Insights / Marketing automation

Disse overveielsene bør du gjøre deg
i din Black Friday online marketing

Hvis du vil vinne over konkurrentene på årets travleste handledag, er forberedelse alt. Og jo tidligere, jo bedre. Dette blogginnlegget hjelper deg godt på vei mot suksess.

overvejelser til din black friday online marketing blogindlæg

Ifølge Statistikk er det tydelig at forbrukertilliten har falt de siste årene. Det betyr at den enkelte forbruker generelt er mindre tilbøyelig til å ta frem lommeboken, både i fysiske butikker og online. Likevel er det ingen tegn på at forbrukertilliten faller når kalenderen viser at vi har nådd Black Friday.

Black Friday er den største omsetningsdagen i året for de fleste nettbutikker og detaljhandelsbutikker, og den amerikanske handledagen har virkelig festet seg hos danskene. Siden Black Friday fikk sitt gjennombrudd i Danmark i 2015, har omsetningen på dagen kun økt. Mange dansker bruker Black Friday til å kjøpe julegaver på forskudd, noe som også betyr at en stor del av julehandelen allerede starter i november i stedet for desember.

Det er mange områder som krever forberedelse når det gjelder Black Friday online markedsføring. “Årets største omsetningsdag” betyr også at Black Friday er den travleste dagen i året, og derfor ser vi også en tendens til at de digitale forberedelsene blir nedprioritert. Noen ganger skyldes det tidsmangel – andre ganger skyldes det at våre kunder faktisk ikke har den fjerneste anelse om hva som skal til for å styrke deres digitale tilstedeværelse før Black Friday.

Dette blogginnlegget vil være din guide gjennom hele prosessen når du skal forberede nettbutikken din til Black Friday. Sørger du for å implementere de enkelte tiltakene, og gjerne i god tid, har du skapt de beste forutsetningene for å selge enda mer på Black Friday 2022 enn noen gang før.

Innholdsfortegnelse


Få det svarte beltet i SEO for din Black Friday online markedsføring

 SEO er muligens den disiplinen innen digital markedsføring på Black Friday som krever mest tålmodighet. SEO trenger imidlertid ikke nødvendigvis å koste penger, men det krever derimot mange tidsressurser. Det tar lang tid å oppnå ønskede plasseringer i de organiske søkeresultatene, og din SEO-innsats kan til tider føles målløs.

Det kan imidlertid lønne seg å være tålmodig, og jo mer tålmodig du er, desto mer kan du glede deg over innsatsen du har lagt i ditt SEO-arbeid. Når du først har oppnådd de organiske plasseringene du har sikter etter, kan du høste fruktene av ditt store arbeid. Og det kan du både gjøre til Black Friday 2022, 2023 og til Black Friday 2030. For har du først skapt et organisk grunnlag for trafikk, kan du nyte smaken av de saftige fruktene mange år inn i fremtiden, hvis du sørger for å vedlikeholde fremgangen din.

Spesielt når det gjelder SEO, er det viktig at du gir Black Friday oppmerksomhet i god tid, og du kan faktisk ikke starte for tidlig. Det er også derfor vi starter med å gi deg det svarte beltet i SEO.

For hvis du er lur, starter du din online markedsføring mot Black Friday tidlig, slik at du kan kapre de organiske topplasseringene og styrke din digitale tilstedeværelse opp til 25. november 2022.

Trinn 1: Opprett en landingsside for Black Friday

 “Unnskyld, har jeg misforstått noe? Skal jeg virkelig dedikere en hel landingsside til Black Friday, når det bare er én dag av 365?”

Nei, du har ikke misforstått. Du har forstått det helt riktig. For ja, svaret er at du skal opprette en landingsside som er 100 % dedikert til Black Friday. Og ja, du skal opprette den NÅ, selv om vi ikke engang er inne i november måned ennå.

Jo før du oppretter din Black Friday landingsside, jo bedre. Og den skal få lov til å ligge der hele neste år, og året etter det, og året etter det igjen. Du trenger naturligvis ikke å lenke internt til din Black Friday landingsside i hovedmenyen din. Men den skal være der, for Googles skyld, og når vi nærmer oss Black Friday, skal den også være der for kundenes skyld.

Når du dedikerer en landingsside spesifikt til Black Friday, åpner det opp for en rekke muligheter for søkemotoroptimalisering rettet mot Black Friday. Disse mulighetene vil du bli klokere på senere i blogginnlegget etter hvert som ditt hvite belte beveger seg mot svart.

Før du avskriver dette steget i din optimaliseringsprosess helt, skal det nevnes at du selvfølgelig ikke skal ha produkter på din Black Friday landingsside. Du kan selvsagt bruke den til å gjøre det enkelt for dine kunder å finne tilbudene på selve dagen, hvis ikke du kjører tilbud på hele nettbutikken. Alternativt kan du lenke til din tilbudsside, hvis du allerede har en slik. Men nei, din landingsside har primært som mål å vekke interesse hos Google. Men den bør fortsatt være attraktiv å se på for brukerne som besøker siden.

