Insights / SEO

5 copywriting-tricks som kan
gi fyrverkeri i øynene på leseren din,
og får deg til å lyde mindre kjedelig

Skap de beste forutsetningene for din copywriting med disse 5 triksene.

copywriting blogindlæg

Hvis du jobber med markedsføring og skriftlig materiale til daglig, kjenner du sannsynligvis til dette. En ferdigskrevet tekst stirrer opp på deg fra en lysende skjerm, og du vet det allerede. Den er kjedelig. Du vandrer rundt i de samme leverpostei-formuleringene, og egentlig kunne det like gjerne ha vært en godnattsang du hadde komponert, om den hadde vært på vers.

Du trenger en copywriter. Eller i det minste: tankegangen fra en.

Men vent litt, hva er copywriting?

Copywriting er kunsten å skrive interessante tekster som er overbevisende og som skaper fyrverkeri i øynene på leserne dine. Det er håndverket med å skrive personlige tekster som flørter med kundenes kjøpelyst og forfører dem til å lese alt ditt kommende innhold. Men copywriting er også et felt mange er en del av.

Skal du lage den gode annonsen som selger? Det er copywriting.

Trenger du å sette sammen et troverdig og tillitskapende blogginnlegg? Det er copywriting.

Nesten uansett hvilken form for tekstlig kommunikasjon du bruker, handler det om copywriting. De fleste mennesker kan ikke unngå det! Derfor er det også bare naturlig at du tar med deg noen av de mest grunnleggende prinsippene fra copywriting fremover. I dette blogginnlegget er viktigheten av SEO utelatt, og det digitale fokuset på lengde, mengde og CTA’er er utelatt. I stedet får du her 5 råd for hvordan du kan gjøre tekstene dine spennende, relevante og levende.

Innholdsfortegnelse


 1) Kast utslitte klisjeer ut av copywritingen din

 De er litt som de slitte skoene du har hjemme i hylla, hvor sålen har løsnet, snøret er frynset og fargen falmet. De passer utvilsomt veldig godt, og du føler deg helt komfortabel med dem. Men la meg si det klart en gang for alle; de er for utslitte. Ut med dem!

Sånn er det også med klisjeene. Vi kjenner alle til de uttrykkene som bare ligger øverst i hodet, som man griper etter når man ikke kan komme på noe annet. “Tenke utenfor boksen,” “Finne opp hjulet på nytt” og “Vi er på en vekstreise” er bare noen av dem. De fleste av oss er skyldige i å trekke dem frem av og til, men du trenger dem virkelig ikke i din copywriting.

I stedet kan du med fordel tenke over hva det egentlig er du prøver å si. Og så omformulere det til en mer interessant setning som overrasker leseren din. “Finne opp hjulet på nytt” betyr vel at dere gjerne skulle hatt en innovativ, banebrytende idé til deres merkevare eller konsept, som ingen andre har hatt. Si det i stedet. Eller enda bedre; kanskje kan du sette en annen metafor på, som kan bli den røde tråden gjennom din copywriting? Som for eksempel: “Vi trenger et vinnerkonsept som gjør oss til frontløpere i stafetten.” Nye, spennende formuleringer utfordrer leseren din og holder på oppmerksomheten.

Billedet illustrerer, hvordan man skal være detaljeret, når man arbejder med copywriting


2) Mal med detaljepenselen

 I din copywriting er det viktig å snakke til sansene og gjøre tekstene dine konkrete. Studier viser at mennesker husker informasjon bedre når flere sanser blir aktivert av opplevelsen, og derfor må du ta frem den lille malerpenselen med de fine hårene, for vi skal male detaljer i ditt innhold.

Det kan fort bli uhyre uhåndgripelig (og kjedelig nok til å sovne av), hvis du bruker veldig generelle termer. “Vi har opplevd stor fremgang,” er for eksempel en veldig tom setning, for den etterlater mer tvil enn klarhet. Hvilken type fremgang snakker vi om? Økonomisk? I antall ansatte? Kunder? Det er som å male med hvit maling på et blankt lerret, og så velge et ekstremt abstrakt motiv i tillegg.

Her gjelder det altså om å finne tekstlupen fram og zoome mer og mer inn på noen av de viktigste nøkkelordene du bruker i din copywriting. Kanskje kan de gjøres mer konkrete? “Økonomisk fremgang” er allerede litt mer presist. Går vi enda nærmere, kunne setningen lyde: “Vi har blitt bedre til å målrette vår markedsføring på Google og oppdatere følgerne våre på sosiale medier, og vi ser allerede resultatet nå, med flere kunder i registeret og mer penger i kassen.” Ja, takk!

