Samspillet og viktigheten mellom de digitale kanalene
For Pack2 er det opplagt å være synlig flere steder online, siden kundereisen er kompleks og har mange forskjellige touchpoints. Når vi skal legge retningen for et samarbeid, ser vi alltid på hvor det gir mening å legge våre innsatser ut fra kundens utgangspunkt og ressurser, så vi får mest mulig ut av samarbeidet.
I Pack2s tilfelle gir det virkelig god mening å være til stede på Google, da det er et stort anerkjent behov i form av søk på deres type produkter. Det er derfor mulig å være synlig overfor sin målgruppe på det helt riktige tidspunktet med både betalte annonser og organiske visninger.
Google Ads og shopping med prisfølsomme produkter
Google Ads er utvilsomt en av de beste markedsføringskanalene for langt de fleste nettbutikker, da du med Google Shopping kan vise dine produkter direkte på søkeresultatsiden. Det gir en stor fordel spesielt hvis du har et godt sortiment å vise frem, men også er skarp på prisen.
Sistnevnte er dog noe som vi har vært nødt til å ta spesielt hensyn til, da Pack2 ikke ønsker å konkurrere på pris. For dem er det viktig å vokse i et mindre tempo, men hvor det er fokus på å tjene penger på de produktene som de selger. I stedet går de etter å levere et godt produkt med en bærekraftig profil samtidig som de fokuserer på å skape langvarige relasjoner til sine kunder med god kundeservice.
Derfor bygger vi kampanjene ut fra en tanke rundt fortjeneste, hvor vi måler POAS og ikke bare ROAS, slik at vi ikke går på kompromiss med avkastningen av de pengene som brukes til annonsering.
På det taktiske nivå kan vi sørge for at våre shoppingkampanjer og deres budstrategier er drevet av de enkelte produktenes fortjenestemargin, slik at vi ikke selger produkter der det ikke tjenes penger.
Generelt, når vi annonserer på Google Ads med Pack2, ser vi på:
- Å fokusere på attribusjon og jage topptrakttrafikk, hvor vi deretter vinner på merkevaresøk
- Bruk av remarketing for å jage tidligere kunder eller personer som har vist interesse for Pack2
- Strategisk målretting mot B2B-segmentet med skrivebordsmålretting, hvor vi har god erfaring med at de fleste er næringsdrivende i stedet for privatpersoner som kommer gjennom mobiltrafikk
SEO med fokus på å maksimalt fylle landskapet
Søkemotoroptimalisering er en langsiktig kanal som sikrer en kontinuerlig strøm av trafikk som kan bearbeides på tvers av kanaler, men som over tid også sikrer høy avkastning hvis du er vellykket med å implementere strategien din.
På Google Ads kan det være dyrt å by på brede søkeord med høy søkevolum som for eksempel “pappesker” og “emballasje”, da det er høy konkurranse, og dessuten er det ofte en person som ikke er spesielt langt i kjøpsprosessen. Derfor kan det være en fordel å fokusere på noen av disse søkeordene med organisk trafikk, da du ikke vil måtte betale per klikk når du har topplasseringene.
Når det gjelder SEO, er det tre grunnleggende elementer (og over 300 faktorer!) som vi ser på, hvis vi skal lykkes på lang sikt. Dette inkluderer:
- On-page SEO (tekstinnhold, teknisk, landingssider osv.)
- Brukeratferd (hastighet, søkeintensjon osv.)
- Linkbuilding (bygge opp domenets autoritet i Googles øyne)
Førstnevnte har vi ikke bare sett på å lage dyptgående innhold for kategorier, produkter og blogginnlegg, men også sett på hvordan vi kan bruke innholdet til å ultimate dominere på søkeresultatsiden. En ting er å ligge nummer én, men noe annet er faktisk å få klikk. Det er stor kamp om oppmerksomheten med Google shopping, Search-annonser, Google My Business og de andre konkurrerende organiske resultatene.
Derfor bruker vi Schema markup (kode) for å få utvidede visninger på Google, som illustrert nedenfor. Dette betyr at vi fyller mer og dermed øker CTR (click-through-rate) for visningen.
I tillegg har vi jobbet en god del med linkbygging gjennom årene for å styrke autoriteten til domenet. Når autoriteten til domenet økes, sikrer vi oss større synlighet på tvers av undersider og søkeord, samtidig som vi gjør det vanskeligere for konkurrentene å vinne tilbake plasseringer.
Nedenfor ses en stor sammenheng mellom antallet av nye lenker (referring domains) og hvilken betydning det har for den organiske trafikken over tid.
Sosiale medier for å reaktivere og beholde kunder
Sosiale medier, i motsetning til Google, er ikke et sted hvor det er et aktivt behov for produktene du ønsker å presentere. Derimot må du fange brukerens oppmerksomhet og påvirke dem til å besøke deg og til slutt foreta et kjøp. Fordelen her er samtidig at du har muligheten til å nå ut til noen personer i målgruppen din som du ellers ikke ville kunne nå på Google.
Vi kjører fire spor for Pack2. Vi samler relevant trafikk, push (konvertering), retargeting (konvertering) og samler inn påmeldinger til deres nyhetsbrev.
- Push-kampanjer mot bl.a. look-a-like målgrupper
- Reaktivering av gamle kunder ved å treffe dem med spesifikke budskap
- Retargeting og bearbeiding av trafikk fra andre kanaler
Først og fremst bruker vi tilgjengelig data. For eksempel uttrekk av eksisterende kunder, hvor vi oppretter lookalike-målgrupper, nyhetsbrevmottakere og tidligere kjøpere som ikke har kjøpt innen seks måneder. Så bruker vi både maskinlæring basert på innsamlet data, men også reaktiverer tidligere kunder som kanskje ikke har handlet de siste to årene.
Likeledes tilpasser vi også innholdet gjennom trakten og tester strategisk nytt løpende. Push og retargeting optimerer for eksempel begge mot kjøp, men vi kommuniserer aldri likt i de to sporene. Gjennom tester har vi lært hvordan vi kommuniserer til potensielle kjøpere som kanskje ikke nødvendigvis har hørt om Pack2 – og hvordan vi reaktiverer tidligere kjøpere, eller potensielle kjøpere, som har interagert med nettbutikken eller annonsene høyere opp i trakten.
Pack2 jobber i en konkurransepreget bransje, og hvis vi ikke jobber strategisk med å målrette nye kunder, samt reaktivere allerede eksisterende kunder, ville vi ikke kunne vokse omsetningen og livstidsverdien, som vi har gjort gjennom de siste tre års samarbeid.