Din Black Friday landingsside kan bestå av:

  • Black Friday Nedtelling
  • Et kontaktskjema for flere påmeldinger
  • En SEO-optimalisert tekst

Trinn 2: Utarbeid en strategi for dine søkeord

Hvis du er gründer eller har den minste forretningsforståelse, vet du at du ikke kan fastlegge en strategi uten først å ha gjennomført en analyse. En grundig målgruppeanalyse og konkurrentanalyse er noen av analysene som er avgjørende for at du kan lykkes på ditt respektive marked. Disse analysene kan du heller ikke hoppe over når du skal i gang med søkemotoroptimalisering, men til dette kommer det i tillegg en ekstra analyse du må starte med før du kan utføre de to andre.

Søkeordsanalysen.

En søkeordsanalyse er en prosess som bør ende opp med en strategi for hvilke søkeord du ønsker å konkurrere på. Den kan settes opp som en trakt:

Black friday marketing tragt
  • I din BRAINSTORM er det nesten ingen regler. Prøv så langt det er mulig å dekke alle forretningsområdene som kan være relevante for å finne søkeord.
  • I din IDENTIFISERING AV SØKEORD må du bruke noen tredjepartsverktøy, som for eksempel Ahrefs eller SEMrush, som kan hjelpe deg.
  • I din IDENTIFISERING AV SØKEINTENSJON bør du bruke dine tidligere målgruppeanalyser og din sunne fornuft. En søk på “Black Friday damestøvler” har sannsynligvis større sjanse for å konvertere enn en søk på “Når er det Black Friday”.
  • I din IDENTIFISERING AV KONKURRANSE må du bruke dine tidligere konkurrentanalyser, og så skal du i gang med å søke inkognito på Google. Hvem ligger øverst i søkeresultatene på de søkeordene du ønsker å rangere på, og hva kan de som du ikke kan? Hva kan du som de ikke kan?
  • Din SORTERING & PRIORITERING er mer eller mindre din konklusjon på din søkeordsanalyse. Her må du være kritisk og vurdere hvilke og hvor mange søkeord du kan fokusere på i din SEO-strategi.

Trinn 3: Skriv innholdet ditt

Når du har gått gjennom dette trinnet, vil du forhåpentligvis ha en forståelse for hvorfor det er så viktig SEO-messig at din Black Friday landingsside inneholder en SEO-optimalisert tekst.

La oss i den forbindelse først avklare følgende:

Teksten din trenger (bør) ikke være til hinder for brukeren når de besøker din Black Friday landingsside. Med andre ord, det anbefales ikke at du plasserer teksten din aller øverst på landingssiden. Der kan du for eksempel plassere nedtellingen din, kontaktskjemaet ditt og en lenke til alle dine tilbud, hvis du ikke vil bruke landingssiden for produkter.

Din SEO-optimaliserte tekst bør derfor være plassert nederst på landingssiden, og så må du ellers forberede deg på at det sannsynligvis ikke er mange av kundene dine som leser den. Men bare fordi din SEO-optimaliserte tekst primært henvender seg til Google, betyr det ikke at den ikke skal være av høy kvalitet.

Før vi går inn på hvordan du skriver innhold av høy kvalitet, er det først noen helt generelle kriterier du må kjenne til. Kriterier som gjelder når du skal skrive en tekst som har til hensikt å flytte dine plasseringer på de søkeordene du har valgt:

  • Teksten din skal ha en viss lengde. (Anbefalingen er en SEO-optimalisert tekst på minimum 800-1000 ord.)
  • Teksten din skal inneholde dine fokus-søkeord. (Sett inn søkeord i teksten din med en søkeordstetthet på 2,5-3,5%.)
  • Teksten din skal være relevant. (Skriv et innhold som kundene dine har lyst til å lese.)

 Trinn 4: Gi din landingsside et ekstra løft for Black Friday

Landingssiden er ditt fundament for gode organiske plasseringer, for det er den som forteller Google at din side er relevant for den gitte søket. Men bare fordi din side er relevant for den gitte søket i Googles øyne, er det ikke sikkert at din side vil være den eneste som er relevant. Det blir vanskelig å oppnå gode organiske plasseringer uten fundamentet, men noen ganger kreves det mer enn et solid fundament.

Jo mer konkurransepreget et marked du opererer på, desto mer vil det alt annet likt kreve, før Google ser din side som mer relevant enn konkurrentens. Og selv om du har fulgt trinn 3 til punkt og prikke og skrevet et innhold som er 100 % SEO optimalisert og som samtidig setter leseren i sentrum, betyr det dessverre ikke at du bare kan lene deg tilbake og nyte synet av en økning i besøkende.

SEO er ikke bare en holistisk disiplin. Det er en løpende prosess som krever tålmodighet og ikke minst vedlikehold. Fordelen med å optimalisere mot Black Friday i god tid er at du kan komme konkurrentene i forkjøpet, men så snart vi nærmer oss den viktige dagen, vil du ikke være den eneste om budet. Dine konkurrenter vil også begynne å by på søkeord relatert til Black Friday, og disse søkeordene vil som nevnt kun få en økt søkevolum når vi kommer nærmere dagen. Så hvorfor lene deg tilbake og la konkurrentene dine ta deg igjen ved målstreken, når du har brukt så lang tid på å trene opp til løpet?

Linkbuilding er litt som den avgjørende energidrikken du får i deg rett før du når sluttsprinten. Linkbuilding gir din Black Friday landingsside det samme som sukkeret og koffeinen i energidrikken gir deg (i hvert fall hvis du spør noen av de store aktørene på energidrikkmarkedet): Effektivitet, oppmerksomhet og mot til å løpe de siste få meterne som trengs for å oppnå anerkjennelse på den andre siden av målstreken.

