Insights / Social ads

Den gode annonseteksten

Bli klokere på hvordan du sikrer deg den gode annonseteksten på Facebook, når du skal ut og promotere ditt merke, produkt eller tjeneste.

den gode facebookannonce blogindlæg

Hvis du har klikket deg inn på dette blogginnlegget i håpet om å lære noe om merkevarebygging for din bedrift, må jeg skuffe deg. For en god annonsetekst kan også kalles en god salgstekst. For det er jo det det er. Salg.

Hvis du nå sitter og tenker, “Det kan da handle om mer enn å selge,” må jeg bare si nei, det kan det ikke. For la oss være ærlige. Hvis ikke annonseteksten din skaper salgsresultater, så kan du like gjerne kaste alle pengesedlene dine rett på bålet.

Egentlig er online markedsføring og annonsering jo bare en ny måte å reklamere på. Og du ville da aldri lage en reklame med det formålet å ikke tjene på det, vel? Men hvordan selger du så? Ta på arbeidsklærne og følg med, så vil jeg besvare nettopp spørsmålet om hvordan du skriver en god annonsetekst.

Innholdsfortegnelse

 


Hva er egentlig den gode annonseteksten?

For å forstå alle de gode rådene du snart vil få kastet i hodet, la oss først fastslå hva en annonsetekst på sosiale medier egentlig er.

Enkelt sagt, er en annonsetekst det stykket tekst du kan skrive over ditt annonsebilde eller video. Hvis du sitter på Facebook i privat sammenheng, kunne det sammenlignes med “hva har du på hjertet”-seksjonen, eller det du kanskje tidligere har kjent som “statusoppdateringen”. I en forretningsmessig sammenheng, ville du i stedet skrive teksten i det Facebook Annonseadministrator kaller “primær tekst”.

Men det stopper ikke her.

Et annet viktig element av din annonsetekst er “lenketeksten”, eller som Facebook Annonseadministrator kaller det, “overskrift”. Dette er området som brukerne typisk vil klikke på, når de forhåpentligvis har funnet din annonsetekst så interessant at de vil vite mer.

Så… Primær tekst + lenketekst = annonsetekst.


Skal en annonsetekst ha en god overskrift?

Selv om det ikke er snakk om en egentlig overskrift (husker du jeg nettopp skrev at overskriften er det samme som lenketeksten), bør din egentlige tekst også starte med en fengende tekst. Det er nemlig ikke helt tilfeldig hvordan du setter opp teksten i annonsen din. Du har 1,7 sekunder til å fange brukerens oppmerksomhet, og du er ikke den eneste som kjemper om disse (ikke engang) gyldne to sekundene.

Første skritt på veien er å få brukerne til å legge merke til annonsen din. Det er flere måter å gjøre dette på, men noen av dem kan være:

  • STORE BOKSTAVER
  • Spille på følelsene
  • Male et bilde av bruksituasjonen
  • Bruke emojis
  • Spørsmål
  • Blokkbokstaver i en annonsetekst

Blokkbokstaver i en annonsetekst

Det er ikke stor vitenskap eller forklaring bak dette tipset. Det er faktisk ganske enkelt.

STORE BOKSTAVER TILTREKKER OPPMERKSOMHET.

Hvis alt annet står med små bokstaver (ja, jeg prøver å være mer fancy med fremmedord) aka små bokstaver, så gir det seg selv at man i større grad vil legge merke til de ordene i blokkbokstaver som plutselig stikker ut i mengden.

I følelsenes vold

Det kan virke under beltestedet å gå etter folks følelser. Ikke desto mindre så virker det.

Alle følelser kan strengt tatt brukes, hvis du bare bruker dem bevisst. Det er for eksempel bevist at du kjøper mer hvis du er i godt humør. Hvorfor tror du (langt de fleste) ekspedienter alltid møter deg med store smil? Fordi smil smitter. Smil sender endorfiner opp til hjernen – selv om det er snakk om et falskt smil. Endorfiner gjør deg glad. Glad legger mer i handlekurven.

Men det gjelder også den andre veien. Du kan godt velge å slå på irritasjon og sinne som “overskrift”. Det finnes da for eksempel ikke noe mer irriterende enn en knust iPhone-skjerm. Selger du deksler eller panserglass, så er det da en opplagt følelse å gå etter.

Bilder selger

Hvis det er noen som vet noe om produktene dine, så er det deg. Og derfor kan det også virke ganske naturlig å fortelle om alle kvalitetene og funksjonene produktene dine har. Men faktum er bare at det både er kjedelig å lese, og det selger ikke.

facebookannonce eksempel

La meg gi et eksempel: “Pizzaovn med 80×60 cm bakeplate i rustfritt stål”. Hva synes du? Er det det som får deg til å umiddelbart legge en ny pizzaovn i handlekurven? Nei, ikke sant?

Hva med: “Ta med Italia hjem i hagen med en utendørs pizzaovn.” Nå, hva sier du? Får du ikke lyst til å umiddelbart klikke hjem din nyeste hagegadget?

