Insights / SEO

Hva er Schema Markup, og hvordan
kan du bruke det i din SEO-strategi?

Schema Markup kan ha en avgjørende innflytelse på din CTR. Blogginnlegget her gjør deg klokere på hvordan, og hvorfor du skal bruke det.

Har du noen gang hørt uttrykket Schema, Schema Markup, rich snippets eller strukturerte data og tenkt: “Hva er det for noe?” – I så fall, les videre her!

Nedenfor vil jeg nemlig gjennomgå hva Schema Markup er, hvordan det brukes, og hvorfor du bør vurdere å implementere det i din SEO-innsats i jakten på bedre organiske plasseringer.

Innholdsfortegnelse


 Hva er Schema Markup?

 Når en søkemotor crawler en nettside, gjør den alt den kan for å forstå hva innholdet (content) handler om. Søkemotoren forsøker også å finne ut hvilken relevans det kunne ha i forhold til ulike søk. Vanligvis tar vi det for gitt at søkemotorer som for eksempel Google forstår alt og kan sette alt inn i en kontekst, og på den måten sørge for at du/dere blir vist i toppen av søkeresultatene (SERP’en).

Det er overordnet sett også en ganske riktig antagelse å gjøre seg – men det er dessverre ikke alltid like lett for diverse søkemotorer. Nettopp derfor kan det være en god idé å hjelpe søkemotorene til å forstå innholdet på en landingsside. Det er her Schema Markup kommer inn i bildet, og med andre ord kan Schema Markup kalles søkemotorenes språk. Videre refereres det også til Schema Markup som “strukturerte data”. Denne struktureringen av innhold hjelper altså søkemotorene til lettere å forstå innholdet på en landingsside, noe som typisk blir belønnet med bedre plasseringer = flere organiske klikk. 👍🤑

Altså kan Schema Markup defineres som en hjelp til søkemotorenes crawlbots i forhold til å forstå innholdet på en side.

“Schema.org provides a collection of shared vocabularies webmasters can use to mark up their pages in ways that can be understood by the major search engines: Google, Microsoft, Yandex, and Yahoo!”

Faktisk er det slik at Google allerede for flere år siden lanserte en oppdatering av deres algoritme som belønnet den ekstra innsatsen som Schema Markup er. På den måten blir de som IKKE bruker Schema Markup også indirekte “straffet” i form av lavere plasseringer.

Formater

Ovenstående definisjon av Schema Markup hjelper muligens på forståelsen av nøyaktig hva hensikten er med strukturerte data. Det er imidlertid mange aspekter som er relevante å ta opp når man dykker dypere inn i bruken av Schema Markup. Det første er i hvilket format koden av innholdet man ønsker å markere, skal leveres i, for å fungere etter hensikten. Ifølge Schema.org, kan det velges mellom 3 forskjellige: Microdata, RDFa og JSON-LD. Dog er det typisk JSON-LD formatet som brukes nå til dags.


Hva kan Schema Markup?

Nå som vi har etablert det grunnleggende formålet med Schema Markup, så er det nærliggende å dykke ned i bruken av det – for hva kan det egentlig?

Det finnes forskjellige anvendelsesmuligheter for Schema Markup, men felles for dem alle er at de brukes til å fremme såkalte rich snippets. Rich Snippets er en form for utvidet visning i søkeresultater på for eksempel Google. Disse utvidede visningene øker blikkfanget og dermed sjansen for å få de ettertraktede organiske klikkene.

Du har nok sett disse utvidede resultatene uten kanskje å legge merke til dem, eller vite at det var noe man kunne sørge for selv. Et eksempel på en av disse visningene ser du nedenfor, hvor Google illustrerer en FAQ-visning (Frequently Asked Questions). Her er altså FAQ Schema Markup brukt, noe som gjør det mulig å oppnå den illustrerte visningen.

Eksempel på schema markup

Figur 1 – eksempel på utvidet visning (FAQ)

Det finnes mange forskjellige typer Schema Markup, avhengig av typen av innhold på den aktuelle landingssiden. De mest hyppig brukte Schema Markup formatene er imidlertid: oppskrifter, anmeldelser (reviews), video, produkter og FAQ. Felles for dem alle er at de kan gjøre en stor forskjell i forhold til blikkfang, siden rich snippets fyller mye i søkeresultatet. Det betyr helt automatisk at konkurrenter med en lavere plassering enn deg blir dyttet enda lenger ned.


Hvordan påvirker bruk av Schema Markup dine SEO-resultater?