Du kan bygge linker til din Black Friday landingsside på flere måter:

  • Bruk nettverket ditt (Be nettverket ditt om å lenke direkte til din Black Friday-landingsside).
  • Bli ekspert på outreach (Du kan nå langt med outreach hvis du er god til å selge deg selv og følge opp dine prospekter).
  • Bruk fritiden din på debattfora (Det er ikke nok å delta i en tilfeldig debatt og slenge inn linken din som en kommentar uten relevans for det øvrige innholdet. Du må legge mye arbeid i profilen din og gradvis bygge opp deltakelsen din).
  • Få linker fra Plutonic Media (Med et SEO-samarbeid med Plutonic Media vil linkbygging være en naturlig del av optimaliseringen).

Trinn 5: Skil deg ut blant søkeresultatene

 Nå har vi kommet til det trinnet hvor – hvis alt har gått etter planen, og du har krysset av for alle de forskjellige tiltakene – du burde ha oppnådd gode resultater med din Black Friday landingsside. Landingssiden ligger nå på toppen av side 1 i de organiske søkeresultatene, og alt er bra.

Men, men, men. Arbeidet stopper ikke her. For det er ikke nødvendigvis nok å ligge på toppen av søkeresultatene, hvis du ikke skiller deg ut blant de andre som også ligger på toppen.

Du vil bli overrasket over hvor lite som noen ganger skal til for å påvirke din CTR (Click-Through-Rate) i den ene eller andre retningen. Selv om det selvfølgelig alltid er å foretrekke å ligge på nummer 1 i søkeresultatene, er det ingen garanti for at du vil få 100 % av trafikken som hører til den aktuelle søkingen. Andreplass, tredjeplass og fjerdeplass kan lett stjele en stor del av trafikken din, hvis deres tittel-tagg og metabeskrivelse gir et bedre førsteinntrykk enn ditt tilbud. Likeledes kan du med CTR-optimalisering stjele trafikk fra førsteplassen, hvis du bare ligger på side 1.

Det finnes mange strategier og teorier for å skrive den perfekt optimaliserte tittelen og beskrivelsen, men noen av dem bør du ta med en klype salt. Hvordan Google velger å vise søkeresultatene er nemlig en faktor som ofte blir oppdatert og endret på, og selv om det er en retningslinje å følge, kan du ikke regne med at hele tittelen og beskrivelsen din alltid vil bli vist. Men her er noen tips for hvordan du kan tiltrekke flere besøkende til din Black Friday landingsside:

  • La søkeordet være en del av tittelen og beskrivelsen din
  • Bruk tall og spesialtegn for å skape oppmerksomhet
  • Skap handling med Call-To-Actions
  • Kontroller den visuelle presentasjonen av brødkrummestien

 Få det sorte beltet i Google Ads annonsering for din Black Friday online markedsføring

SEO gir en akkumulert verdi over tid, men selv om du er raskt ute, kan du ikke være sikker på at du vil vises som den aller første i de organiske søkeresultatene. Det er her Google Ads kommer inn i bildet. Om du skal satse alle dine markedsføringskroner på Google Ads, SEO eller andre markedsføringskanaler, avhenger igjen av ditt utgangspunkt og din bransje.

Opererer du i et særlig konkurransepreget marked, og er du en relativt liten aktør i dette markedet, kan det være vanskelig å oppnå raske resultater med søkemotorer. Er du litt sent ute, eller tør du ikke å satse alle dine ressurser på SEO, er Google Ads et alternativt markedsføringsverktøy som absolutt også kan utrette mirakler på Black Friday med riktig online markedsføringsstrategi.

Google Ads bør imidlertid ikke sees som et alternativ til SEO. Google Ads bør ses som et supplement til SEO. Og SEO bør ses som et supplement til Google Ads. Den ene er ikke nødvendigvis bedre enn den andre, og de kan godt klare seg på egen hånd. Men brukes de begge to, og er det synergi mellom dem, da er du godt på vei.

Black Friday er en helt spesiell dag for Google Ads annonsering. Alle de andre 364 dagene i året har du som annonsør mulighet til å lansere nye kampanjer i et relativt lavt tempo, slik at du kan prøve deg frem og gradvis optimere dem til de blir perfekte.

Google Ads annonsering i forbindelse med din Black Friday online markedsføring er helt annerledes. Du har 24 timer til å få det absolutt beste ut av dine kampanjer. Feil annonse eller feil oppsett kan ødelegge dagen (og kanskje til og med ditt årsresultat!) for deg. Derfor er det enormt viktig at du i god tid har gjort deg noen tanker i forhold til dine bud, dine budsjetter og mye mer.

Når du skal forberede deg til Black Friday med Google Ads, handler det om forberedelse. Jo mer du har forberedt på forhånd, jo mer kan du fokusere på å gi den avgjørende kundeservicen på dagen.

Trinn 1: Utarbeid en strategi for dine søkeord til Black Friday

 Det er SEO igjen. Og heldigvis kan du gjenbruke din søkeordsanalyse fra SEO. Nå kan du imidlertid legge til en ekstra faktor som kan være med på å avgjøre hvilke søkeord du bør satse stort på: klikkpriser.

