Noen endringer kan være så store, og samtidig nesten gå ubemerket hen. Tenk på klimaendringer, hvor små økninger i temperaturen er vanskelige å merke til daglig, men det har likevel en stor innvirkning på våre liv. Google Hummingbird Update kan sammenlignes litt med dette, selv om det selvfølgelig er langt fra en søkemotor til klimaendringer. Hummingbird har blitt beskrevet som en av de største oppdateringene på Google siden 2001, og fokuset var hastighet og presisjon. Å håndtere store mengder data på internett og så matche det opp med søkeord kan være en stor oppgave, og i starten fokuserte Google på å matche søkeord med innholdet 1 til 1. Det endret seg imidlertid med Hummingbird, hvor Google nå ble bedre til å dekode overordnet tema for ens søkeord, og derfor matche søkeresultatene til dette. I motsetning til Penguin og Panda, var ikke Hummingbird en tilføyelse til hovedalgoritmen – det var derimot en endring av selve algoritmen.
Med en større språkforståelse ble det nå mulig for Google å forstå intensjonen bak et søk bedre, og dermed kunne levere mer relevante søkeresultater til brukeren. Matt Cutts fra Google har også uttalt at Hummingbird påvirket opptil 90% av alle søk. Dette gjorde den blant annet ved å kunne velge ut de mest relevante ordene i spesielt lange søketermer.
Forbrukslån, casinosider, affiliate og spam – Disse kjemper Google fortsatt med
Forbrukslån, casinosider, affiliate og spam – Disse kjemper Google fortsatt med
En av tingene som går igjen gjennom mange av Googles oppdateringer, er den evige kampen mot alle former for lyssky forretninger. Med PayDay Loan Update ble det satt fokus på sider som tilbød lån og casino, porno og andre sider hvor det typisk opptrer mye spam. Oppdateringen ble rullet ut i 2013, og ble innført over en to måneder lang periode. Oppdateringen fikk en endring i 2014.
Også Googles Quality Update gikk etter sider som ikke tilbød innhold av høy nok kvalitet, dårlige lenker og spaminnhold. Denne kom i 2015, og gikk spesielt etter tynt innhold, clickbait-artikler, sider med enorme mengder av reklamer, content farm-artikler og masseproduserte “How to”-sider. Kort sagt gikk denne oppdateringen direkte etter de sidene som rett og slett ikke leverte innhold av høy nok kvalitet til forbrukeren.
Det har lenge vært en del av Googles strategi å fremheve de sidene som faktisk gir godt, relevant og aktuelt innhold til forbrukeren, samtidig som nettsiden er brukervennlig.
Og hva kan vi lære av alt dette?
Som en som arbeider med SEO, kan det virke som en utfordring å bygge en nettside som passer til alle Googles mange kriterier. Det kommer stadig nye oppdateringer, og Google har gått helt bort fra å navngi dem. Nå kalles de alle sammen bare Fred. Hvis du følger med i diverse SEO-fora, så er disse ofte engelske. Det betyr også at de ofte tar utgangspunkt i land hvor det er langt flere søk og høyere volum på de fleste søkeord. Det kan derfor være vanskelig å oversette alle disse beste praksisene til norske forhold. Så hva kan vi bruke historien om de mange oppdateringene til?
Google har i august rullet ut Helpful Content, som sikter etter å fremme sider med brukervennlig innhold, og samtidig skyve søkemotoroptimalisert innhold bakover. Google har i samme omgang fremhevet sin egen guide til hvordan du sikrer at innholdet på din nettside er rettet mot leseren fremfor søkemotoren selv.
1. Hold deg til ditt kunnskapsfelt
Det sier kanskje seg selv, at hvis din nettside handler om kjæledyr, så skal du ikke plutselig skrive stolpe opp og stolpe ned om forkjølelser, økonomi, sport eller lignende. Kort sagt skal du holde deg til det du faktisk vet noe om.