Det gir altså god mening å undersøke muligheten for å bruke Schema Markup (Rich Snippets). Ikke nødvendigvis for å få bedre plasseringer, men kanskje mer for å oppnå større synlighet og blikkfang i SERP’en. Hvis man har hell med å få vist en rich snippet i et av sine søkeresultater, som for eksempel en FAQ, så vil det med stor sannsynlighet gi flere klikk – og forhåpentligvis flere organiske interaksjoner/konverteringer.

Når jeg skriver “hell”, så skyldes det at det dessverre ikke er 100% sikkert at man får den ettertraktede utvidede rich snippets-visningen, selv om man har satt opp Schema Markup for sitt innhold – det er dog 100 % sikkert at man ikke blir vist slik, hvis man ikke gjør det!

Et av de beste SEO-scenariene, ift. bruk av Schema Markup, er i de tilfellene hvor dine konkurrenter heller ikke har hatt fokus på det. Det vil derfor bare øke effekten av en rich snippet-visning, noe som selvfølgelig er ønskelig.

I de tilfellene hvor dine konkurrenter HAR vært i gang, så er det bare om å komme i gang også – det vil kunne utligne “stillingen”.


Hvordan gjør man?

Nå har vi sett på hva Schema Markup er, og hva det kan. Det neste nærliggende spørsmålet er selvfølgelig: “Hvordan kommer jeg i gang med Schema Markup?” Derfor har jeg laget en guide til deg som har lyst og mot til å gi det et forsøk selv. Du kan laste ned den fulle guiden som PDF eller lese de enkelte stegene herunder:

Trenger du en guide for å
komme i gang med Schema Markup?

Last ned den fulle oppsetningsguiden som PDF

 Steg 1 – Innhold som skal markeres

Det første steget mot rich snippets-visninger er enten å skrive eller velge ut det innholdet som skal markeres opp. Her er det viktig å overholde formaliteter fra Google, da det vil avgjøre om du får muligheten for å få en rich snippet. Du kan lese mer om de generelle retningslinjene fra Google her.

Når det relevante innholdet er valgt ut eller skrevet, så er det tid for å markere det opp som strukturerte data. Til denne prosessen finnes det et stort utvalg av gratis “Schema Markup Generators”, som mer eller mindre har samme funksjon alle sammen; å generere scriptet som skal brukes i HTML-koden på din side.

Steg 2  – Schema Markup Generator

Som nevnt finnes det et stort utvalg av disse generatorene. Disse gjør det enkelt å omforme ditt innhold til et script (kode) som overholder formalitetene ift. Schema.orgs retningslinjer (se et eksempel på en av disse generatorene HER).

Steg 2.1 – Velg type Schema Markup

Som illustrert på nedenstående bilde, kan det normalt velges mellom forskjellige typer Schema Markup når den pågjeldende koden skal genereres. I denne guiden jobber vi med FAQ, men fremgangsmåten er mer eller mindre den samme for alle. Det er dog forskjell ift. de inputene som kreves:

Figur 2 – Oppsett av FAQ Schema Markup

Steg 2.2 – Fyll ut variabler

Når typen av Schema Markup er valgt, skal ditt innhold tastes inn i de dedikerte feltene. Hvis du har fulgt retningslinjene fra Google ift. FAQ Schema Markup, så burde du ha 2-4 spørsmål med tilhørende svar. Lengden på svarene bør være korte og presise (ikke lengre enn 2-4 linjer i et Word-dokument, og uten merkevare-/promoverende innhold). I eksemplet nedenfor har jeg tatt utgangspunkt i denne artikkelen og markert noe av teksten.

Figur 3 – eksempel på utfylling av variabler

Det er viktig å påpeke at det ikke nødvendigvis er all tekst som skal markeres på en side – det står deg fritt for å velge akkurat det som du mener besvarer spørsmålet best. Et godt tips er imidlertid å søke på Google og se hva som dukker opp av forslag til din søkning.

Etter hvert som du fyller ut feltene med ditt innhold, så burde du se at den nødvendige koden (script) blir generert i boksen til høyre. Når du mener at du har besvart FAQ, så kopieres denne koden, da den skal brukes i neste steg.

Opsætning af schema markup

Figur 4 – script generert av FAQ Schema Markup-generatoren

Steg 3 – Hvordan implementeres Schema Markup?

Nå har du generert den nødvendige koden i et format som overholder retningslinjene og som søkemotorene kan forstå (deres språk) – så langt så godt!

Nå skal denne biten av kode “bare” settes inn på landingssiden din. Det finnes imidlertid flere forskjellige måter å gjøre dette på. I de fleste CMS-systemer kan koden settes inn i Tekst/HTML-editoren for den aktuelle landingssiden. Det er imidlertid ikke alltid like enkelt, og derfor velger mange å bruke Google Tag Manager (GTM) for denne prosessen.