Google Keyword Planner er et av de gratis verktøyene som kan gi deg en indikasjon på hvor mange som søker på det gitte søkeordet, men også hva det vil koste i klikkpris. Google Keyword Planner er imidlertid langt fra det beste verktøyet innen digital markedsføring, og spør du et hvilket som helst digitalt byrå, vil de i stedet anbefale verktøy som SEMrush og Ahrefs for oppgaven.

I tillegg til faktorer som søkevolum, konkurranse og klikkpriser, er det en annen viktig faktor som er avgjørende for hvilke søkeord du bør velge å by på. Hvilke produkter har du på tilbud?

Videre kan du også velge dine produkter og tilhørende søkeord basert på dine resultater fra i fjor. Hva fungerte? Hvilke produkter tiltrakk flest besøkende og skapte flest konverteringer? Hvilke produkter ble utsolgt først? Hvilke produkter skapte den største inntjeningen? Når først produktene og rabattene er på plass, kan du begynne med forberedelsene til dine Google Ads-kampanjer.

Trinn 2: Fastsett en strategi for dine kampanjer

Når du har fått kontroll over hvilke søkeord relatert til Black Friday som er relevante for din virksomhet, kan du bruke ukene før Black Friday til å forberede dine kampanjer.

Det første du må gjøre, er å ha en strategi på plass. Hvor lenge varer tilbudene dine? Starter de allerede på torsdag, og fortsetter de kanskje hele helgen? Kjører du tidsbegrensede tilbud, eller er det de samme tilbudene som gjelder i hele perioden?

Det er selvfølgelig både fordeler og ulemper ved å kjøre tidsbegrensede tilbud. En av ulempene er at det krever mer forberedelse. Poenget med dette blogginnlegget er at du bør forberede så mye som mulig FØR Black Friday. Men det er også mange fordeler. Tidsbegrensede tilbud gir deg blant annet muligheten til å beholde dine mest lojale kunder, hvor lojalitet på Black Friday ellers er en sjeldenhet. I tillegg kan du med tidsbegrensede tilbud med god samvittighet sende ut nyhetsbrev hver eneste time på Black Friday.

Strategien for dine kampanjer er i høy grad knyttet til ditt budskap. Ditt budskap bør mer eller mindre være det samme i henholdsvis dine tekstannonser i søkekampanjene og dine bannerannonser til displaynettverket, så det er en rød tråd. Men du kan absolutt lage forskjellige budskap for forskjellige målgrupper ved hjelp av dine remarketinglister.

Kanskje ønsker du å fortelle din kvinnelige målgruppe at det er du som har de beste Black Friday tilbudene på damestøvler. Eller du vil kanskje fortelle hele verden at det er du som har de laveste Black Friday prisene. Uansett hva ditt budskap er, er det ingen tvil om at dine Black Friday kampanjer skal dreie seg om Black Friday. Så selvfølgelig skal Black Friday være i fokus.

Nedenfor kan du se et eksempel på hvordan du kan fremheve ditt budskap i en tekstannonse. Du kan bruke et slikt budskap hvis du tilbyr en særlig attraktiv rabatt, hvis du tilbyr rabatt på hele nettbutikken, eller hvis du har noen spesifikke produkter som er særlig attraktive når de er på tilbud. I eksempelet nedenfor er det brukt enkle annonseutvidelser, men når du skal lage dine søkekampanjer, må du ikke glemme den aller viktigste:

Den avgjørende promoteringsextensjonen.

I tillegg til budskapet i kampanjene dine, er det en annen ting du MÅ ta stilling til: ditt annonsebudsjett.

Hvor mye forventer du å bruke på Google Ads på Black Friday? Hvor mye er du villig til å bruke? Er du villig til å bruke mer i annonsebudsjett hvis din ROAS viser seg å være langt over forventning?

Fastsett en budstrategi i forbindelse med din Black Friday nettmarkedsføring

Budstrategien er noe av det vanskeligste å arbeide med innen Google Ads annonsering. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig på selve Black Friday – da handler det bare om å øke budsjettet, så lenge det er lager og ROAS til det. Nei, det kan være enormt vanskelig å justere budene dagene etter Black Friday, Black Weekend og Cyber Monday.

Hvis du kjører med automatisk budjustering, kan det bli nødvendig å ta over oppgaven manuelt en til to uker etter Black Friday. Dette skyldes at det genereres og samles inn så mange data på Black Friday. Med automatisk budjustering vil dine bud være altfor høye dagene etter Black Friday, fordi det ikke vil bli tatt hensyn til at det er en spesiell dag som ikke skal tas i betraktning. Det kan bli en utfordring, fordi du alt annet likt ikke vil ha en like høy konverteringsrate ukene etter Black Friday.

Hvis du kjører med automatiske bud på Google, kan du i grensesnittet se hva budene ligger på. Disse budene kan du laste ned og utnytte når du skal justere budene manuelt.

Du må imidlertid være oppmerksom på at det kan være litt bias, avhengig av hvilken dag du velger å laste ned budene. Du må altså ikke forvente å få en oversikt over de nøyaktige budene, men du kan fortsatt bruke dem som et estimat for å vurdere hvor høye dine bud skal være etter Black Friday.

