Insights / All
Klatre til topps i søkemotorene med SEO-pyramiden
Bli klokere på hva SEO-pyramiden er, og lær om de viktigste begrepene for å oppnå bedre plasseringer på søkemotorer som Google.
Innholdsfortegnelse
Hva er SEO pyramiden?
SEO-pyramiden er en mal, en modell og en billedlig fremstilling av de forskjellige nivåene eller trinnene som utgjør en effektiv søkemotoroptimaliseringsstrategi. De forskjellige trinnene danner til sammen en pyramide, som hjelper med å forklare hvordan de forskjellige aspektene av SEO arbeider sammen for å skape en solid og vellykket tilstedeværelse på internett.
Med SEO-pyramiden i ryggen kan du jobbe strukturert med alle de vitale elementene av en vinnende søkemotoroptimaliseringsstrategi. Fra teknisk optimalisering til linkbygging og alt imellom kan SEO-pyramiden sikre at nettstedet ditt blir sett av de riktige øynene på det rette tidspunktet. Samtidig kan den gode innsatsen med SEO også gi nettstedet ditt mer verdi og autoritet overfor søkemotorene.
Nysgjerrig på andre SEO-optimaliseringstiltak?
Les også blogginnlegget vårt om ALT-teksterAlt du trenger å vite om SEO-pyramiden
Nivåene i SEO-pyramiden representerer forskjellige aspekter av søkemotoroptimalisering som jobber sammen for å skape en effektiv og helhetlig strategi. Den bør imidlertid leses nedenfra, slik at det nederste nivået ikke bare representerer det første skrittet, men også fundamentet. Dette er altså et solid sted å starte, hvor du kan jobbe deg oppover. Det er viktig å bevæpne deg med tålmodighet når du arbeider og implementerer SEO, uansett om det er med hjelp fra SEO-pyramiden eller ikke. For din innsats kan ikke alltid ses med en gang, da tid er nødvendig før det vil være en forskjell å se på det organiske plan.
Likevel, her får du en 101-guide til SEO-pyramidens punkter, og hvordan du kan bruke den til å fremme din SEO-innsats:
3: Det stabile fundamentet: Teknisk optimalisering av din side
Forestill deg at nettstedet ditt er som et hus. Før du begynner å male veggene eller dekorere rommene, må fundamentet være solid. Det samme gjelder for strukturen i SEO-pyramiden. Før du kan begynne å fokusere på innholdet og de eksterne faktorene, må du sørge for at nettstedet ditt er i toppform. Dette tar SEO-pyramiden hensyn til, der du skal starte med det tekniske elementet.
- Det handler om:
Det viktige her er å gjøre nettstedet ditt lettleselig og enkelt å navigere for både besøkende og søkemotorer. Dette kan for eksempel bety at du sikrer at kodingen din er organisert og feilfri. Det kan også være behov for optimalisering av bilder og videoer, slik at de lastes inn raskt og ikke bremser opplevelsen for besøkende. Likeledes må du sørge for de mer grunnleggende tingene, som for eksempel at innholdet er mobilvennlig, og for eksempel at URL-strukturene er korrekte og beskrivende. Hvis du for eksempel selger oster, bør en URL se slik ut: “www.dinnettsted.no/oster”.
- Hvorfor er det viktig?
Og hvorfor er alt dette så viktig i SEO-pyramiden? Hvis søkemotorer som Google ikke kan forstå eller navigere på nettstedet ditt, vil de ha vanskelig for å plassere det høyt i sine resultater. Det er som å ha et fantastisk hus, men hvis det er gjemt bak en labyrint, vil folk aldri finne det. Så ved å skape et solid teknisk fundament, som det første punktet i SEO-pyramiden lyder på, sikrer du at søkemotorene lett kan “se” siden din og lede folk til deg.
2: Dekorasjonene i ditt online hjem: Innhold er konge
Neste skritt i SEO-pyramiden er det indre av huset ditt – hvor du legger til vakre møbler og dekorative elementer for å skape en innbydende atmosfære. På samme måte handler dette trinnet i SEO-pyramiden om å fylle nettstedet ditt med verdifullt innhold som tiltrekker og engasjerer besøkende, samt viser søkemotorer hva siden din handler om.
- Det handler om:
I denne delen av SEO-pyramiden må du ta tak i skrivemusene og få tastaturet til å gløde, for her fokuserer vi på å skape kvalitetsinnhold som leverer verdi til dine besøkende. Dette kan være alt fra informative artikler og blogginnlegg til videoer og bilder. Samtidig skal du bruke beskrivende metatekster, som er små snutter som gir en forsmak på innholdet ditt, slik at søkemotorer forstår hva det handler om.
Hvis nettstedet ditt for eksempel handler om å tilby italienske oster, er det viktig å inkludere nøkkelordene folk ville bruke når de søker etter italienske oster. Dette hjelper søkemotorene med å matche siden din med relevante søk. Usikker på hvordan du går frem?
- Hvorfor er det viktig?
Innholdet er ikke bare det som tiltrekker besøkende, men også det som holder dem lengre på siden din. Samtidig hjelper ditt velskrevne innhold søkemotorene med å avgjøre om siden din er relevant for brukernes søk. Ved å skape verdifullt innhold signaliserer du også at nettstedet ditt er en troverdig kilde til informasjon på ditt område.
1: Broen til autoritet: Linkbuilding
Det siste punktet i SEO-pyramiden, for vi har nådd frem til, hvordan nettstedet ditt interagerer med sin omverden. Dette steget i SEO-pyramiden kan nok best ses som broer som forbinder huset ditt med andre viktige steder i byen, for det handler om å bygge forbindelser fra nettstedet ditt til andre respekterte steder på internettet. Disse forbindelsene, også kjent som lenker, viser søkemotorene at siden din er troverdig og verdt å anbefale.
- Det handler om:
Her i SEO-pyramiden handler det om å skape kvalitetsforbindelser fra andre nettsteder til ditt eget. Dette er dessverre ofte en oppgave som kan kategoriseres som grunnarbeid, hvor du rett og slett ikke har andre muligheter enn å spørre for eksempel kunder, samarbeidspartnere eller lignende, om de vil lenke til deg. Eksisterende nettomtaler, hvor andre nettsteder siterer innholdet ditt, kan også brukes, og du kan med fordel kontakte disse og spørre om de også vil lenke til deg. Andre muligheter i denne delen av SEO-pyramiden er å delta i bransjekataloger eller utveksle gjesteblogginnlegg.
- Hvorfor er det viktig?
Jo flere kvalitetslenker nettstedet ditt har som peker på seg, jo lettere er det for folk å finne deg. Samtidig ser søkemotorene på disse lenkene som anbefalinger – hvis mange troverdige steder lenker til siden din, må det bety at du har verdifullt innhold og er en respektabel kilde. Derfor vil dette punktet av SEO-pyramiden kun forbedre din online plassering.
Allier deg med et ordentlig SEO byrå
Når du skal i gang med å legge en online strategi og bruke SEO-pyramiden, kan det godt være en overveldende affære. Hvor skal man starte, hvor skal man avslutte, og hvordan implementerer man reelt SEO-pyramiden i nettopp DITT markedsføringsmiks?
Alt dette kan du få hjelp til, hvis du allierer deg med et profesjonelt markedsføringsbyrå.
Skal vi hjelpe deg med din SEO-strategi?
La Christine hjelpe deg