Experience
Med tilføyelsen av Experience betyr det at Google nå vurderer sidene dine basert på om du har førstehåndskunnskap om produktet eller tjenesten du selger eller omtaler.
Det finnes for eksempel mange sider som sammenligner produkter og utnytter at mange kunder i kjøpsprosessen søker etter “best i test [produkt]”. Imidlertid er det mange av disse best-i-test-sidene som aldri har hatt noen av produktene i hånden. I Googles øyne kan man i utgangspunktet gi en bedre beskrivelse og rådgivning om et produkt eller en tjeneste når man har prøvd det selv.
Med tilføyelsen av Experience åpner det også muligheten for deg som har en ny nettbutikk eller nettside. Selv om du ennå ikke har opparbeidet høy autoritet, har du med Experience likevel muligheten til å flytte nettstedet ditt høyere opp i søkeresultatene blant de tunge aktørene. Dette gjør du nettopp ved å demonstrere at du har førstehåndskunnskap om produktene dine.
For øyeblikket er det fremdeles ikke noe mange benytter seg av. Vår erfaring er at det primært skyldes to årsaker: 1) at bedrifter ikke er klar over at førstehåndskunnskap er viktig for Google, og 2) at bedrifter er overbevist om at det er for komplisert og vet ikke hvor de skal begynne. Ved å lese denne artikkelen, kan vi i det minste stryke deg fra den første gruppen.
Et godt sted å starte er å sørge for å ha innhold på nettstedet ditt som er unikt og som inneholder informasjon og kunnskap som er oppnådd gjennom førstehåndskunnskap. Dette er altså informasjon og kunnskap som leseren ikke umiddelbart kan finne på andre sider.
En av de viktigste tingene å unngå er å gi anbefalinger som direkte kan skade leseren eller komme med usanne fakta. Google understreker at skadelig innhold skal vurderes lavest.
Expertise
Hva er en ekspert i Googles øyne? En ekspert er en person som har erfaring med og kunnskap om det han/hun uttaler seg om. Dermed er det flere sammenfall mellom de to E-ene: Expertise og Experience. Google kan blant annet vurdere en forfatters ekspertise basert på informasjon som er tilgjengelig om vedkommende online. Google er for eksempel i stand til å vurdere din ekspertstatus basert på om du er nevnt i eller står bak artikler på andre nettsteder, dine meritter på LinkedIn, osv.
Ekspertise kan uttrykkes på flere forskjellige måter når du jobber med innholdet ditt. Du kan bruke en eller flere av dem, eller kombinere flere av dem.
Deg selv som ekspert
Hvis du selv har mye erfaring med det du skriver om, bør du oppgi deg selv som forfatter. Legg inn en avsnitt i artikkelen som beskriver bakgrunnen din og hvem du er. Eller opprett en intern lenke slik at når leseren klikker på forfatternavnet i artikkelen, kommer de til en side der du kan gå i dybden med hvem du er og hvorfor du er ekspert. Kanskje har du også skrevet artikler innen samme område på andres nettsteder. Dette bidrar bare til å bekrefte overfor Google at du er ekspert.
Bruk en gjesteforfatter
Hvis du ikke er ekspert på området selv, finn en! Gjør en liten bakgrunnssjekk på personen ved å søke etter dem på Google. Hvis det allerede finnes artikler som personen har bidratt til, er det et pluss. Ta kontakt med en person som kan skrive innholdet for en eller flere av sidene dine. Pass på å oppgi dem som forfatter og inkluder relevante opplysninger om dem.
Inkluder sitater fra eksperter
Det kan være utfordrende å få personer med ekspertstatus til å skrive hele artikler for nettstedet ditt. Alternativt kan du inkludere sitater fra personer som er eksperter. Husk å nevne dem med navn og yrke, og eventuelt lenke til deres LinkedIn- eller nettsted i forbindelse med sitatet.
Finn hverdags-eksperter
En annen tilnærming er å bruke såkalte hverdags-eksperter. En hverdags-ekspert har ikke den samme ekspertisen eller utdannelsen som en “ekte” ekspert. I stedet har de livserfaring innenfor området du ønsker å beskrive. Dette kan være personer som har hatt de samme utfordringene som målgruppen din.