Du må også være oppmerksom på at det de siste årene har vært en tendens til økt trafikk og etterspørsel allerede uken opp til Black Friday og ikke bare på selve dagen. Last derfor ned dine automatiske bud allerede to uker før eller tidligere for å få det beste estimatet.

Det er en mye bedre løsning å gjeninnføre bud du har brukt tidligere, som kanskje ikke er helt treffsikre, enn det er å fortsette de automatiske budjusteringene som følge av en hektisk Black Friday-helg.

Trinn 3: Forbered dine kampanjer til Black Friday

Når du har en klar strategi for dine søkeord, dine kampanjebudskap og dine bud, kan du begynne å forberede de enkelte kampanjene.

Det er ekstremt viktig at du har gjort alle dine kampanjer klare FØR Black Friday, fordi du som nevnt må ha ryddet kalenderen på selve dagen. Dukker det opp en idé på selve dagen, skal du selvfølgelig ikke holde deg tilbake fra å justere eller opprette nye kampanjer. Men forbered deg så mye som mulig. Du vil bare sette pris på det når du den 25. november ikke har et øyeblikk for deg selv.

  1. Utnytt Googles Promoteringsextensjon
  2. Husk ”Black Friday” i din tekst Fremhev dine viktigste produkter ved hjelp av sitelenker
  3. Legg til en nedtelling
  4. Oppdater brukeren om din lagerstatus

Du kan også vurdere å bruke Googles nye kampanjeformat ”Performance Max”, som ble lansert mot slutten av 2021.

Trinn 4: Ikke glem remarketing

La oss først få én ting på plass. Dynamisk remarketing alene vil ikke ta deg langt på Black Friday. Dine generiske kampanjer vil rett og slett ikke skinne gjennom på en dag hvor det er fullt fokus på budskapene om store besparelser.

Derfor er det en veldig god idé å lage en ny remarketingliste spesifikt for Black Friday. Du har mest sannsynlig gjort remarketing i forbindelse med Google Ads annonsering tidligere. Og hvis du har det, så har du også en klar fordel. For du kan utnytte disse remarketinglistene til Black Friday.

Fra din tidligere remarketing kan du samle inn mye informasjon om hvilke sider dine besøkende har tilbragt tid på og hvilke produkter de har sett på, men ennå ikke kjøpt (i hvert fall ikke hos deg).

Med denne informasjonen kan du ha nye remarketinglister klare, spesifikt for Black Friday. Du kan vise de brukerne som har besøkt siden din at du har 50 % på hele butikken, eller du kan vise de brukerne som har besøkt ett av dine viktigste produkter de siste dagene at nå er tiden for å kjøpe det.

Tips til retargeting på black friday

Når du setter opp dine remarketinglister på denne måten, kan du også differensiere dine bud basert på listene som har besøkt siden din før Black Friday og på selve Black Friday.

Sørg for å få disse listene klare i god tid, slik at du kan differensiere dem så mye som mulig og dermed målrette din retargeting mest effektivt. Et generisk banner kan også fungere, men jo mer spesifikke listene dine er, jo flere klikk og konverteringer vil du alt annet likt også oppleve.

Sørg også for å få det grafiske materialet klart i god tid. Få en intern eller ekstern grafisk designer til å hjelpe deg med å forberede de helt riktige bannerne, i de mest populære størrelsene og med bruk av de helt riktige fargene og teksten.

Trinn 5: Rydd kalenderen i god tid

 Vi har nok allerede nevnt det noen ganger. Men det kan simpelthen ikke understrekes nok. Du har IKKE tid til så mye på selve Black Friday. Da skal fokuset ditt være på kundene dine og på å sørge for at det ikke oppstår tekniske problemer på nettsiden din. Fokuset ditt skal ikke være på å lage nye remarketinglister eller skrive nye annonsetekster til Google Ads-kampanjene dine. Dessuten er Google Ads heller ikke den eneste kanalen som er viktig for resultatene dine på Black Friday.

Du får et siste tips til din Google Ads-annonsering, som kanskje er det viktigste tipset av dem alle: Sett opp en automatisk regel, slik at kampanjene dine starter av seg selv når du ønsker det. På den måten kan du fokusere på de 1000 andre tingene du kan fokusere på når den store dagen nærmer seg.

Og ja, så en siste ting… Det kan være en del forsinkelse på sporingen, og derfor kan du ikke regne med at dataene dine vises i sanntid på selve Black Friday. Det kan godt bli problematisk når du skal optimalisere kampanjene dine i løpet av dagen. Sørg derfor for å holde et øye med varelageret ditt i ditt interne system i løpet av dagen. Og for øvrig, ikke gå i panikk. Konverteringene vil nok bli sporet.


 Få svart belte i e-postmarkedsføring for din Black Friday nettmarkedsføring

Nei, e-postmarkedsføring er ikke bare en metode for å irritere kundene dine. I hvert fall ikke hvis du gjør det riktig.

Hvis du gjør det riktig, vil e-postmarkedsføring være din vei til å skape en relasjon til kundene dine. En relasjon som kan være avgjørende for å få kundene dine til å konvertere. Og når vi snakker om konvertering, kan du sikkert tenke deg hvor vi vil hen… Din e-postmarkedsføring skal selvfølgelig hjelpe deg med å skape konverteringer på Black Friday!