Det handler om å fortelle kundene hvorfor de skal kjøpe produktene dine. Som den berømte amerikanske forfatteren og inspirerende taleren Simon Sinek sier: “Folk kjøper ikke hva du gjør, de kjøper hvorfor du gjør det.” Og selv om dette sitatet i større grad brukes i en dypere sammenheng om menneskelig atferd, synes jeg faktisk det er ganske treffende i dette tilfellet.

Er det useriøst å bruke emojis i en annonsetekst?

Alt trenger ikke å være så seriøst. Og faktum er at alle i dag bruker emojis i større eller mindre grad. De mange fargene og figurene bidrar til å skape oppmerksomhet, og hjelper din annonsetekst med å skille seg ut. En god måte å bruke emojis på, er ved å plassere en eller to emojis på slutten av den første teksten. (og gjennom resten av teksten, der det gir mening, for øvrig). I tillegg til å skape ekstra liv og blikkfang, hjelper emojis deg også med å fortelle historien din. Du husker vel det gamle ordtaket, “bilder sier mer enn tusen ord”?

Spørsmål kan være en god innledning i din annonsetekst

Spørsmål er gode for å få folk til å stoppe opp og forholde seg til det du spør dem om. Men du kan selvfølgelig ikke bare spørre dem om hva som helst. Det må først og fremst være en sammenheng mellom det du prøver å selge, og det du spør om. Deretter må du stille det riktige spørsmålet. Det feil spørsmålet kan nemlig ha en negativ effekt i stedet.

facebookannonce eksempel

Her får du enda et eksempel: “Leter du etter et nytt sted å bo?” Og “Kjenner du noen som leter etter et nytt sted å bo?”

Mens du ved det første spørsmålet raskt kan svare ja eller nei, vil det andre spørsmålet få deg til å stoppe opp og tenke over om du faktisk kjenner noen som leter etter et nytt sted å bo.


Hva med resten av annonsen din?

Din “overskrift”, eller den første linjen, skal selvfølgelig ikke skille seg helt vilt ut fra resten av annonsen din. Den tonen du velger å skrive den første linjen i, skal selvfølgelig gå igjen i resten av teksten, slik at leseren ikke blir forvirret og mister interessen.

Og likevel… For den første linjen og resten av teksten skal jo ikke si det samme. Mens den første linjen skal brukes til å fange oppmerksomheten, skal resten av teksten svare på noen av spørsmålene som den potensielle kunden kunne ha.

Resten av teksten kan derfor for eksempel handle om:

  • Hva slags produkt det er
  • Hvorfor ditt produkt er bedre enn konkurrentenes
  • Hvorfor kundene kan stole på ditt produkt og deg som forhandler

Men som jeg startet med å innlede blogginnlegget mitt med, så handler annonsen din jo om å selge. Du kan absolutt kombinere de to elementene. Altså, svare på den potensielle kjøperens spørsmål, samtidig som du prøver å selge dem produktet.


Salgsteknikker som virker

Det finnes utallige salgsteknikker, og skulle jeg gå inn på dem alle sammen, ville dette blogginnlegget virkelig bli langt. Så, jeg har valgt ut de mest brukte teknikkene som fungerer spesielt godt i en annonsetekst.

USP (Unique Selling Proposition)

Du er sannsynligvis ikke den eneste på markedet som tilbyr akkurat det du selger. Derfor er det ikke alltid nok bare å selge produktet som det er. Du må selge ditt produkt basert på det som gjør nettopp ditt produkt unikt og uunnværlig. Du må fortelle mottakeren hva som nøyaktig gjør ditt produkt bedre, og hvorfor de skal velge deg fremfor konkurrentene.

Hvis du nå sitter og tenker, “men jeg tilbyr gratis frakt, og det gjør ikke mine konkurrenter”, så må jeg dessverre si at det ikke er helt nok. Selv om det er et godt salgsargument, så er det ikke en USP. USP handler om hva som gjør nettopp ditt merke unikt. Det skal være noe som dine konkurrenter ikke bare kan kopiere over natten.

Lemmingeffekten

Vi er flokkdyr, og de fleste av oss følger automatisk strømmen og gjør det samme som de andre. Vi stoler derfor også i større grad på hva andre kjøpere av ditt produkt forteller om det, enn når du svinger det ene salgsargumentet etter det andre.

Du kan derfor vurdere å bruke tidligere kundeanmeldelser, influencere eller antall stjerner på Trustpilot i din annonsetekst, for å overbevise din neste kjøper om å hoppe på kroken. Har du blitt nominert eller vunnet en pris for ditt produkt, så bruk gjerne også det som salgsteknikk. Det handler egentlig bare om at andre har sagt god for deg og ditt produkt.

