Insights / SEO
Blogginnlegget om blogginnlegg
(Husk innholdsplan)
Den grusomme sannheten: Du bruker for lite tid på bloggen din. Første skritt mot nye tider: En innholdsplan.
Innholdsfortegnelse
Men ikke bare gode blogginnlegg som du selv liker å lese om og om igjen fordi du er så stolt av dem. Nei, blogginnlegg som engasjerer publikumet ditt, får dem til å ønske mer, og som bidrar som en viktig del av kundereisen. Vi vil fokusere på hvordan din Content Marketing strategi, inkludert innholdsplanen, bør inkorporeres i din SEO-strategi slik at de to spiller sammen på en sterk måte.
Men før vi dykker ned i alt dette spennende innholdet, må vi først skape rammene for dette blogginnlegget om blogginnlegg. For først må du få 3 grunner til hvorfor du bruker for lite tid på bloggen din:
3 grunner til at du bruker for lite tid på bloggen din:
- Innhold er gull (hvis det er godt innhold, selvfølgelig)
- Blogginnlegg er sikkerhetsnettet ditt når du skal optimalisere Topic Clusters
- Blogginnlegg kan endre livet ditt når du skal utforske nye potensielle søkeord i forhold til trafikkmålene dine
Når vi er enige om at du er mentalt klar til å bruke mer tid på bloggen din (og med det mener jeg ikke bare å skrive flere blogginnlegg, men å optimalisere blogguniverset ditt), kan vi begynne med alt det morsomme.
1. (Godt) Innhold er gull
Dette har du hørt før. ‘Content is King’, som Bill Gates formulerte det da han i 1996 hevdet at innhold ville være veien til å tjene penger på internettet. Og han hadde rett.
Men der hvor det tidligere handlet om å produsere så mye innhold som mulig, handler det i dag like mye om å produsere godt innhold. Innhold som skaper engasjement og konverteringer (kjøp og mindre konverteringer), og som får målgruppen din til å ønske mer.
Det er den typen innhold du bør sikte etter for virksomheten din. Det er den typen innhold som er bærekraftig, og det gjelder også for SEO.
Dette skal vi nå gå nærmere inn på.
Gode blogginnlegg er veien til å rangere for forskjellige søkeord
Neste gang du skriver en utmerket tekst som hjelper kundene dine med å finne det de søker etter, og samtidig er utrolig spennende å lese, vil den uten sammenligning danne et solidt grunnlag for å kunne rangere på Google. Neste gang du skriver en slik tekst, bør du derfor ta en ekstra titt og sørge for at du har valgt et fokusert søkeord, og at det også gjenspeiles. Det er en flott mulighet til å vise Google at du forstår intensjonen bak søket og ikke bare fyller teksten med søkeord fordi du kan.
Gode blogginnlegg bør belønnes med en innholdsuppgradering
Enda en grunn til at innhold er gull: Innholdsuppgraderinger. Innholdsuppgraderinger tilsvarer mikrokonverteringer i form av tillatelser, som tilsvarer veien til kundeengasjement, som er din vei til å sjarmere Googles algoritmer. To fluer i ett smekk, og så er problemet løst.
Så neste gang du skriver et utmerket blogginnlegg som trekker mye trafikk og bidrar til økt tid brukt på siden – sørg for å øke sjansene dine enda mer ved å legge til en innholdsuppgradering.
En innholdsuppgradering er i seg selv et tidskrevende stykke innhold. Så jeg forstår godt hvis du ikke har tusenvis av dem liggende på lager. En innholdsuppgradering kan være alt fra en e-bok, et on-demand webinar, en videoveiledning, en mal, you name it. Bare fantasien setter grenser.
Eneste krav?
Det må være attraktivt innhold målgruppen din ønsker å laste ned. Og hvis blogginnlegget ditt allerede er en 12-er, er innholdsuppgraderingen din nesten gratis.
