Insights / SEO

Topic Clusters i 2023

2022 var fylt med Google-oppdateringer, og det betyr altså at du kan risikere å falle bakpå hvis du ikke er oppdatert med dine Topic Clusters.

Blogindlæg om topic clusters i 2023

Hvordan bør du forholde deg til topic clusters i 2023 med tanke på de mange innholdsmålrettede oppdateringene Google har gjort i Q4 2022, og er det i det hele tatt fortsatt en gyldig SEO-strategi i 2023?

Dette og mye mer vil jeg forsøke å svare på i denne oppdaterte versjonen av vårt topic cluster-blogginnlegg.

Google har ikke ligget på latsiden når det gjelder å oppdatere deres søkealgoritme. I Q4 alene har det vært like mange offisielle oppdateringer som resten av 2022.

Det interessante med akkurat disse oppdateringene, når vi snakker om topic clusters, er at de i større grad har fokusert på innhold, og særlig identifisering av spaminnhold.

Innholdsfortegnelse


SpamBrain

På veien til å bli klokere på topic clusters i 2023, må vi først se nærmere på SpamBrain.

Googles fokus på bekjempelse av spam, både i form av innhold og lenker, er ikke noe nytt. Tilbake i 2018 lanserte Google SpamBrain, som, lik RankBrain, er en AI-basert algoritme.

SpamBrains viktigste formål er å identifisere spamsider, spam-lenker og ikke minst spam-innhold. Dens AI-baserte algoritme er programmert til å lære og forbedre sin ytelse kontinuerlig. I takt med at SpamBrain finner mer og mer spam i søkeresultatene, blir den bedre til å identifisere det i fremtiden.

Men hvorfor er det viktig å ha SpamBrain i tankene når vi snakker om Topic Clusters? Det er fordi du må passe på at ditt innhold, inkludert topic clusters, ikke blir sett på som spam.

Grensen mellom dårlig og spam-innhold har aldri vært mer hårfint. Dette skyldes ikke minst den økende bruken av AI-hjelpemidler, som kan skrive innhold for deg.

Nettopp denne økende bruken av AI har gjort at Google har sett seg nødt til å gripe inn. De gjorde det nøyaktig i august/september med deres såkalte “helpful content update”.

Hvis du ønsker å bli klokere på AI innholdshjelpemidler, og hvordan du kan bruke det uten at det blir sett på som spam, kan du lese vårt blogginnlegg om dette emnet her.

Billedet beskriver, hvordan content skal skrives af mennesker til mennesker

Innhold skrevet av mennesker, for mennesker

Google har aldri stilt høyere krav til innhold enn de gjør nå. Og med god grunn.

I takt med at AI-innholdshjelpemidler blir mer og mer utbredt, blir Google også nødt til å være mer skarpe i deres vurdering av hva som er godt og dårlig innhold.

Derfor så vi også en stor del av algoritmeoppdateringene fra i år ha fokus på nettopp innhold.

En av algoritmeoppdateringene Google rullet ut i Q4 gikk under overskriften “helpful content update”. Denne oppdateringen er spesielt viktig for deg hvis du allerede har eller har planer om å jobbe med topic clusters i 2023.

“Helpful content update” går i korte trekk ut på at Google ønsker å sikre seg at ditt innhold er skrevet av mennesker, for mennesker. Altså en direkte motstand mot AI-generert innhold.

Alt innhold som ikke har til hensikt å hjelpe eller berike brukeren med nyttig informasjon, vil ha dårligere forutsetninger for å få en god plassering i søkeresultatet.

Dette vil alt annet like også ha en direkte innvirkning på de kravene som stilles til dine topic clusters.

Hvis du kun har gjennomarbeidet innhold, skrevet av et menneske, som søker å hjelpe med å svare på eventuelle spørsmål, eller bare inneholder relevant informasjon, er du ikke i fare.

Har du derimot innhold som hovedsakelig er AI-generert, eller bare generelt dårlig innhold, skal du ikke regne med å se disse i søkeresultatet.

Har du bygget topic clusters ved hjelp av AI-generert innhold, vil jeg anbefale deg å omskrive dette, eller rett og slett starte helt på nytt, avhengig av hvor ille det står til.

Billedet beskriver, hvordan Googles opdatering E-A-T nu skal skrives E-E-A-T

E-A-T staves nå med dobbelt E

En av de siste oppdateringene Google har gjort i 2022 er å legge til en ekstra bokstav i deres berømte E-A-T “retningslinje”, som de fleste SEO-folk burde være kjent med i dag.

Den ekstra bokstaven er et “E”, som står for erfaring (experience) og dermed staves det nå fremover E-E-A-T.

Denne oppdateringen understreker tydelig hvor viktig det er for Google å favorisere det beste innholdet og sortere bort dårlig/spam-innhold.

Det tilføyde “E” legger til en ny dimensjon i Googles forventninger, og at du har erfaring med det du skriver om. Det kan enten være at du selv har prøvd ditt produkt, eller at du selv har besøkt den lokasjonen du beskriver.

Ved å videreformidle informasjon som du kun kan få gjennom erfaringer, øker du automatisk kvaliteten på ditt innhold. Det gir potensielt leseren de verdifulle faktaene de leter etter, noe som er akkurat Googles mål.

Som Google selv sier, så er det noen situasjoner hvor det som er mest verdifullt for deg som bruker, er å lese innhold som er produsert av noen som har førstehånds- og livserfaring med det aktuelle emnet.

E-E-A-T har vært den altoverskyggende retningslinjen for SEO det siste året, og med denne “oppdateringen” kan du være ganske sikker på at den vil forbli det i 2023 også.

Trenger du inspirasjon for å komme i gang med Topic Clusters?

Download whitepaper

Innhold kan (fortsatt) ikke stå alene

I all snakken om godt og dårlig innhold, AI-generert eller ikke, må du fortsatt huske på at innhold ikke kan stå alene.

Selv med Googles store fokus på å heve standarden for innhold, kan det fortsatt ikke stå alene.

Innhold er fortsatt kun én av mange faktorer Google ser på når de skal rangere deg i søkeresultatet – Det er viktig å huske på.

Med andre ord, en perfekt konstruert topic cluster kan ikke gi deg en topplassering hvis siden din for eksempel er treg eller mangler autoritet sammenlignet med konkurrentene dine.

Dermed også sagt, at hvis du har fulgt vår topic cluster-guide, og selv skrevet gjennomarbeidet innhold, men fortsatt ikke har kommet til topps, bør du begynne å se på de andre viktige SEO-elementene.

Trenger du hjelp til
Topic Clusters?

Få Jacob til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?