Store ambisjoner og vekstmål krevde et større oppsett
Da vi startet samarbeidet hadde Zenegy et relativt lite og enkelt markedsføringsoppsett i forhold til deres ambisjoner og vekstmål. I tillegg er kundereisen, som sagt, veldig kompleks, noe som ofte krever flere kanaler for å skape et større samspill for å få resultater. Vår anbefaling var derfor å øke budsjettet og være til stede på flere medier og flere forskjellige steder i kundereisen.
De fleste fokuserer utelukkende på bottom funnel trafikk og konverteringer, men det kan være problematisk med komplekse kundereiser, hvor du også må tenke på branding og top funnel aktiviteter som en del av ditt markedsføringsmiks, hvis du over tid vil ha en kontinuerlig flyt i den nederste delen av trakten.
I Zenegys tilfelle har det gitt mening å være til stede på både Google Ads, SEO, Meta og LinkedIn, hvor det er mulig å treffe målgruppen på tvers av de forskjellige kanalene flere ganger.
Helhetlig tilnærming til ytelse
Vi ser over tid at data blir mer uklar på tvers av de forskjellige kanalene på grunn av informasjonskapsler, iOS 14, GDPR og mange andre tiltak som skal beskytte forbrukerne og deres data. Dette betyr også at det blir vanskeligere å vurdere ytelsen individuelt i de enkelte kanalene, ettersom det kan gi et feil bilde av hele kundereisen og viktigheten av de forskjellige berøringspunktene.
Derfor har vi en helhetlig tilnærming til ytelse med Zenegy, hvor vi ser på blended CPA (cost-per-acquisition), slik at vi får et bedre bilde av helheten av den digitale innsatsen.
Dette krever et tettere samarbeid og gjennomsiktighet fra begge parter. Vi vet at vi mister noe data, så når vi f.eks. øker budsjettet, og Zenegy merker en større tilstrømning av leads etterpå, ser vi en sammenheng.
De riktige annonsetypene og formatene til rett tid
En stor del av vår innsats går på sosiale medier, hvor vi er til stede på både Meta og LinkedIn. Her er mulighetene mange og med riktig oppsett og annonsetyper, klarer vi å treffe folk på flere forskjellige steder i trakten. Det kan bl.a. være med:
- Vi kommuniserer gjennom top, mid og bottom funnel med spesifikk kommunikasjon og innhold, avhengig av hvor folk er i kundereisen
- Trafikkampanjer med cases og uttalelser som skaper sosialt bevis
- Lead Ads kampanjer med Whitepapers
- Lead Ads kampanjer med book-en-demo, som er en del av kundereisen når selgerne tar leads i hånden
- Oppsamling av trafikk med retargeting flyt
Det viktige er ikke kvantiteten av leads, men kvaliteten. Vi har tidligere stoppet kampanjer som var 1/6 av CPA, men stoppet raskt igjen da vi så på kvaliteten av disse leadsene.
Synlighet der etterspørselen er
En annen stor del av vårt samarbeid går med Google Ads, siden søkemotorer fortsatt er en stor del av vår hverdag. Den helt store forskjellen på Google og sosiale medier er at det finnes en erkjent behov på Google når det søkes spesifikt etter for eksempel lønnssystem. Det vil si personer som er i markedet for å finne et lønnssystem, hvor du har muligheten til å treffe dem på det helt riktige tidspunktet. Det er fortsatt en lang beslutningsprosess, hvor synlighet på mer top funnel baserte søkeord også gir mening.
På Google Ads utnytter vi også de andre annonseringsmulighetene som Display og YouTube Ads, som også er en del av deres plattform.