Her får du enda et eksempel: “Leter du etter et nytt sted å bo?” Og “Kjenner du noen som leter etter et nytt sted å bo?”
Mens du ved det første spørsmålet raskt kan svare ja eller nei, vil det andre spørsmålet få deg til å stoppe opp og tenke over om du faktisk kjenner noen som leter etter et nytt sted å bo.
Hva med resten av annonsen din?
Din “overskrift”, eller den første linjen, skal selvfølgelig ikke skille seg helt vilt ut fra resten av annonsen din. Den tonen du velger å skrive den første linjen i, skal selvfølgelig gå igjen i resten av teksten, slik at leseren ikke blir forvirret og mister interessen.
Og likevel… For den første linjen og resten av teksten skal jo ikke si det samme. Mens den første linjen skal brukes til å fange oppmerksomheten, skal resten av teksten svare på noen av spørsmålene som den potensielle kunden kunne ha.
Resten av teksten kan derfor for eksempel handle om:
- Hva slags produkt det er
- Hvorfor ditt produkt er bedre enn konkurrentenes
- Hvorfor kundene kan stole på ditt produkt og deg som forhandler
Salgsteknikker som virker
Det finnes utallige salgsteknikker, og skulle jeg gå inn på dem alle sammen, ville dette blogginnlegget virkelig bli langt. Så, jeg har valgt ut de mest brukte teknikkene som fungerer spesielt godt i en annonsetekst.
USP (Unique Selling Proposition)
Du er sannsynligvis ikke den eneste på markedet som tilbyr akkurat det du selger. Derfor er det ikke alltid nok bare å selge produktet som det er. Du må selge ditt produkt basert på det som gjør nettopp ditt produkt unikt og uunnværlig. Du må fortelle mottakeren hva som nøyaktig gjør ditt produkt bedre, og hvorfor de skal velge deg fremfor konkurrentene.
Hvis du nå sitter og tenker, “men jeg tilbyr gratis frakt, og det gjør ikke mine konkurrenter”, så må jeg dessverre si at det ikke er helt nok. Selv om det er et godt salgsargument, så er det ikke en USP. USP handler om hva som gjør nettopp ditt merke unikt. Det skal være noe som dine konkurrenter ikke bare kan kopiere over natten.
Lemmingeffekten
Vi er flokkdyr, og de fleste av oss følger automatisk strømmen og gjør det samme som de andre. Vi stoler derfor også i større grad på hva andre kjøpere av ditt produkt forteller om det, enn når du svinger det ene salgsargumentet etter det andre.
Du kan derfor vurdere å bruke tidligere kundeanmeldelser, influencere eller antall stjerner på Trustpilot i din annonsetekst, for å overbevise din neste kjøper om å hoppe på kroken. Har du blitt nominert eller vunnet en pris for ditt produkt, så bruk gjerne også det som salgsteknikk. Det handler egentlig bare om at andre har sagt god for deg og ditt produkt.
Scarcity – eller knapphet som det også kalles på norsk
Det er et eldgammelt triks i den store boken om salgsargumenter, men ikke desto mindre virker det fortsatt. Se bare hvordan folk hamstrer mat i supermarkedet med utsikt til et par lukkedager over påsken og julen. Eller da Mette Frederiksen i forbindelse med Corona-pandemien stengte landet ned første gang. Folk hamstret jo plutselig toalettpapir til en hel hær.
Det handler om knapphet. Utsikten til at vi ikke kan få tak i varen vi ønsker, hvis vi ikke handler raskt.
Men du skal selvfølgelig bare bruke begrepet hvis det faktisk er snakk om knapphet på produktet i en eller annen form. Begynner du å trikse med det, så tar det ikke lang tid før du begynner å se mindre heldige anmeldelser på din Trustpilot. Knapphet kan brukes på forskjellige måter, men eksempler på dem kunne være:
- Kun få varer igjen på lageret
- Spar 20% de neste 12 timene
- Få en gratis gave med hvis du kjøper i dag
Gjensidighet
Et annet gammelt triks som virker, er å gi noe for å få noe.
Du kan sikkert nikke gjenkjennende til det med å endelig ha stoppet opp foran en Facer midt på gågaten. Kanskje fordi du har fått dårlig samvittighet over alle de andre gangene du har sagt nei med en gang og fortsatt videre med raske skritt. Faceren (eller selgeren som det jo også er) har brukt ti minutter av sin tid på å overbevise deg om å oppgi din e-post, så de kan kontakte deg igjen – for du hoppet tross alt ikke med på den månedlige donasjonen med en gang. Det er nesten umulig å få seg selv til å si nei, for nå har selgeren jo brukt sin dyrebare tid på deg, og det eneste de ber om, er din e-postadresse.
Samme tankegang kan du overføre til din annonsetekst og salget av ditt produkt. Gi kundene dine noe og få noe igjen. Det trenger ikke å være tid, som i eksemplet. Det kan også være ting som:
- Konkurranser
- Rabatter eller en ekstra bonus
- Spesielle medlemsfordeler
Din annonsetekst skal oppfordre til handling
Nå er vi nesten der. Du har nå skrevet en fengende første linje og en imponerende annonsetekst som har overbevist din potensielle kjøper til å bli en faktisk kjøper.
Og hva nå? Nå må du få dem i mål.
Og de begynner å bli litt slitne etter den lange løpeturen. De trenger derfor litt hjelp til å krysse mållinjen. Vi trenger noen ganger litt hjelp til å ta en beslutning. Vi trenger noen som forteller oss nøyaktig hva vi skal gjøre. Vær derfor konkret i din lenketekst, så brukerne ikke er i tvil om at de skal trykke her for å gå videre med sin handling. Fortell dem at de skal trykke på knappen for å kjøpe, se kolleksjonen, lese mer, eller hva det nå er du vil ha dem til. Din kjøper må absolutt ikke være i tvil om hva de kan forvente å møte på din nettside når de velger å trykke på knappen.
Noen gyldne råd til din annonsetekst
Nå burde du være klar til å kaste deg ut i prosjektet med å skrive en god annonsetekst som overbeviser alle lesere om å handle hos nettopp deg. Men det er alltid veldig fint med en retningslinje:
- Har du en fengende “overskrift” eller første linje?
- Bruker du et spørsmål som får folk til å stoppe opp og tenke?
- Har du beskrevet produktet ditt i bilder i stedet for funksjoner?
- Har du brukt relevante emojis og kanskje store bokstaver?
- Er din annonsetekst delt opp i korte avsnitt, så den er lettere å lese?
- Bruker du sosial bevisføring eller USP’er?
- Hvis du har skrevet noe i punktform, er det da et oddetall?
- Har du vurdert relevansen av å bruke følelser, knapphet eller gjensidighet?
- Har din annonsetekst en presis Call-to-Action som forteller leseren hva de skal gjøre herfra?