Kjenner du deres Tone of Voice?

Last ned vår guide og finn deres stemme

3) Rekrutter din indre hverdagstolk til din copywriting

 De fleste er heldigvis utstyrt med en indre hverdagstolk. Hverdagstolken er utrolig skarp til muntlig copywriting, han er ultra pedagogisk og kan gjøre det komplekse enkelt. Det er hverdagstolken du kaller inn, når du smalltalker i julebordet med fulle Markus fra regnskap, og du kort skal forklare ham hva det egentlig er du gjør. Det er også takket være hverdagstolken at du og bestemor kan ha en sammenhengende samtale om det der nye, smarte Facebook-greiene.

Hverdagstolken må du også ta med deg når du sitter med din tekstlige copywriting. Her kan du trenge å forestille deg at det er bestemor eller fulle Markus du snakker til. Teksten din skal være innbydende og ikke for komplisert. Tekniske termer og faglige begreper må beskrives mye enklere enn du tror.

… hvis de i det hele tatt skal være der. Kanskje er det også verdt å vurdere hvor mye av denne spesialiserte kunnskapen du faktisk trenger å fylle teksten din med.


4) Lær (litt) fra kameramannen på såpeoperaer

 De fleste glemmer det. Hvor dramatisk og avgjørende det er i copywriting. Evnen til å sette gode punktum. Punktum er leserens tenkepauser, hvor de stopper opp, trekker pusten og kort reflekterer over hva de har lest. Akkurat som pauser i filmer.

Forestill deg en scene i en såpeopera. Den unge, mannlige hovedpersonen har nettopp oppdaget at testamentet til hans Joakim von And-rike far er blitt forfalsket. Han er på vei for å snakke med faren sin om forbrytelsen, når han blir besøkt av to politibetjenter som forteller at hans høyt elskede far er død. Men vent! De mistenker at det ikke var et uhell.

Rundt her pleier kameramannen å fokusere helt på hovedpersonens ansikt. Det er ingen replikker eller handling. Bare musikk og stemning, mens hovedpersonen bearbeider og forstår hvilken situasjon de står i. Slik et portrettbilde er ikke ment å skape en masse handling, men er klippet med kun følelser i tankene.

Det er denne typen bilde…

Det er sjelden at det er den slags drama i copywriting, så du vil aldri kunne oppnå helt samme effekt som kameramannen på såpeoperaen. Men du kan likevel ha nytte av punktum og bruke dem til å skape variasjon i setningslengdene dine og bestemme når publikummet ditt skal tenke, vurdere eller absorbere det som nettopp er sagt – eller når en poeng skal understrekes. Slik.


5) Vær en effektiv tekst-GPS for leseren din

Mitt siste råd lyder på at du bør være ekstra målrettet i din copywriting. Det kan være en god idé å klargjøre, før du i det hele tatt skriver noe, hva du ønsker at leseren din skal gjøre eller ta med seg fra teksten din. Som utgangspunkt bør en tekst kun ha ett mål, og optimalt bør alle setninger og avsnitt støtte opp om dette.

Å være målrettet handler også om å være orientert og strukturert i copywriting. Denne prosessen er litt som om du skulle gjenfortelle din vei til jobb til en venn som aldri har gått den før. Veien over lyskrysset, forbi bakeriet og så langs den store byggeplassen føles helt naturlig for deg, fordi du har gått den 1.700 ganger før. Men for noen som ikke kjenner området? Den personen må du hjelpe best mulig.

Og her nytter det ikke å fortelle ham om kumlokket som en gang var tatt av, om duebæsjen på flisene eller takrennene som lekker. Det ville de færreste gjøre. Fordi det er irrelevant for historien. Du bør behandle din copywriting med samme oppmerksomhet som en effektiv tekst-GPS, som alltid har ett mål for øye. Det betyr også at fengende underoverskrifter og avsnitt kun vil hjelpe deg og leseren din til bedre å navigere.

 

… Det var altså 5 prinsipper fra copywriting-verdenen som er verdt å ta med seg når du selv skal utforme tekster som skal engasjere leserne dine. Hvis du allerede er et copywriting-genie, er ingenting av dette nytt for deg, men ellers er du med disse tipsene et skritt nærmere å bli det!

Trenger du hjelp til Copywriting?

Få Julie til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?