2. Skriv om det du har direkte erfaring med
Å anbefale produkter som du ikke selv har hatt i hendene, kan være fristende for å treffe søkeord med høy volum, og samtidig promotere noe som kan gi stor fortjeneste. Det er imidlertid også samme taktikk som affiliate-sider benytter, og denne formen for innhold hjelper ikke brukeren. For du har ikke den nødvendige erfaringen eller kunnskapen om produktet til å ha autoriteten til å anbefale det.
3. Hold deg til ett emne
Din nettside skal holde seg til sitt hovedfokus, og ikke skyte med hagle. La deg ikke friste av ønsket om å rangere på mange forskjellige søkeord, men hold deg til ditt fokusområde. Det gjør både din nettside mer brukervennlig for leseren, og det er enklere for Google å definere hva din side egentlig handler om.
4. Sørg for å ha utfyllende svar på relevante spørsmål
Hvis vi tar eksemplet med kjæledyr igjen, så kan det være mange spørsmål en leser kan ha. Det kunne være spørsmål om hva man skal ha i huset før man anskaffer seg en hund, hva man skal være oppmerksom på hvis ens hund blir syk, hvor mye vann skal den drikke om dagen og så videre. For å sikre at leseren får den nødvendige kunnskapen fra din nettside, kan du spørre deg selv: vil leseren ha behov for å søke videre etter å ha lest innholdet på din side?
5. Tenk over helhetsopplevelsen for din leser
Din nettside skal tilby utfyllende informasjon, og det kan være relevant å inkludere alt fra tekst til bilder og video. Uansett om du skriver en produktanmeldelse, forklarer hva du skal sikre deg før du får din første hund eller noe helt tredje. Det er viktig å holde helhetsopplevelsen for øye. Tenk over dine egne opplevelser når du surfer rundt på nettet.
6. La være med å besvare spørsmål som ikke har noe bekreftet svar
Å ta opp emner som ikke har endelige svar eller går imot vitenskapelig konsensus kan være en farlig lek. Det er ikke noe du nødvendigvis skal avstå fra 100% – men det er viktig at du gjør det tydelig for leseren at du ikke har det endelige svaret på spørsmålet.
7. Sørg for at du overholder retningslinjene som er kommet med alle Googles tidligere oppdateringer
Som dette lange blogginnlegget kan bekrefte, er det mange oppdateringer, og de har alle hatt sitt eget formål og sett av retningslinjer som har formet søkemotoren. Det er viktig at du er oppmerksom på alle disse, og gjør ditt beste for å overholde dem.
Google Grump Rating – Er Google chill eller furious?
Et av mine personlige favorittverktøy er Google Grump Rating, som er en funksjon du kan finne hos Accuranker. Her har siden holdt øye med betydelige svingninger i Googles rangering av sider, og det gir et lite innblikk i hvor mye de forskjellige oppdateringene har rokket med søkemotoren. Dataene går tilbake til juni 2015, så vi har dessverre ikke en fin graf over hva som har skjedd under noen av de største oppdateringene. Men vi kan følge med fremover.
På bildet nedenfor kan du se hvor rasende Google var i oktober 2017, noe som passer med at Google ser ut til å ha sluppet enda en oppdatering på markedet, som dog aldri har blitt bekreftet av Google selv. Samtidig er det verdt å merke seg at det siden 2020 har vært relativt mye ro på svingningene i søkemotorens rangeringer. Det siste toppunktet i grafen ligger i begynnelsen av august, hvor det her var en brann i noen av Googles servere i USA. Denne hendelsen påvirket søkemotorens evne til å rangere søkeresultater, og det var derfor ikke en oppdatering som var skyld i svingningen.
Oppdateringene blir mindre og mindre omfattende med tiden, og svingningene blir derfor også deretter. Google Dance er ikke lenger en ting, men det gjør det ikke mindre viktig å følge med på hva som skjer på Google.