Insights / Social ads
10 konkrete tips for å lykkes
med TikTok branding
Kast frustrasjonene over TikTok bort og få konkrete tips til hvordan du kan forbedre din TikTok-branding og få flere visninger, interaksjoner og følgere.
Innholdsfortegnelse
Dette kan du bruke TikTok til
Jeg vil ikke fortelle deg så mye om hva TikTok er som et sosialt medium, og hvordan det er en plattform med mye uforløst potensial som gjør det helt optimalt for deg og din bedrift å vurdere TikTok-branding. Det har du sikkert allerede fått høre nok om. I stedet handler dette blogginnlegget om konkrete tips og triks som kan gi deg flere visninger, interaksjoner og følgere, som du kan bruke i din TikTok-branding.
Og likevel…
For disse tipsene gir bare mening hvis du er helt med på hva TikTok egentlig kan. Så jeg nøyer meg med å skissere det ganske raskt:
- TikTok er den helt riktige plattformen for å vise hvordan dine produkter eller tjenester kan brukes i en uforfinet eller hverdagslignende sammenheng.
- Dette gir deg muligheten til å gjøre merket ditt mer personlig, og for å være mer på nivå med målgruppen din.
- Algoritmen kan hjelpe med å styrke kjennskapen til merket ditt gjennom organisk innhold.
Godt. Så fikk vi det på plass. La oss nå komme til det du egentlig kom til siden for. Her kommer 10 konkrete tips til hvordan du kan lykkes med din TikTok-branding.
Tips nr. 1 – Vær tro mot ditt merke uten å kompromisse med TikToks DNA
Tips nr. 2 – Ditt innhold må oppfylle visse kriterier for å passe til TikTok
I forlengelse av det jeg nettopp har skrevet, må du finne din egen stemme, som fortsatt stemmer overens med det som fungerer på TikTok. Sørg derfor for at ditt innhold som et minimum er:
- Autentisk – Skap det du har lyst til, og som kommer naturlig for deg. Prøv ikke å være noe du ikke er.
- Rått – Vær relaterbar og ikke “for pen”. Innholdet ditt kan gjerne ha noen feil… Og ja, være rått. Akkurat som du ser brukerne på TikTok gjør det.
- Unikt – Vis det som gjør merket ditt unikt, og hvordan du skiller deg fra konkurrentene dine.
- Verdifullt – Uansett hva du velger å legge ut, sørg for at det har verdi for seerne dine.
Tips nr. 3 – Følg med på trender, uten å overdrive det
Å følge med på en trend kan hjelpe deg å få et dytt i riktig retning. MEN det skal ikke være det eneste du gjør. Brukerne følger ikke de profilene som KUN lager trendinnhold. De foretrekker langt heller å se mer originalt innhold. – Og det blir du mye klokere på i neste tips.
Men glem ikke helt trender, for de er fortsatt viktige.
I den forbindelse er det noen ting du skal være oppmerksom på. En trend vises på TikToks Discover-side så snart en lyd har blitt brukt i minst 1 million videoer. Og det høres kanskje mye ut, men det er det egentlig ikke, når du tenker på hvor mange brukere plattformen har, og som konstant legger ut nytt. Det betyr også at det stadig dukker opp nye trender. Og det beste er helt klart å følge med på kommende trender fremfor de som er for populære allerede.
Og de kommende trendene finner du lettest ved å:
- Scrolle gjennom din For You-side. Hvis du finner en interessant TikTok som du tror kan ligne en trend, klikk da på lydikonet nede i høyre hjørne av innlegget.
- Derfra vil du kunne se hvor mange videoer lyden er brukt i. Den bør være brukt i mellom 10 000 og 250 000 videoer for å ligge i kategorien kommende.
- Scroll gjennom de første 10 videoene. Hvis flertallet av videoene er lagt ut innen den siste uken, kan det godt være et tegn på at du har funnet en kommende trend.
Tips nr. 4 – Lag din egen “serie”
Nå… Jeg skrev jo at du ikke bare skulle lage trender, men også originalt innhold, og at du ville bli klokere på dette i dette tipset. Og det skal du bli. Det viktigste er nemlig å bevare din egen tone på TikTok gjennom innhold som nesten kan beskrives som en serie av ensartede videoer, som brukerne vil kunne kjenne deg igjen på.
Så… Husk disse kravene:
- Det skal være originalt
- Det skal lastes opp konsekvent
- Det skal være hovedinnholdet på din profil
Tips nr. 5 – Dette skal TikTok-videoene dine inneholde
Nå har vi fått på plass hva din TikTok skal handle om. Det neste er hva den ellers skal inneholde. Du vet det skal være originalt eller følge en trend. Men i tillegg er det en rekke tips til hvordan du får flest mulig til å se på.
- Start sterkt – Få seerens oppmerksomhet innen de første tre sekundene. Bruk gjerne ordet “du” i tittelen din, så seeren føler at det snakkes direkte til dem.
- Hold det enkelt – Brukerne hopper videre hvis det blir for komplisert. Så hold det helt enkelt med et klart og tydelig budskap.
