Case study

E-handel case med vekst under inflasjon og økonomisk krise

Resultat af vores strategiske indsatser

+ 102 %

Omsetning siden de gode corona-årene

+ 40 %

Organisk trafikk

+ 26 %

Økt ROAS

Topgrej er en nettbutikk med fysisk butikk i Slagelse som selger alt innen fiskeutstyr og har et stort ønske om å bli Danmarks ledende.

Vi har jobbet sammen med Topgrej siden 2019 og har vært med både i oppgangstider under corona-årene, men også økonomiske nedgangstider med inflasjon og krig, som til slutt har blitt til høyere vekst enn periodene vi så i corona-årene.

Vi tror på at det gode og tette samarbeidet i kombinasjon med de riktige strategiske tiltakene og utførelsen av disse har hjulpet Topgrej med å komme sterkere ut av krisen.

I tett samarbeid med Jim har vi gjennom årene fokusert på å øke synligheten av Topgrejs merkevare, produkter og butikk på tvers av digitale kanaler. Dette inkluderer SEO, Google Ads og annonsering på Meta.

Vi har vært hos Plutonic siden 2019 og har vært veldig fornøyde med vårt samarbeid. Plutonic er faktisk det 12. byrået jeg har prøvd, men de er klart dem jeg føler meg nærmest med konsulentene som jobber på vår case.

Jim Jensen

Owner

Høyt avkast over tid med SEO

SEO, med riktig strategi og gjennomføring over tid, er en av de mest verdifulle digitale kanalene for en nettbutikk hvis du lykkes med implementeringen. Det skyldes at du kan oppnå organiske plasseringer på søkemotorer på viktige søkeord uten at du trenger å betale for klikkene. Derfor har søkemotoroptimalisering vært en essensiell del av vår markedsføringsstrategi for Topgrej.

Det er mange ting du kan arbeide med innenfor SEO, og det vil alltid være noe å ta tak i, hvorfor det er viktig å prioritere tiden og ressursene best mulig.

Vi revurderer våre strategier og tiltak løpende, ettersom markedet alltid er i bevegelse, men i begynnelsen av et samarbeid starter vi alltid med analysearbeid og planlegging herav, som kan være med til å skape fundamentet for en vellykket SEO-strategi.

  • Søkeordsanalyse hvor vi vurderer potensialet ut fra nåværende plasseringer, søkevolum og konkurranse i kombinasjon med de produktene Topgrej ønsker synlighet på (høy fortjeneste, konkurranseevne osv.)
  • Teknisk analyse hvor vi ser på nødvendige innsatsområder og lager en prioritert rekkefølge herav
  • Utarbeidelse av roadmaps for våre tekniske innsatsområder, innholdskart og linkbygging, slik at Topgrej alltid har innsikt i hvor vi er i prosessen

Med riktig strategi og plan har vi kunnet prioritere ressursene de riktige stedene, som til slutt har gitt Topgrej et virkelig godt avkast. Vårt optimaliseringsarbeid består av mange aspekter, men fokus og prioritering av våre ressurser vil nesten alltid være der hvor vi ser mest “bang for the buck”. Derfor har mye av tiden vært allokert til utarbeidelse av tekster til kategorier og produkter, men også til CTR-optimalisering og linkuilding..

  • Utdypende tekster til produkter og kategorier, som er med til å øke synlighet på både det spesifikke søkeordet, men også relaterte og sekundære/long tail søkeord
  • CTR-optimalisering i form av tilpassede title tags, meta beskrivelser og ikke minst FAQ schema oppsett
  • Økt autoritet til domenet via ekstern linkbuilding fra autoritative sider

Innhold er en av de største faktorene når det kommer til å rangere på Google, ettersom deres crawlbot skanner siden din og leser innholdet og dermed finner en sammenheng i hva siden handler om og hva den bør finnes på. Derfor ser vi alltid på å utarbeide eller tilpasse innholdet på de viktigste sidene.