Og nå som jeg har talt så mye om at du bør tilby en innholdsuppgradering, må jeg ikke være dobbeltmoralsk. Så her er selvfølgelig en innholdsuppgradering for deg:
3 eksempler på innholdsplaner
Jeg vil ha'2. Blogginnlegg er ditt sikkerhetsnett når du skal optimalisere dine Topic Clusters.
Vi er i en tid hvor Googles kjerneoppdateringer stadig gjør det vanskeligere å rangere i søkeresultatene – rett og slett fordi Google blir bedre til å forstå forbrukernes søkeintensjon, og konkurransen blir tøffere.
En av de største trendene innen SEO i 2022 er derfor å kategorisere de viktigste søkeordene dine i emner (topics) og støtte dem med topic clusters.
La oss nå anta at du allerede har bygget den skarpeste contentplanen (du har kanskje akkurat lastet ned malen vår), og at du har full kontroll over topic clusters, fra hovedsider (pillar pages) til støttesider (supporting pages). Du mangler bare en god tilnærming for å dekke alle de viktigste søkeordene.
Her kommer blogginnlegg inn i bildet. Gode blogginnlegg (ja, de må være gode – bedre med to gode blogginnlegg som kan rangere, enn 20 gode blogginnlegg som egentlig er unødvendige) fungerer som ditt sikkerhetsnett når du trenger innhold for å støtte de viktigste og mest konkurransedyktige søkeordene dine.
Så hvis du ikke ønsker å “overbelaste” produktssidene dine med mye tekst, men vil støtte viktige søkeord på kategorisiden din, er blogginnlegg veien å gå.
3. Blogginnlegg er en gamechanger når du skal utforske nye potensielle søkeord i forbindelse med trafikkmålene dine
Tenk deg om du kunne tiltrekke deg en stor del av trafikken din fra innhold som ikke krever mye innsats å produsere. Spesielt innhold optimalisert for søkeord og søkeuttrykk som kanskje ikke var din høyeste prioritet. Ja, til og med søkeuttrykk som du kanskje ikke engang hadde forestilt deg, fordi de krever en annen tilnærming enn det du er vant til.
La oss ta et konkret eksempel:
“Slik skriver du et godt blogginnlegg” er et av de søkeuttrykkene som kunne være relevant å skrive et blogginnlegg om hvis du vil rangere for “blogginnlegg”. Søkeuttrykket “hvordan skriver man et godt blogginnlegg” har i gjennomsnitt 10 månedlige søk, så det er ikke mye volum – men konkurransen er også deretter.
Så la oss si at du selger kurs i å skrive gode blogginnlegg, og du ønsker å rangere for søkeordet “blogginnlegg”. Det første du gjør er å gjøre grundig søkeordsanalyse, og deretter går du i gang med søkeordsplanlegging, inkludert organisering av søkeordene dine i topic clusters.
Under søkeordsanalysen har du funnet en rekke søkeuttrykk som alle er formulert som spørsmål. Og spesielt denne typen søkeuttrykk legger direkte opp til at du skriver et blogginnlegg om det. Bruk spørsmålet i overskriften, slik at forbrukeren vet at de kan forvente å få svaret de leter etter. Sørg for å linke internt til din pillar page, og plutselig er ditt blogginnlegg ikke bare en støtte for dine viktigste kategorisider – det er også en kilde til ny trafikk og bevissthet som du ellers ikke ville få.
Et enda mer konkret eksempel:
- Du ønsker å rangere for søkeordet “Seng” (17 000 månedlige søk i gjennomsnitt).
- I søkeordsanalysen din og content planen har du ignorert søkeuttrykk som “Hvilken seng skal jeg velge” (300 månedlige søk i gjennomsnitt) og “Hvordan velger man en seng” (50 månedlige søk i gjennomsnitt) fordi de ikke gagner brukervennligheten på din Pillar Page.
- Løsning: Skriv et blogginnlegg med søkeuttrykket som overskrift. Legg inn blogginnlegget i content planen din og bruk det som en Supporting Page til din Pillar Page. Og svar på mange forbrukerspørsmål samtidig og bruk det til FAQ-markup. Slik sikrer du også at blogginnlegget ditt skiller seg ut i søkeresultatene når det først begynner å rangere.