- Ha alltid lyd på! – I motsetning til andre plattformer ser brukerne på TikTok ikke videoer uten lyd. Benytt deg derfor av de mange lydene og sangene, eller skap din egen, som følgerne dine kan kjenne deg igjen på.
Tips nr. 6 – Bruk gjerne tekst-til-tale i din TikTok
Når plattformen nå er bygget opp om videoer med lyd på, så kan du vurdere å bruke funksjonen “tekst-til-tale”. Har du laget en TikTok hvor det ikke brukes tale, men heller tekst for å beskrive det som skjer, så er denne funksjonen virkelig smart. Når du i redigeringen av din TikTok skriver en tekst, vil du få muligheten til å legge til “tekst-til-tale”. Denne funksjonen vil ganske enkelt få en robotstemme (akkurat som vi kjenner fra iPhones “Siri”) til å lese teksten høyt. På den måten kan du omfavne litt flere i din TikTok-branding.
Tips nr. 7 – Smått men godt (Bruk få, men gode skapere)
TikTok er ikke Instagram, og det vet du sannsynligvis allerede. Det betyr også at du ikke nødvendigvis kan overføre din markedsføringsstrategi fra den ene plattformen til den andre. Bruk derfor ikke dine go to Instagram-influencere, som tilfeldigvis også er på TikTok. Bruk i stedet TikToks “egne” influencere. Altså de som har vokst opp i takt med at plattformen har det, og derfor har kjennskap til hva som fungerer og hva som ikke gjør det.
Og… Bruk ikke for mange. Du vil oppleve større suksess på TikTok hvis du velger å bruke de samme få skaperne (aka influencerne), som kan poste innholdet ditt flere ganger.
Tips nr. 8 – Gå live, hvis det er mulig
Hvis du har muligheten, så gå live på TikTok. Dine livesendinger vil bli vist på brukernes For You-side og har flere fordeler:
- Det gir deg muligheten til å interagere med publikummet ditt. (De ser deg ansikt til ansikt, og de kan stille deg spørsmål i sanntid).
- Det bygger et fellesskap rundt profilen din.
- Det bringer flere seere til profilen din.
Det bidrar derfor kun positivt til din TikTok-branding.
Tips nr. 9 – Vurder å bruke Duett og Stitch i dine TikToks
Det er så mange på TikTok som produserer morsomt og spennende innhold. Så hvorfor ikke bruke det? Og nei, du skal selvfølgelig ikke bare kopiere andres innhold. Men bruk det gjerne som en del av din egen TikTok.
Duetter
En duett handler om å svare/reaktere på andres videoer. Det er en fantastisk funksjon å bruke hvis brukeren du reagerer på, allerede er et kjent ansikt, da din TikTok da vil bli vist til deres publikum. Det vil være langt større sannsynlighet for at de ser din TikTok ferdig, hvis de samtidig blir møtt av noen de har sett før. Så, er det brukere der ute som skaper innhold det gir mening for deg å kommentere/reaktere på, så gjør det gjerne.
Stitches
Du kan også bruke stitches, som er litt en annen versjon av duetten. Mens du i en duett konstant ser den andre brukerens TikTok ved siden av din egen, handler stitches mer om et enkelt klipp. Din video vil således starte med et klipp fra en annen brukers TikTok, før den deretter klipper over til din video. Det er opplagt å bruke denne funksjonen hvis det er noen som uttaler seg om noe du gjerne vil utdype ytterligere.
Nysgjerrig på å lære mer
om annonsering på TikTok?
Download vores e-bok
Tips nr. 10 – Bruk Hashtags og “forsider” (og bekymre deg for øvrig ikke om når du poster på TikTok)
Før du publiserer din TikTok, er det et par siste ting du kan vurdere å bruke. Brukerne på plattformen bruker hashtags for å finne innhold innenfor en bestemt nisje. Sørg derfor for å legge til hashtags som passer i kategorien/nisjen din TikTok handler om.
Vurder i tillegg å bruke det som kalles en forside. Det vil ikke ha betydning for din TikTok når brukerne møter den på deres For You-side. Men skulle de se noe av ditt annet innhold som de virkelig liker, og derfor blir nysgjerrige på hva du ellers har laget, så besøker de profilen din.
Og her vil forsiden komme til sin rett. Du kan velge det øyeblikket i din TikTok som best forteller om stemningen i videoen, og samtidig lage en kort liten tittel som beskriver den. På den måten, kan du overbevise dine besøkende om å se enda mer av innholdet ditt.
Og så trenger du ikke tenke for mye over når på dagen du poster din TikTok. Algoritmen tar ikke hensyn til tidspunktet, og videoen din vil være synlig for alle i verden. Det vil derfor alltid være noen som ser din TikTok.
Trenger du hjelp med TikTok?
Få vår SoMe-avdeling til å hjelpe deg.
Klar for å oppnå
merkbare
resultater?
Bli kontaktet for en uforpliktende prat
om dine muligheter.