Custom intent i Google Ads
Custom intent-målgruppene kalles også tilpassede segmenter.
I denne typen Google Ads-targeting målretter vi brukere etter deres søk på Google, eller hva deres interesser eller kjøpshensikter er. Vi kan altså angi så mange relevante søkeord vi ønsker og bli matchet med relevante brukere på den måten.
I tillegg kan vi også bruke et utvidet segment i vår custom intent-målgruppe og legge til spesifikke nettsteder som brukerne besøker. Her kan vi med fordel velge noen av konkurrentenes nettsteder og på den måten bli eksponert for besøkende som ligner deres besøkende.
Sist, men ikke minst, kan vi også angi apper som vi anser som relevante. Her finner Google de brukerne som laster ned og benytter apper som ligner på de vi angir.
Med custom intent-målgruppene kan vi altså skreddersy vår egen målgruppe som vi ønsker. Vi kan dog kun bruke målgruppene på displaynettverket, og de er derfor kun mulige å legge til i kampanjer som kjøres på displaynettverket – Display, Youtube- og Performance Max-kampanjer.
Demografisk avgrensning og detaljerte demografiske målgrupper
Den demografiske avgrensningen er utelukkende basert på alder og kjønn. Vi anbefaler sjelden å utelukke eller avgrense noen brukere her, med mindre din virksomhet virkelig er nisje på aldersgrupper eller kjønn. Bruk eventuelt budjusteringer for å skru ned for enkelte segmenter i stedet.
Igjen tilgjengelig i alle kampanjer.
De detaljerte demografiske målgruppene gir oss noen flere interessante målgrupper å jobbe med, slik som foreldre til barn i alle aldre, ekteskapelig status, arbeidsbransjer og mange flere.
Livsbegivenheter (livshendelser)
Med denne typen målgruppe kan vi målrette brukerne etter deres livsbegivenheter eller milepæler i livet. Det er for eksempel brukere som skal renovere hjemmet, brukere som skal flytte, boligkjøpere, nyutdannede eller nygifte. Disse livsbegivenhetene er vanligvis knyttet til kjøpsbeslutninger indirekte, og man kan derfor tenke litt ut av boksen her. Selger du møbler, kunne du med fordel målrette brukere som snart flytter, eller som er i gang med å renovere hjemmet. Mon ikke de skal ha litt nytt til innredningen?
Denne typen målgruppe kan kun brukes til Youtube, Gmail og Displaynettverket og er derfor ikke tilgjengelig i søke- og shoppingkampanjer.
Google Ads Remarketing (RLSA)
Foreløpig har vi primært snakket om målgrupper som egentlig er basert på anskaffelse av nye kunder. Nå kommer vi til Google Ads Remarketing også kalt “dine datasegmenter”, som handler om tidligere besøkende.
Med remarketing av målgruppene kan vi nå ut til brukere som tidligere har besøkt og interagert med vår nettside. Vi kan altså forsøke å få besøkende til å gjennomføre en ønsket handling gjentatte ganger i kjøpsreisen.
Med standard Google Ads remarketing definerer man de ønskede remarketinglistene i Google Analytics, eller man kan bruke Google Ads’ automatisk opprettede lister. Med Google Analytics har vi dog mulighet til å lage noen ganske spesifikke målgrupper som kan være fordelaktige å bruke. Vi kan for eksempel opprette en liste over tidligere besøkende, besøkende som har forlatt handlekurven, besøkende som har brukt X antall tid på nettsiden eller besøkt X antall sider. Mulighetene er mange. Vær dog oppmerksom på at målgruppestørrelsen ikke blir for liten.
Google Ads remarketinglister kan legges til i alle kampanjetyper.