Topic Clusters kort fortalt
Topic Clusters kan bli din hjelpende hånd når du skal få struktur på din SEO-innsats. På norsk vil du kanskje støte på ordene innholdsklynge eller emneklynge. Det er egentlig bare flere ord for det samme. Topic clusters brukes i arbeidet med SEO og innholdsmarkedsføring. Kort fortalt består en topic cluster av et overordnet tema og en masse undertemaer som relaterer seg til hovedtemaet. Ved riktig bruk av lenker og innhold kan du øke din rangering på Googles søkeside. Og det høres vel ganske bra ut, eller hva?
Du tror kanskje du har kontroll på alt du trenger å vite om din SEO-strategi, og det er kanskje heller ikke første gang du hører om emneklaser.
Men du kan fortsatt bli mye klokere på emnet. Og noe sier meg at du er interessert i nettopp det – ellers hadde du ikke klikket deg inn på dette innlegget. Har jeg rett?
Så spenn fast sikkerhetsbeltet, og gjør deg klar for en spennende og lærerik kjøretur.
Hvorfor er Topic Clusters plutselig viktig i ditt arbeid med SEO?
Tidligere ville nettstedet ditt bli vist på søkesiden hvis det inneholdt søkeordene som ble tastet inn på Google. Det betydde at du kunne fokusere på å optimalisere hjemmesiden din med en rekke forskjellige søkeord, og dermed forbedre din plassering.
Det er ikke tilfellet lenger.
I 2013 introduserte Google algoritmen Hummingbird. Den algoritmen har bare blitt bedre, og betyr at Google nå kan matche søkeintensjonen brukerne har hatt med sine søkeord. Google kan altså forstå sammenhengen mellom de forskjellige søkeordene, noe som betyr at det i større grad handler om å ha innhold med de riktige temaene, fremfor å ha innhold med en masse søkeord.
Det betyr ikke at du helt skal glemme søkeordsanalysen din (den er fortsatt viktig). Men la oss nå fly litt høyere opp i helikopterperspektivet for øyeblikket.
Hva består en Topic Cluster av?
En Topic Cluster består av 3 deler:
- En Pillar Page (En side som forteller noe om det overordnede temaet. Kjernen i din emneklynge).
- Støttesider (flere sider med en rekke underliggende temaer som relaterer seg til det overordnede temaet).
- Interne lenker (ved å lenke mellom Pillar Page og støttesidene skapes det sammenheng i din emneklynge og verdi for nettstedet ditt).
De to første punktene vil jeg gå mer i dybden med nå – det siste punktet er en cliffhanger til senere i innlegget.
Hva er en Pillar Page?
Din Pillar Page er hovedsiden. Det er en landingsside hvor du overordnet skal skrive om det valgte temaet. Du skal fokusere på de søkeordene du har funnet i forbindelse med din søkeordsanalyse.
Hva er Supporting Pages?
Din Pillar Page støttes av en rekke støttesider. Skal jeg bruke et ord på norsk, ville det være undersider. Undersidene støtter hovedsiden gjennom innhold og interne lenker. Det er altså her du har muligheten til å gå i dybden med et av underemnene som relaterer seg til det overordnede temaet du har skrevet om på din Pillar Page. Her vil det gi mening å skrive nærmere om de søkeordene du har inkludert på hovedsiden. Så har du sammenhengen i din emneklynge.
Du kan sammenligne din emneklynge litt med et tankekart. I hvert fall illustrasjonsmessig. Du har din Pillar Page i midten som binder det hele sammen. Litt som hjertet holder kroppen din i gang. Herfra har du dine støttesider som er forbundet til og støtter din Pillar Page.