Så hvordan skriver man egentlig et godt blogginnlegg?
Konklusjonen er at du har klikket deg inn på innlegget fordi du ble lovet et innlegg om blogginnlegg. Og selv om vi allerede har snakket mye om blogginnlegg, har vi egentlig snakket mer om hvorfor du bør bruke mer tid på blogginnlegg.
Så til slutt vil jeg gi deg noen mer konkrete tips om hvordan du kan bli flinkere til å skrive gode blogginnlegg.
De tre viktigste elementene er:
- Struktur
- Skriv direkte til leseren
- SEO
Men før jeg går nærmere inn på de tre elementene, vil jeg gi deg muligheten til å laste ned min personlige sjekkliste for gode blogginnlegg. Ta den med deg, kopier den, og lagre den for din egen bruk. Hvis du ønsker det.
Få din helt egen personlige
sjekkliste for gode blogginnlegg
Jeg vil ha'
1. Struktur
Det er lett å la seg rive med når du skriver om noe du brenner for, og det er bare en fordel for blogginnlegget ditt hvis leseren kan føle din lidenskap gjennom ordene dine. Men akkurat her må du være oppmerksom på når du mister den røde tråden. Og hvis du mister den røde tråden, mister du også leseren.
Et godt tips er å skrive alle overskriftene på forhånd. På den måten sørger du for at du blir holdt i ørene hvis du går av stien og mister fokus på det som blogginnlegget egentlig handler om.
En god struktur har følgende elementer:
- En engasjerende innledning som berører temaet overfladisk, og som samtidig adresserer problemene og utfordringene leseren står overfor. Gi dem en følelse av at du har tenkt å løse problemene deres, og at de bare må begynne å lese blogginnlegget ditt.
- Flere underoverskrifter der du for eksempel deler de viktigste elementene i blogginnlegget i punktform. Underoverskrifter og korte avsnitt gjør blogginnlegget ditt lettere å lese. Og du øker sjansen for at leseren blir værende til bitter end.
- En konklusjon som oppsummerer de viktigste poengene i blogginnlegget. Akkurat som alle oppgavene du skrev på skolen.
2. Skriv direkte til leseren
Bruk en aktiv stemme og skriv direkte til leseren. Lese må føle at du er en ekte person, og at du har lagt tid og kjærlighet i teksten din. Og de må også føle at du er interessert i dem og motivasjonen deres for å lese blogginnlegget ditt.
Skriv aldri noe du ikke ville sagt i dagligtale. Ellers har du garantert mistet leserne dine etter de første setningene.
Vær forsiktig med å bruke et innforstått språk som bare kollegaene dine (som er like spesialiserte som deg) ville forstå.
Vær PRAGMATISK. Men pass på å ikke bli for pedagogisk.
3. SEO
Den delen har vi allerede vært en del inn på tidligere. Men det er bare så utrolig verdifullt å ta hensyn til SEO i blogginnleggene dine. De skal ikke skrike av SEO (derfor jeg skrev SEO som punkt 3 motvillig, heller enn som punkt 1) – for det skal først og fremst handle om leseren.
Men hver gang du skal skrive et nytt blogginnlegg, gjør det til en vane å utføre en liten søkeordsanalyse. En søkeordsanalyse som sikrer at du har de riktige søkeordene i bakhodet når du begynner å skrive teksten din.
Når du først har strukturen og kvaliteten på blogginnlegget ditt på plass, vil litt SEO-kjærlighet være veien til ny trafikk. Så mye ny trafikk at du vil føle at det kribler i fingrene fordi du så gjerne vil skrive et til blogginnlegg.
Lykke til.
Trenger du hjelp med Copywriting?
Få hjelp av Julie.
Klar for å oppnå
merkbare
resultater?
Bli kontaktet for en uforpliktende prat
om dine muligheter.