Din e-poststrategi for din Black Friday nettmarkedsføring bør selvsagt stemme overens med din generelle Black Friday-strategi.

Og spesielt med e-postmarkedsføring vil du oppleve at det er en kanal du ikke kan unnvære på den store dagen. For eksempel, hvis du kjører med tidsbegrensede tilbud, kan du utnytte dine nyhetsbrev til å oppdatere leserne dine hver eneste time. Du kan skape en følelse av hastighet ved å ha en nedtelling, oppdatere dem på din lagerstatus, og ved den tiden vil de være mer klare til å kjøpe enn ellers. For du har nemlig varmet dem opp gjennom et automatisert e-postflyt og holdt fast på dem med automatisert e-post remarketing.

Black friday blogindlæg step 3

Trinn 1: Utnytt Black Friday til å få flere påmeldinger

Påmeldinger er “det viktigste problemet” innen e-postmarkedsføring. Det kan være en vanskelig milepæl for mange å oppnå en e-postliste som er verdifull, men heldigvis er det noe du kan (og bør) fortsette å bygge på alltid. For å få brukeren til å gi deg sin e-postadresse, må du som utgangspunkt gi noe tilbake. Det kan være en rabattkode, et lodd i en konkurranse, eller noe annet kreativt som brukeren ikke kan leve uten. Og Black Friday er en gave til din e-postliste. For du kan utnytte Black Friday som budskap for å få flere påmeldinger.

Hva du vil gjøre for å gi forbrukeren noe tilbake, er opp til deg. Men her får du et par eksempler som historisk sett har fungert ganske bra:

  • Tilby en rabattkode
  • Tilby en plass på din Black Friday VIP-liste
  • Tilby et lodd i en konkurranse

Trinn 2: Utvikle en strategi for din målgruppe

Uansett om du bruker Mailchimp, Active Campaign, eller en helt annen plattform for å sende dine e-poster, kan du utnytte mange av dataene som er samlet inn fra din nåværende e-postliste.

Hvis du ikke allerede har delt inn e-postlisten din i segmenter, så er det på tide at du gjør det nå. Spesielt hvis du driver en nettbutikk med mange forretningsområder – kanskje selger du for eksempel både sko til menn og kvinner, eller kanskje selger du både sportsutstyr og innredningsartikler til hjemmet. I så fall kan du ikke regne med at hele din e-postliste vil være interessert i alle slags tilbud.

Trinn 3: Utvikle en strategi for dine kjerneverdier

Før du begynner å promotere produktene dine til leserne dine med full styrke, er det noen elementer du må ha klart for deg. Hvis du vil ha svart belte i e-postmarkedsføring for din Black Friday nettmarkedsføring, må du kjenne leserne dine. Du må vite hva det er DE ønsker å lese om.

E-postmarkedsføring og historiefortelling har mer til felles enn du kanskje tror. Når du jobber med e-postmarkedsføring, jobber du også med historiefortelling. I hvert fall når du gjør det riktig.

Beste praksis innen e-postmarkedsføring og historiefortelling er følgende: Du må få nyhetsbrevet ditt til å handle om din historie, men fortalt på en slik måte at leserne også føler at det er deres historie. Med andre ord: Du skal få nyhetsbrevene dine til å handle om leseren, selv om det er din historie du forteller.

I dette trinnet skal du altså sette deg ned og tenke over hva det er som gjør DIN virksomhet unik. Hva er din Value Proposition (hvis du bruker et slikt uttrykk), og hvilken verdi kan dine produkter tilby som dine konkurrenters ikke kan. Det er denne verdien som skal skinne gjennom i e-postene dine.

Og opp til Black Friday skal verdien av tilbudene dine selvfølgelig være i fokus.

Black friday kernekompetencer blogindlæg

Når du har identifisert de områdene hvor du virkelig skiller deg ut blant dine konkurrenter, og hvor dine produkter virkelig kan skape verdi for kundene dine – ja, da har du kontroll på dine kjerneverdier.

Din neste oppgave er så å kommunisere disse kjerneverdiene, slik at kundene dine legger merke til dem. Nå er det altså tid for å forberede dine e-postflyter.

Trinn 4: Forbered dine e-postflyter til Black Friday

Når du får nye påmeldinger, skal du sørge for å ønske disse nye abonnentene velkommen med en velkomstmail – og denne mailen skal altså ligge i innboksen deres, rett etter at de har meldt seg på. Og hvordan gjør du det? Med et automatisert e-postflyt! Ditt automatiserte e-postflyt har til hensikt å onboarde dine nye abonnenter, sikre at de forblir påmeldt og ikke minst å bygge opp en spenning rundt Black Friday, slik at de raskt kan konvertere når vi når dit.

Det er i dette trinnet hvor din e-postmarkedsføringsinnsats virkelig begynner å sette sitt preg på dine Black Friday-resultater. Det er i dette trinnet magien skjer. Men det er også i dette trinnet hvor du kan (og bør) slippe deg løs og lage din helt egen strategi for hvordan det skal utføres. Hvor mange e-poster skal inngå i ditt flyt? Hvor ofte skal de sendes ut? Hva skal de inneholde?

