Insights / SEO

Gi nettstedet ditt en SEO-makeover med Topic Clusters

Kom i gang med å bruke Topic Clusters, og forny din SEO-strategi. I dette blogginnlegget lærer du om hvorfor det er viktig, og hvordan du kommer i gang.

Topic cluster blogindlæg

Du vet det sikkert allerede, men for at nettstedet ditt skal ha suksess, gjelder det å ligge så høyt som mulig på Googles søkeresultatside – og selvfølgelig aller helst på en førsteplass. Konkurransen har ikke akkurat blitt mindre, og det har bare blitt vanskeligere å nå førsteplassen.

I dette innlegget vil du lære mye mer om emneklaser (Topic Clusters), og hvorfor du bør implementere dette i din SEO-strategi.

Innholdsfortegnelse


 Topic Clusters kort fortalt

Topic Clusters kan bli din hjelpende hånd når du skal få struktur på din SEO-innsats. På norsk vil du kanskje støte på ordene innholdsklynge eller emneklynge. Det er egentlig bare flere ord for det samme. Topic clusters brukes i arbeidet med SEO og innholdsmarkedsføring. Kort fortalt består en topic cluster av et overordnet tema og en masse undertemaer som relaterer seg til hovedtemaet. Ved riktig bruk av lenker og innhold kan du øke din rangering på Googles søkeside. Og det høres vel ganske bra ut, eller hva?

Du tror kanskje du har kontroll på alt du trenger å vite om din SEO-strategi, og det er kanskje heller ikke første gang du hører om emneklaser.

Men du kan fortsatt bli mye klokere på emnet. Og noe sier meg at du er interessert i nettopp det – ellers hadde du ikke klikket deg inn på dette innlegget. Har jeg rett?

Så spenn fast sikkerhetsbeltet, og gjør deg klar for en spennende og lærerik kjøretur.


Hvorfor er Topic Clusters plutselig viktig i ditt arbeid med SEO?

Tidligere ville nettstedet ditt bli vist på søkesiden hvis det inneholdt søkeordene som ble tastet inn på Google. Det betydde at du kunne fokusere på å optimalisere hjemmesiden din med en rekke forskjellige søkeord, og dermed forbedre din plassering.

Det er ikke tilfellet lenger.

I 2013 introduserte Google algoritmen Hummingbird. Den algoritmen har bare blitt bedre, og betyr at Google nå kan matche søkeintensjonen brukerne har hatt med sine søkeord. Google kan altså forstå sammenhengen mellom de forskjellige søkeordene, noe som betyr at det i større grad handler om å ha innhold med de riktige temaene, fremfor å ha innhold med en masse søkeord.

Det betyr ikke at du helt skal glemme søkeordsanalysen din (den er fortsatt viktig). Men la oss nå fly litt høyere opp i helikopterperspektivet for øyeblikket.


Hva består en Topic Cluster av?

En Topic Cluster består av 3 deler:

  1. En Pillar Page (En side som forteller noe om det overordnede temaet. Kjernen i din emneklynge).
  2. Støttesider (flere sider med en rekke underliggende temaer som relaterer seg til det overordnede temaet).
  3. Interne lenker (ved å lenke mellom Pillar Page og støttesidene skapes det sammenheng i din emneklynge og verdi for nettstedet ditt).

De to første punktene vil jeg gå mer i dybden med nå – det siste punktet er en cliffhanger til senere i innlegget.

Hva er en Pillar Page?

Din Pillar Page er hovedsiden. Det er en landingsside hvor du overordnet skal skrive om det valgte temaet. Du skal fokusere på de søkeordene du har funnet i forbindelse med din søkeordsanalyse.

Hva er Supporting Pages?

Din Pillar Page støttes av en rekke støttesider. Skal jeg bruke et ord på norsk, ville det være undersider. Undersidene støtter hovedsiden gjennom innhold og interne lenker. Det er altså her du har muligheten til å gå i dybden med et av underemnene som relaterer seg til det overordnede temaet du har skrevet om på din Pillar Page. Her vil det gi mening å skrive nærmere om de søkeordene du har inkludert på hovedsiden. Så har du sammenhengen i din emneklynge.

Du kan sammenligne din emneklynge litt med et tankekart. I hvert fall illustrasjonsmessig. Du har din Pillar Page i midten som binder det hele sammen. Litt som hjertet holder kroppen din i gang. Herfra har du dine støttesider som er forbundet til og støtter din Pillar Page.

topic cluster pillar page og supporting pages

 Eksempel på en Topic Cluster

Ditt overordnede tema – altså “overskriften” på din emneklynge – kan bestå av alle slags ting. Det eneste kravet er at det selvfølgelig skal være relevant for ditt merke, produkt eller tjeneste.

For en nettbutikk som handler med sykler og sykkelutstyr, kunne et eksempel på et overordnet tema være racersykler.

Din hovedside (din Pillar Page) skal altså bestå av innhold om søkeordet racersykler, siden det er det primære søkeordet. Din hovedside skal imidlertid også bestå av en rekke relaterte søkeord. Søkeord som du kan gå mer i dybden med på dine undersider. Igjen skapes det en sammenheng.