Scarcity – eller knapphet som det også kalles på norsk

Det er et eldgammelt triks i den store boken om salgsargumenter, men ikke desto mindre virker det fortsatt. Se bare hvordan folk hamstrer mat i supermarkedet med utsikt til et par lukkedager over påsken og julen. Eller da Mette Frederiksen i forbindelse med Corona-pandemien stengte landet ned første gang. Folk hamstret jo plutselig toalettpapir til en hel hær.

Det handler om knapphet. Utsikten til at vi ikke kan få tak i varen vi ønsker, hvis vi ikke handler raskt.

Men du skal selvfølgelig bare bruke begrepet hvis det faktisk er snakk om knapphet på produktet i en eller annen form. Begynner du å trikse med det, så tar det ikke lang tid før du begynner å se mindre heldige anmeldelser på din Trustpilot. Knapphet kan brukes på forskjellige måter, men eksempler på dem kunne være:

  • Kun få varer igjen på lageret
  • Spar 20% de neste 12 timene
  • Få en gratis gave med hvis du kjøper i dag

Gjensidighet

Et annet gammelt triks som virker, er å gi noe for å få noe.

Du kan sikkert nikke gjenkjennende til det med å endelig ha stoppet opp foran en Facer midt på gågaten. Kanskje fordi du har fått dårlig samvittighet over alle de andre gangene du har sagt nei med en gang og fortsatt videre med raske skritt. Faceren (eller selgeren som det jo også er) har brukt ti minutter av sin tid på å overbevise deg om å oppgi din e-post, så de kan kontakte deg igjen – for du hoppet tross alt ikke med på den månedlige donasjonen med en gang. Det er nesten umulig å få seg selv til å si nei, for nå har selgeren jo brukt sin dyrebare tid på deg, og det eneste de ber om, er din e-postadresse.

Samme tankegang kan du overføre til din annonsetekst og salget av ditt produkt. Gi kundene dine noe og få noe igjen. Det trenger ikke å være tid, som i eksemplet. Det kan også være ting som:

  • Konkurranser
  • Rabatter eller en ekstra bonus
  • Spesielle medlemsfordeler

Hovedformålet med dette er ikke nødvendigvis å skape det store salget nå og her, men å skape trofaste og engasjerte kunder som kommer tilbake gang på gang. Kunden ville altså måtte oppgi sin e-post for å motta noen av fordelene du gir dem. Og har du først deres e-postadresse, ja, så har du også muligheten til å sende dem nyhetsbrev etterpå med sikte på mer salg.


Din annonsetekst skal oppfordre til handling

Nå er vi nesten der. Du har nå skrevet en fengende første linje og en imponerende annonsetekst som har overbevist din potensielle kjøper til å bli en faktisk kjøper.

Og hva nå? Nå må du få dem i mål.

Og de begynner å bli litt slitne etter den lange løpeturen. De trenger derfor litt hjelp til å krysse mållinjen. Vi trenger noen ganger litt hjelp til å ta en beslutning. Vi trenger noen som forteller oss nøyaktig hva vi skal gjøre. Vær derfor konkret i din lenketekst, så brukerne ikke er i tvil om at de skal trykke her for å gå videre med sin handling. Fortell dem at de skal trykke på knappen for å kjøpe, se kolleksjonen, lese mer, eller hva det nå er du vil ha dem til. Din kjøper må absolutt ikke være i tvil om hva de kan forvente å møte på din nettside når de velger å trykke på knappen.


Noen gyldne råd til din annonsetekst

Nå burde du være klar til å kaste deg ut i prosjektet med å skrive en god annonsetekst som overbeviser alle lesere om å handle hos nettopp deg. Men det er alltid veldig fint med en retningslinje:

  • Har du en fengende “overskrift” eller første linje?
  • Bruker du et spørsmål som får folk til å stoppe opp og tenke?
  • Har du beskrevet produktet ditt i bilder i stedet for funksjoner?
  • Har du brukt relevante emojis og kanskje store bokstaver?
  • Er din annonsetekst delt opp i korte avsnitt, så den er lettere å lese?
  • Bruker du sosial bevisføring eller USP’er?
  • Hvis du har skrevet noe i punktform, er det da et oddetall?
  • Har du vurdert relevansen av å bruke følelser, knapphet eller gjensidighet?
  • Har din annonsetekst en presis Call-to-Action som forteller leseren hva de skal gjøre herfra?

Og som en siste merknad. Har du lagt merke til at jeg kun har brukt et oddetall av punkter gjennom hele blogginnlegget, slik som jeg ga det som et godt råd her til slutt? Det er ingen større vitenskap bak rådet, annet enn at det virker mer behagelig å lese.

Så her har du det.

Alle gode råd for å komme i gang med en fantastisk annonsetekst. Hvis du nå står og trenger råd om hvilke målgrupper du kan henvende deg til, kan du blant annet lese vårt blogginnlegg om “5 tips for å få mer ut av din Facebook Retargeting”.

Trenger du hjelp til å skape
den helt gode annonseteksten?

Få vår SoMe-avdeling til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?