Authoritativeness
Er nettstedet ditt en kilde som brukere prioriterer å komme tilbake til for informasjon innenfor ditt område? Og er det et nettsted som andre kilder henviser til? Da er det stor sannsynlighet for at nettstedet ditt vurderes som autoritativt.
Konkret kan du blant annet jobbe med:
- Innhold av høy kvalitet
- Omtale av merket ditt
- Links
Hvis merket eller selskapet ditt nevnes på andre sider som er indeksert i Google, kan Google oppdage det. Jo høyere autoritet den siden som nevner deg har, desto bedre. Dessuten har det også betydning om den siden som nevner deg handler om samme tema eller bransje som nettstedet ditt.
Det har lenge vært kjent at lenker fra andre sider styrker autoriteten til nettstedet ditt. Som med omtale av merket ditt gjelder det også her at hvis du kan få lenker fra autoritære sider, gjerne innenfor samme bransje eller relatert bransje, kan du øke autoriteten til nettstedet ditt.
Trustworthiness
Ifølge Google er tillit den viktigste parameteren å score høyt på.
Noen av de tingene du kan gjøre for å vise tillit på nettstedet ditt inkluderer:
- Sørge for at nettstedet ditt er sikkert og har SSL-sertifikat (HTTPS)
- Ha lett tilgjengelig kontaktinformasjon og kundeservice
- Være objektiv i beskrivelsen av emner, produkter og tjenester
- Sørge for å faktasjekke informasjonen din – spesielt når det gjelder YMYL-emner (Your Money or Your Life)
- Oppnå gode anmeldelser på anmeldelsessider
Nettstedet ditt bør være sikkert å bruke, spesielt hvis du behandler betalingsinformasjon. I dag er det ingen unntak for hvilke nettsteder som bør ha SSL-sertifikat. Hvis du ikke har det, bør du sørge for å få det umiddelbart.
Det skal være enkelt å finne informasjon om deg eller virksomheten din på nettstedet ditt. Det er en god idé å ha en “Om oss”-side, slik at det er tydelig hvem som står bak nettstedet. Inkluder adresse og kontaktinformasjon, samt kundeinformasjon. Ikke glem sider med forretnings- og leveringsbetingelser.
Prøv å opptre nøytralt i den informasjonen du gir til leseren. Dette betyr at du ikke bare skal være en selger og fremheve alle de positive tingene man kan få med produktet eller tjenesten din. Du bør også informere om potensielle risikoer. Lenk også gjerne til eksterne sider som kan gi supplerende, relevant informasjon. Google ønsker at leseren skal kunne ta en beslutning på et opplyst grunnlag om både fordeler og ulemper, da feil valg potensielt kan ha negative konsekvenser for leseren.
Hvis du driver en nettbutikk, ønsker du selvfølgelig å få kunder som konverterer. Du vil ikke skremme dem bort med en lang liste over bivirkninger og risikoer. Derfor er det en god idé å bruke ekstra tid når du utarbeider denne typen innhold. Hvis du formidler denne informasjonen klokt, vil leseren ha større tillit til deg og føle seg tryggere med å legge inn bestillingen hos deg.
Hvor skal du begynne?
Basert på det ovenstående kan du lage et rammeverk som du kan jobbe ut fra for å gjøre nettstedet ditt relevant både for Google og ikke minst for dine kunder. Avhengig av formålet med nettstedet ditt og bransjen du opererer i, vil det variere hvilke områder innenfor E-E-A-T du bør fokusere på.
Men et godt sted å starte vil være å sikre at Google kan vurdere nettstedet ditt som troverdig, og at nettstedet ditt generelt har en relevant sammenheng med emnet. Involver eksperter og førstehåndskunnskap. Det kan ta tid å bygge autoritet, men grunnlaget for dette er å ha innhold på nettstedet ditt som er grundig utarbeidet og av høy kvalitet, og som gir verdi til leseren.