Skal dine støttesider derimot også relatere seg til din Pillar Page, som jo er det viktigste, skal innholdet her nettopp være om de søkeordene som relaterer seg til det primære søkeordet, racersykler. Det kunne for eksempel være emner som arbeidsstativ til racersykler eller sykkelskjermer til racersykler.

topic cluster racercykler

 Størrelsen på en Topic Cluster

Hvor stor din Topic Cluster skal være, avhenger av temaet du skriver om, og om det er etterspørsel etter kunnskap om temaet. Det er imidlertid et par retningslinjer du kan følge:

  • En Pillar Page bør ikke ha færre enn 4 støttesider.
  • Jo dypere temaet i din emneklynge er, desto flere støttesider bør det være.
  • Et godt utgangspunkt vil være 15-20 støttesider per emneklynge. (Det viktigste er imidlertid at alle sidene har dybde og er relevante for leseren).

Hvordan brukes linkbuilding i forbindelse med en Topic Cluster?

Google kan ikke gjennomskue hva som er hva uten hjelp. Google kan ikke lese tanker – så du må definere om det er snakk om en Pillar Page eller støttesider.

Det er her interne lenker kommer inn i bildet.

For å hjelpe Googles Hummingbird-algoritme litt på vei, bør dine undersider alltid inneholde interne lenker som fører tilbake til din hovedside. Dette er et viktig punkt, da det er slik du forteller søkemotoren hvilket tema i din emneklynge som er det viktigste.

Det betyr ikke at du ikke kan lenke fra din Pillar Page til dine støttesider. Men du bør bare gjøre det hvis det er relevant. Hvis du gjør det, husk at lenken bør plasseres på en ankertekst. Og at den ankerteksten bør være det samme som primærsøkeordet på undersiden.

Du kan også godt lenke mellom de forskjellige støttesidene. Igjen handler det om relevans. Her bør du tenke over ikke å overdrive. Google bør kunne se hvilken side som er ment som din hovedside.


 Slik kommer du i gang med Topic Clusters

Første skritt på reisen mot suksess med emneklaser er å finne ut hvilke hovedtemaer som kunne være relevante for din bedrift. På hvilke områder er dere eksperter?

Deretter skal du finne alle underemnene som kunne være relevante til ditt hovedtema. Det er her du skal bruke din søkeordsanalyse.

Nå er det bare å velge de mest relevante søkeordene og komme i gang med å skape innhold. Start med å skrive din Pillar Page. Det er den som er hele fundamentet. Derfra kan du skrive dine støttesider.


Hvorfor er Topic Cluster viktig?

Googles algoritme påvirker brukernes søkeatferd. Det er viktig å tilpasse seg utviklingen for ikke å bli utkonkurrert.

Det er flere fordeler ved å bruke emneklaser. For eksempel:

  • Ditt innhold bidrar til å skape en status som “Trusted Advisor” innenfor nettopp det området du skriver om.
  • Alle dine interne lenker er med på å støtte din Pillar Page, noe som øker rangeringen på Google.
  • Alt det innholdet gjør at du dekker et område både i bredden og dybden. Det øker sjansen din for å rangere på mange forskjellige søkeord innenfor det gitte emnet.

Inspirasjon til å komme i gang
med Topic Clusters?

Download whitepaper

3 tips for å lage en god Topic Cluster

Det viktigste er selvfølgelig at det er sammenheng mellom ditt hovedtema og dine underemner. Men her får du tre ekstra tips med på veien. Så er du ellers helt klar til å kaste deg ut i bruken av Topic Clusters på ditt nettsted.

1. Innholdet må være skarpt

Din hovedside er bindeleddet til dine undersider. Det er viktig at den inneholder alle de relaterte søkeordene dine underemner handler om. Men glem ikke at dine undersider også må bestå av verdiskapende innhold. Pass derfor på å ikke skrive for dyptgående om emnet på hovedsiden.

2. Lenker er gull

De interne lenkene er det viktigste i bruken av Topic Clusters. De viktigste er selvfølgelig de fra dine støttesider til din Pillar Page. Det er slik Google vet at det er den viktigste siden. Hvis det er relevant, kan du gjerne lenke fra Pillar Page til dine støttesider. Men pass på å ikke overdrive.

Hvis du på en av dine undersider har behov for å lenke internt til en side som ikke hører under det aktuelle Topic Cluster, bør du vurdere å bruke no-follow tags på disse lenkene, så Google ikke forbinder disse sidene med et feil Topic Cluster.

Du kan også hjelpe Google med å forstå hvilken side som er din hovedside ved å bruke et Canonical Tag.

3. Glem ikke alt andet SEO

Google vurderer fortsatt ditt innhold basert på alle de gamle SEO-elementene. Derfor må du ikke glemme å benytte deg av dem, bare fordi du bruker Topic Clusters. Se det som et tillegg heller enn en erstatning.

God fornøyelse.

Trenger du hjelp til
Topic Clusters?

Få vår SEO-avdeling til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?