Case study

En B2B lead-genereringscase med
90% økning i antall leads

Resultat av leadkampanje

1338

Antall prøvekjøringer

90%

Vekst i antall leads

30%

Lavere pris per lead

Forskjellige forretningstyper, forskjellige kundereiser. Digital markedsføring spiller en stor rolle for mer eller mindre alle forretningstyper, men kunsten er å få formatet til å passe til kundereisen. Når du skal selge en bil, blir det en hel del enklere hvis du kan få din potensielle kjøper til å komme ut og prøvekjøre den. Derfor er det opplagt at din digitale markedsføringsinnsats så vidt mulig etterstreber dette målet. IVECO er en B2B-bedrift som blant annet selger varebiler og lastebiler, og de har også en bussavdeling. Herunder kan du lese om hvordan vi har hjulpet IVECO med å vokse deres forretning via effektiv digital markedsføring med fokus på Facebook-annonsering.

En digital markedsføringsstrategi skreddersydd til bedriftens forretningsmodell

For IVECOs primære målgruppe er det essensielt at produktet gjøres håndgripelig, samt at de får mulighet til å røre ved tingene. Derfor er det et av de viktigste salgskriteriene hos IVECO, at deres potensielle kunder har mulighet for å testkjøre en bil.

Vår primære målgruppe legger stor vekt på hands-on og det å kunne få lov til å røre ved tingene. Og derfor er det jo en stor del av et salg, at man kan få lov til å testkjøre en bil før man kjøper den."

Maja Kjeldsen

Marketing Coordinator, IVECO

Derfor har vi hos Plutonic Media utarbeidet en digital markedsføringsstrategi i et format som forbinder selgeren med kunden. For selgeren blir det enklere å gi bilene den presentasjonen de fortjener, og for kunden blir kjøpsprosessen gjort enklere og kortere.

Det handler om å gjøre det så enkelt som mulig for målgruppen, for jo enklere det er for dem, jo mer tilbøyelige vil de også være til å ta handling på det du ønsker at de skal gjøre. For IVECO har vi derfor utarbeidet en skreddersydd digital strategi som etterlever målgruppens kjøpskriterier.

Hvor trenden i B2B ofte er leadkampanjer med fokus på whitepapers, tilbud osv., har vi for IVECOs tilfelle valgt å gå andre veier og fokusere på å koble selger og kjøper via prøvekjøringer.

Gjennom splittesting og kontinuerlig evaluering i læringsfasen har vi funnet frem til det helt riktige formatet for leadgenerering. For IVECOs tilfelle har det vært avgjørende å skreddersy annonseringen til den aktuelle målgruppen. Basert på målgruppens lokasjon har vi tilpasset annonsene, slik at målgruppen alltid eksponeres for den forhandleren som er nærmest. Annonsenes relevans økes kontinuerlig, og prisene per lead senkes.

01

Beskjeftiger seg med mer
enn én markedsføringskanal

02

Målgruppen booker
automatisk en prøvekjøring
hos nærmeste forhandler

03

Selger forenes med
potensiell kjøper

Resultatet av vårt samarbeid

I takt med at vi har vokst IVECOs forretning, har også vårt samarbeid utviklet seg. Vi startet med å hjelpe IVECO med annonsering og leadgenerering i Danmark, Sverige og Norge, og i dag hjelper vi også i Finland og Baltikum.

Vi har tidligere samarbeidet med andre byråer – det har typisk vært mediebyråer – som også har hjulpet oss med samme Facebook-annonsering. Men vi ønsket å måle mer på hvor mange konkrete leads vi fikk, fremfor bare å måle på eksponeringer. Og derfor tok vi kontakt med Plutonic Media."

Maja Kjeldsen

Marketing Coordinator, IVECO

Klar for å oppnå
merkbare
resultater?

Bli kontaktet for en uforpliktende prat
om dine muligheter