Hvis du ikke har erfaring med bruk av GTM, anbefales det enten å sette koden inn via CMS-systemet eller kontakte din/deres IT-avdeling eller utvikler, og få den personen til å gjøre det.

Jeg vil imidlertid her gjennomgå hvordan du via ganske få steg implementerer et Schema Markup-script via GTM.

Steg 3.1 – Opprett “Tag”

Google Tag Manager fungerer ved at man først oppretter et “Tag” og deretter en “Trigger”. Et “Tag” definerer hva som skal skje (hendelse). En “Trigger” definerer når hendelsen skal aktiveres.

Første steg er altså å definere hva vi gjerne vil at skal skje – altså Schema Markup av et FAQ-avsnitt på en landingsside.

Start med å åpne Google Tag Manager og velg deretter din konto. Du vil bli møtt av ditt dashboard, hvor du skal klikke på “Tags” –> “Ny” eller bare “Legg til et nytt tag” på forsiden.

Opsætning af schema markup

 Figur 5 – Tag Manager Dashboard

Deretter vil du bli møtt av nedenstående visning. Her har du blant annet muligheten til å navngi ditt tag – i dette eksempelet har jeg navngitt det “FAQ oppsett”. Neste skritt er å trykke på boksen for “Tagkonfigurasjon” for å vise dine muligheter. Som du sikkert er kjent med, finnes det utrolig mange muligheter i GTM, og det samme gjelder “tag-typer”. I dette tilfellet skal du imidlertid velge “Tilpasset HTML”.

Figur 6 – Tag-oppsett

Når du har trykket på “Tilpasset HTML” vil du få vist en HTML-boks. Det er her du skal bruke det genererte scriptet fra Schema Markup-generatoren. Denne koden kopierer og limer du rett inn i denne boksen, hvorpå oppsettet av tagget er ferdig.

Steg 4 – Opprett “Trigger”

I det neste steget skal vi definere når denne hendelsen skal aktiveres. Siden denne FAQ-oppsettet ikke skal aktiveres på alle landingssider, må vi på en måte avgrense bruken av “Tagget” til kun å være for den aktuelle landingssiden.

Dette gjøres ved først å klikke på boksen under “Tagkonfigurasjon” – kalt “Triggers”.

Opsætning til schema markup

Figur 7 – Oppsett av “trigger”

Akkurat som ved oppsettet av “Tagget”, vil du her også bli møtt av en oversikt over mulige oppsetningsalternativer. Siden dette “Tagget” ikke er satt opp før og er spesifikt for én landingsside, skal vi opprette en helt ny “Trigger”. Dette gjøres ved å trykke på pluss-ikonet øverst til høyre.

Figur 8 – Opprett ny “trigger”

Neste steg er å velge “utløsertype”. Før det velges “utløsertype”, skal den nye “Triggeren” navngis – igjen bruker jeg her “FAQ oppsett”, men den kan hete akkurat det du mener er riktig.

I dette eksemplet vil vi kun at “Tagget” skal utløses når søkemotorenes crawlbots besøker den aktuelle landingssiden. Derfor velges “Sidevisning”.

Opsætning af schema markup

Figur 9 – Velg “Sidevisning”

Når “Sidevisning” er valgt, må det også defineres hvilken side det dreier seg om. Som sagt ønsker vi ikke at “Tagget” skal utløses ved alle sidevisninger. Derfor velges “Noen sidevisninger”. Siste steg er å fylle ut variablene, som vist på nedenstående bilde. Her skal du fylle inn URL’en som skal være for den landingssiden hvor FAQ-teksten er vist.

Figur 10 – Fullføring av “Trigger”-oppsett

Trykk deretter på “Lagre”, hvorpå oppsettet er fullført. OBS: Husk å sende inn endringene i GTM, da de ellers ikke vil være aktive.

Steg 5 – Test av utvidede resultater

Det er alltid en god idé å teste om det nye oppsettet fungerer som det skal. Dette gjøres enkelt og effektivt via Googles verktøy for formålet: Test av utvidede resultater.

Figur 11 – Korrekt oppsatt FAQ Schema Markup

Hvis GTM-oppsettet er gjort korrekt, vil testresultatet vise at det ble registrert “Ofte stilte spørsmål” strukturerte data på den aktuelle landingssiden – Suksess. 👌

Trenger du hjelp med Schema Markup?

Få vår SEO-avdeling til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?