har gitt grønt lys. Hos Plutonic Media ser vi ofte at nettsideutviklere ikke har en SEO-tilnærming til arbeidet sitt, noe som kan ha alvorlige konsekvenser i forbindelse med nettsidemigrering.

Tracking 

 Noen av de essensielle konfigurasjonene som kan feile under en nettsidemigrering inkluderer spesielt Google Analytics og Google Tag Manager. Hvis disse ikke fungerer etter en nettsidemigrering, mister man muligheten til å spore kundenes atferd og kjøp. Videre kan det være satt opp ulike skript og/eller informasjonskapsler via Google Tag Manager som heller ikke fungerer hvis det ikke er tilkobling til siden.

Velg riktig tidspunkt

En siste viktig ting før man gjennomfører en nettsidemigrering er valget av tidspunktet for når man “går live” med endringene. Det er en god idé å analysere når man typisk har lavest trafikk og konverteringer på siden sin, og velge dette som lanseringsdato og tidspunkt. På den måten vil man miste så lite omsetning eller leads som mulig i tilfelle alvorlige feil.


Etter en nettsidemigrering

Oppdatering av Robots.txt-filen

En nettsidemigrering er også en god mulighet til å oppdatere Robots.txt-filen for siden. Denne filen forteller Google hvilke sider som skal indekseres og hvilke som ikke skal. Husk i den forbindelse å informere Google Search Console om endringen ved å laste opp Robots.txt-filen på nytt.

Oppdater sidenes sitemap

Etter enhver endring av URL-strukturen på siden, må du også oppdatere sidens sitemap umiddelbart. Dette er for å varsle Google om endringen. Dette gjør du ved å generere en sitemap XML-fil som lastes opp til Google Search Console, som vist i illustrasjonen nedenfor. Husk å inkludere URLen til ditt sitemap i Robots.txt-filen.

Eksempel på hvordan man opdaterer en sides sitemap

Fortell Google Search Console om domeneskiftet

 Hvis det dreier seg om et domeneskifte, som beskrevet tidligere, er det avgjørende å informere Google Search Console om endringen. Det er klokt å sette seg inn i prosessen og forstå Googles retningslinjer på området. Når du er klar til å gjennomføre endringen, gjøres dette via Google Search Console “site move tool.”

Organiske rangeringer

Etter migreringen må du nøye følge med på de organiske rangeringene dine. Dette sammenlignes kontinuerlig med rangeringene før migreringen for å se om det har skjedd uønskede endringer i plasseringene. Det er spesielt viktig å spore søkeordene som genererte mye trafikk til siden – hvis de faller i rangering, må du handle umiddelbart.

Det finnes flere forskjellige verktøy for å spore spesifikke søkeordrangeringer. Noen tilbyr til og med gratis versjoner. Likevel anbefales det å kontakte et SEO-byrå for å få hjelp til å velge de riktige fokuserte søkeordene gjennom en dedikert søkeordsanalyse.

Organiske økter

I tillegg til å spore viktige søkeordrangeringer, er det også verdt å undersøke antall brukere og økter. Dette gjøres gjennom Google Analytics og gir ytterligere innsikt i resultatene av en nettsidemigrering. Som med organisk rangering gjelder det også for antall brukere og økter at hvis du opplever en betydelig nedgang, må du handle umiddelbart. Dette er en god indikator på at noe ikke fungerer som det pleide, og du må identifisere og løse problemet.

Hold øye med Google Search Console

 I tiden etter gjennomføringen av migreringen, må du også holde deg oppdatert i Google Search Console. Her vil eventuelle indekseringsproblemer bli synlige, noe som gir mulighet for å rette dem. Her kan du også følge plasseringene for spesifikke søkeord og se utviklingen av gjennomsnittlig plassering for alle søkeord siden rangerer på.

Den gjennomsnittlige plasseringen kan fungere som en god indikator på sidens autoritet som helhet, og hvis den faller, kan det bety at migreringen ikke har vært vellykket som planlagt.

 Sjekk eksterne lenker

Som en av de siste punktene på sjekklisten, anbefaler jeg å gjennomføre en gjennomgang av tilbakekoblinger (backlinks) til siden. I forbindelse med en nettsidemigrering kan det lett oppstå ødelagte lenker (broken links), noe som kan resultere i en nedgang i domenets autoritet. Det er derfor viktig å sette opp omdirigeringer (redirects) for sidene som det er lenket til, slik at lenkeverdien videreføres til den nye landingssiden.

Trenger du hjelp
med nettsidemigrering?

Få vår SEO-avdeling til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?