Innhold gir deg også muligheten til å besvare spørsmål som det også søkes hyppig på Google. Disse spørsmålene kan du ytterligere markere med FAQ Schema mark up, slik at spørsmålene vises direkte i søkeresultatet som illustrert nedenfor.

Fordelen med dette er at du øker din synlighet og skyver konkurrentene lenger ned – derfor vil du typisk oppleve en høyere klikkrate (CTR). Og som det ses nedenfor, så er det ingen av Topgrejs konkurrenter som velger å benytte seg av denne strategien (enda!).

Innhold kan sjelden stå alene, og Google ser veldig mye på et domenes autoritet for å vurdere hvem som skal ligge øverst på et søkeord. Derfor jobber vi mye med linkbygging, hvor vi plasserer artikler og lenker på eksterne sider med høy autoritet, som kan peke direkte over på de kategoriene og produktene vi ønsker bedre plasseringer på.

Siden starten av vårt samarbeid i 2020 ses det tydelig på grafen fra Ahrefs hvor stor en sammenheng det er mellom økt referring domains (antallet av unike domener som lenker) og den økte organiske trafikken.

På våre 299 fokus-søkeord i AccuRanker ser vi også en fremgang i plasseringene på +48 %.

Google Ads er uunnværlig

For de fleste nettbutikker, inkludert Topgrej, er Google Ads en uunnværlig markedsføringskanal, ettersom du med Google Shopping kan få synlighet direkte i søkemotoren med dine produkter. Her er det høy konkurranse, så det handler selvfølgelig om å få mest mulig ut av sitt annonsebudsjett. Derfor fokuserer vi i vår annonsering på:

  • Å drive trafikk til produkter som også kan få kunder ned i butikken – det kan være dyrere produkter, hvor du som forbruker gjerne vil ha veiledning eller se dem fysisk før du kjøper
  • Målrette annonser mot søkeord basert på fiskeaktiviteter og ikke hva produktene heter
  • Skarp optimalisering og tilpasninger på shopping når det er sesongsvingninger og toppperioder

Mange berøringspunkter i kundereisen på Meta

Sosiale medier og spesielt Meta (Facebook & Instagram) er en sterk kanal for å nå ut til nye potensielle kunder, men også for å påvirke målgruppen under hele kundereisen. Meta-annonsering fyller ikke like mye som søkemotorer for Topgrej, hvor det er et stort erkjent behov i bransjen for fiskeutstyr, men absolutt ikke en kanal som kan utelates.

På Meta sikter vi etter å treffe målgruppen flere steder i kundereisen med de riktige budskapene og kreativene.

  • Hovedfokus på konverteringskampanjer, hvor vi har målrettet nye potensielle kunder, men også tidligere kunder og besøkende
  • Retargeting utgjør også en sterk målgruppe, da vi vil fange tidligere kunder som får behov for forskjellig utstyr og grej i forhold til fiskesesongen
  • I annonseringen fokuserer vi på å snakke inn i aktuelle sesonger og passende utstyr, og samtidig vise ekspertise og muligheten for rådgivning om produktene, som man kan få i den fysiske butikken, selv om man handler online
  • Geografisk annonsering til omkringliggende byer i forhold til å få butikkbesøk
01

Vi treffer målgruppen på tvers av plattformer for å få best mulig avkastning

02

Med en langsiktig strategisk innsats har vi klart å gå fra økonomisk krise til å vokse over det høye nivået som vi opplevde under corona

03

Branding, top funnel og til slutt bottom funnel sikrer oss kontinuerlig tilgang av omsetning og besøk til butikken

I 2021 kunne vi selge stort sett alt, men så kommer vi til 2022, hvor omsetningen stuper. Da har det vært godt å ha noen samarbeidspartnere som ønsker grønne tall like mye som oss selv. Nå står vi ved slutten av året og har bedre tall enn corona-årene.

Jim Jensen

Owner

Klar for å oppnå
merkbare
resultater?

Bli kontaktet for en uforpliktende prat
om dine muligheter