Ditt Black Friday e-postflyt kan se slik ut:

Ide til email flow på black friday

For øvrig… Vi har etter hvert fått fastslått at ditt e-postflyt primært har til hensikt å onboarde nye påmeldinger. Men faktisk er det ikke nok å lage ett automatisert flyt for dine nye påmeldinger. Du bør også lage et Black Friday-flyt for alle dine eksisterende segmenter.

I stedet for å bombardere dem med generelle nyhetsbrev om Black Friday, bør du skreddersy et automatisert flyt for hvert enkelt segment. Sørg for kun å inkludere de produktene og tilbudene som interesserer dem, og bruk flytet til å varme dem opp og gjøre dem nysgjerrige. Har du vært flink til å dele inn leserne dine i segmenter, øk frekvensen hos de leserne som har vist en tendens til å være svært prissensitive og påvirkelige av tilbud. Heller for mange e-poster enn for få. Slik er det generelt med e-postmarkedsføring. Du skal ikke være så redd for å være irriterende.

Du skal dog igjen være forsiktig med å avsløre for mye. Vær varsom med dine konkrete tilbud, men bygg i stedet opp en spenning, slik at mottakeren GLEDER seg til den neste e-posten de får fra deg. Og når det så blir Black Friday… Ja, da er hvert enkelt segment klart til å åpne dine skreddersydde tilbud, og her kan du gjerne skru opp frekvensen hos alle mottakerne.

Trinn 5: Automatiser din e-post remarketing

Med mindre leseren har et anerkjent behov for et produkt, som du har vært skarp nok til å identifisere, er det sjeldent at brukere konverterer første gang de besøker nettstedet ditt. Kjøpsmønstrene ser naturligvis forskjellige ut for alle dine segmenter – noen trenger mer oppmerksomhet og mer tålmodighet. Andre trenger bare å bli påminnet om at de har lagt igjen et produkt i handlekurven én gang, og så er handelen ellers i boks.

Men hvordan minner du leserne dine på at de har glemt et produkt i handlekurven? Og hvordan minner du dem om at kategorisiden de har besøkt, faktisk tilbyr akkurat det produktet de søker? Svaret er automatisert e-post remarketing. Det finnes en rekke e-postmarkedsføringsplattformer som gjør det mulig å sette opp automatiserte e-poster, som utløses på bakgrunn av brukernes nettadferd. Du kan altså sette opp en rekke automatiske e-postserier opp til, på, og etter Black Friday, som starter når en av dine påmeldinger utfører en handling som peker i retning av et kjøp.

Trenger du hjelp til prosjektstyringen
i forbindelse med Black Friday?

Last ned vår tidsplan

Få svart belte i SoMe-annonsering for din Black Friday nettmarkedsføring

Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, Snapchat, Pinterest… Antallet av sosiale medieplattformer er uendelig, men noen er mer viktige for din virksomhet enn andre. Hvor du skal legge de store beløpene, avhenger igjen av din bransje og ditt utgangspunkt (du må snart være lei av å høre det, men det er dessverre ofte slik det er). Likevel vil vi våge å si at det spesielt er én plattform som er mer generisk enn andre.

Facebook.

Facebook vil nesten alltid ha et potensial for å være en annonsekanal du kan skape overskudd fra, uansett hvilken bransje du tilhører. Derfor vil vi i denne delen ta utgangspunkt i Facebook. Du skal imidlertid ha i mente at du ikke helt kan utelukke å måtte være til stede på de andre kanalene også. Vurderer du for eksempel å bruke TikTok som annonseringsplattform, kan du lese mer om hvordan du kommer i gang med det i vårt blogginnlegg om TikTok-annonsering og TikTok-branding.

Facebook er den siste – men også ekstremt viktige – kanalen du skal ha svart belte i, før du er klar for Black Friday. Dels fordi Facebook arbeider sammen med din e-postmarkedsføring, men også fordi mer enn 65 % av den danske befolkningen bruker Facebook på daglig basis. Dine potensielle kunder vil være på Facebook, og dine konkurrenter er til stede på Facebook. Hver dag og spesielt på Black Friday. Så selvfølgelig skal du også være til stede på Facebook på Black Friday.

Black friday blogindlæg step 4

Trinn 1: Oppsett av din Facebook annonsekonto

Med mindre bedriften din nettopp har startet, har du sannsynligvis allerede tatt hånd om dette. For god ordens skyld går vi raskt over det grunnleggende. Så kan du sikre at i hvert fall det er på plass.

Facebook er mye mer enn organiske innlegg, bilder og arrangementer. For din bedrift kan Facebook bli en svært viktig plattform å annonsere på, og selv om det kan være vanskelig å vurdere hvor mange annonsekroner du skal bruke, er det viktig at du ikke holder deg for mye tilbake i starten. Med Facebook-annonsering kan du nemlig målrette kampanjene dine og skreddersy dem til den enkelte kundereisen. Du kan bruke Facebook-annonsering til å øke din kjennskap, hvis du for eksempel er en ny aktør i markedet. Du kan bruke Facebook-annonsering til å skape kunnskap rundt produktene dine, og du kan skape et behov som ikke nødvendigvis er der fra før.

Her kan Facebook-annonsering nemlig noe som Google-annonsering ikke kan. Fordelen med Google-annonsering er at det kun kommer kunder inn i butikken som allerede har et anerkjent behov for ditt produkt. Men hva gjør du så, hvis behovet ikke er der, eller produktet ditt er helt nytt i markedet? Ja, da bruker du Facebook-annonsering. Og med riktig målretting og det rette innholdet, kan du få flere besøkende og konverteringer enn du i det hele tatt hadde forestilt deg.

Du skal derfor sørge for å:

  • Sette av et budsjett til Facebook-annonsering
  • Opprette en Facebook Business Manager og legge til bedriftssiden din
  • Opprette en Facebook pixel og sette inn pixelkoden på nettstedet ditt
  • Definere målgruppene dine

Trinn 2: Facebook lead ads

Når du har satt opp din annonsekonto og definert dine viktigste målgrupper, kan du komme i gang med dine Facebook-annonser opp til Black Friday. Her er Facebook Lead Ads en gave som du allerede bør utnytte et par måneder før Black Friday. Det er dine Facebook Lead Ads som skal sikre at du når ut til de riktige potensielle kundene, som du ved hjelp av kampanjen kan legge til din e-postdatabase.

Facebook Lead Ads kombinerer din påmeldingsskjema med en målrettet annonse. Brukeren kan altså med et enkelt klikk på Facebook melde seg på ditt automatiserte e-postflyt. Facebook gjør det altså både enkelt for brukeren, men også for deg, fordi det ofte ikke kreves mye for å innhente et lead.

Trinn 3: Facebook retargeting

Igjen vil du være takknemlig for å bruke Facebook-annonsering for din Black Friday nettmarkedsføring. I hvert fall hvis du har en klar strategi for din Facebook-retargeting opp til, på og etter Black Friday. Også med Facebook-retargeting samarbeider den sosiale plattformen med din e-postplattform. For hvis det er synergi mellom din automatiserte e-post remarketing og din dynamiske Facebook-retargeting, vil den potensielle kunden ikke ha en sjanse til å slippe unna deg rett før målstreken.

Med dynamisk Facebook-retargeting, og mer spesifikt dynamiske produktannonser, kan du legge til et produktfeed på Facebook, som du kan bruke til dynamisk retargeting (eller remarketing, om du vil). Du kan målrette dine tidligere besøkende på flere forskjellige nivåer. Avhengig av hvor langt de er kommet i sin kjøpsreise, kan du målrette dem med skreddersydd innhold som Lead Ads, videoer, bilder eller produktkaruseller.

Eksempler på retargeting-målgrupper kan være:

  • Alle nettsidebesøkende de siste 180 dagene
  • Alle nettsidebesøkende de siste 3, 4 og 7 dagene
  • Konverterende besøkende de siste 30 dagene
  • Brukere som har besøkt din Black Friday landingsside de siste 180 dagene
  • Brukere som har besøkt spesifikke kategorisider, produktsider eller forlatt handlekurven de siste 30, 7, 4 og 2 dagene

Trinn 4: Organiske markedsføringsinnsatser

Ja, Facebook er mye mer enn organiske innlegg, bilder og arrangementer. Så du kommer ikke utenom Facebook-annonsering. Men Facebook er OGSÅ organiske innlegg, bilder og arrangementer. Så hvorfor ikke gjøre litt ut av dine organiske markedsføringsinnsatser, når de nå er gratis?

Ved å opprette et arrangement som helst skal være så attraktivt at alle har lyst til å melde seg på, kan du lokke dine påmeldte til å invitere vennene sine, som kan invitere sine venner. Du skal ikke undervurdere effekten av organisk materiale på Facebook, og ved arrangementer får du en annen fordel: Hver gang du legger ut noe nytt på siden (for eksempel en konkurranse eller praktisk info), vil dine påmeldte få en notifikasjon.

Trinn 5: Facebook som kundeservicetjeneste på Black Friday

Nå har vi kommet til Black Friday, og du kjenner målgruppen din og vet hvordan du skal nå dem. Din e-postdatabase er større enn noensinne takket være Facebook Lead Ads, dine dynamiske retargeting-annonser fanger brukerne på det riktige tidspunktet, og nettsiden din er (nesten) stresset. Nå er det på tide å rydde opp. For nå må du være der for kundene dine.

Facebook er en fantastisk kanal å bruke for kundeservice. Hvis kundene dine har utfordringer av en eller annen art på nettstedet ditt, kan det være avgjørende at du hjelper dem med en gang. Svært ofte vil de kontakte deg på Facebook, enten via chatboten din eller via Messenger. Her er det ekstremt viktig at du er tilgjengelig.

Hvis du har en chatbot, kan den til en viss grad veilede kunden, og hvis du ikke har en chatbot, kan det være verdt å investere i en. Men hvis du er sent ute, vent heller til Black Friday er over, og fokuser i stedet på de 1000 andre tingene du må ordne før den store dagen. Sett opp en automatisk melding i Messenger hvis du ikke allerede har gjort det, slik at avsenderne vet når de kan forvente et personlig svar.

Å være tilgjengelig for kundene dine på Black Friday når de trenger deg, vil alltid være viktigere enn å sørge for at den siste annonsen er på plass. Så ja, alt er viktig, men kunden er alltid viktigst.

Så hvis du har kommet gjennom denne litt lengre teksten, og forhåpentligvis har den hjulpet deg litt på vei, er du klar for din Black Friday nettmarkedsføring.

Skal du starte din
digitale markedsføringsstrategi?

La Kevin hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?