Insights / SEO
Bli ekspert på ankertekster,
slik at det gagner din SEO
Hvis du ønsker å forbedre deg innen søkemotoroptimalisering, on-page optimalisering og linkbyggingsstrategi, så må du komme i gang med ankertekster.
Innholdsfortegnelse
Om ankertekster
En ankertekst er den synlige teksten som brukes for å lenke til en annen side eller en annen del av samme side. Den er vanligvis understreket og har en annen farge enn den omkringliggende teksten. Leserne kan klikke på denne ankerteksten for å navigere mellom flere sider, noe som forbedrer brukeropplevelsen, eller hvis det henvises til en ekstern side.
Ankertekster er dessuten et av elementene Google tar med i beregningen når det store SEO-regnskapet gjøres opp, og det bestemmes hvem som skal ligge øverst på diverse søkeord. En ankertekst sier nemlig noe om hvilke søkeord din side er relevant for, og øker dermed din troverdighet i Googles øyne. Derfor kan en ankertekst med relevante søkeord være gunstig for din side.
Det er dog også verdt å understreke at ankertekster bare er en liten del av det fulle SEO-bildet, og det er mange andre faktorer som kan påvirke din plassering på Google. Derfor bør denne guiden ikke ses som en uttømmende strategi som løser alle dine SEO-problemer, men som et ledd i et større puslespill.
Ønsker du å vite mer om andre faktorer
som påvirker din rangering på Google?
Da kan du lese vårt blogginnlegg her:
La oss se nærmere på kodingen
Dette avsnittet er for deg med den skjulte skap-koderen i magen, eller som også har litt forståelse for hva som skjer bak oppbygningen av en nettside. Her er nemlig et utdrag fra blogginnlegget vi nettopp anbefalte deg, hvor du kan finne følgende koding:
Teksten lyder: “Topic Clusters i 2023”, og linket fører til vårt blogginnlegg om dette emnet. Mer spesifikt inneholder koden følgende deler:
- Et ‘a’ som representerer et innkommende link
- ‘href’ som viser hvor linket skal lede hen
- Og så ankerteksten etterpå: “Topic Clusters i 2023”
Typen av link kan variere og kalles forskjellige ting, avhengig av hvor de leder hen. Dette får du en nærmere utdypning av her:
Interne og eksterne links
La oss snakke om lenker! En ankertekst er ingenting uten, og hvis du jobber med SEO, så vet du også at en av de viktige faktorene Google vurderer deg ut ifra, er hvilke sider som lenker til deg. Dette er nemlig en av måtene Google vurderer troverdighet på. Men hvilke typer lenker finnes det da? Det finnes to av sorten, og begge hjelper både synligheten og brukervennligheten på nettsiden din.
Den første er interne lenker, som betyr når nettsiden din lenker til et annet sted på samme side. Altså, internt. Som når vi i et blogginnlegg henviser til et annet blogginnlegg som også kan være relevant å lese. Fordelen med intern lenking er at det hjelper de besøkendes navigasjon og forbedrer brukeropplevelsen.
Eksterne lenker fungerer på samme måte, men henviser bort fra sin egen side. Det kan for eksempel være at du har lyst til eller behov for å videreformidle lenker til forhandlere og samarbeidspartnere.
Bruk linkbuilding i din strategi
La oss også ta et eksempel på hvordan du bruker og kan ha nytte av interne og eksterne lenker i din markedsføringsstrategi og din SEO-oppsett. Så forestill deg følgende:
- Du har en nettside med den talende og originale tittelen: minnettside.no
- Så har du en av dine samarbeidspartnere: enannennettside.no
- Du har en side med forskjellige suremelksoster.
- Den siden heter: minnettside.no/suremelksoster Du har et mål om at siden om suremelksoster skal ligge øverst på Google, når noen søker på det
Det er NÅ, optimaliseringen starter. For da kan du for eksempel i din “Om Oss”-tekst skrive at dere har en spesiell lidenskap for suremelksoster med en lenke til den spesifikke siden. Sammenhengen og konteksten er også viktig, og den kunne eventuelt være “Se vårt store utvalg av deilige suremelksoster”, hvor “deilige suremelksoster” er ankerteksten med lenken i, som fører til minnettside.no/suremelksoster. Dette er en intern lenke.
En ekstern lenke derimot ville være hvis enannennettside.no lenker til den. Det kan for eksempel være gjennom anmeldelser, gjesteblogginnlegg eller andre former for samarbeid, slike ting kan bli relevante. Her kunne en hjelpsom sjel for eksempel skrive: “Se for øvrig et lekkert utvalg av suremelksoster her hos vår forhandler” og dermed lenke videre til deg!
Den beste typen links
Det finnes to typer lenkebygging. Den eksterne og den interne. Og begge er sterke elementer i din SEO-optimalisering, men den eksterne typen kan være veldig verdifull, fordi denne typen lenker virkelig gir et troverdighetsløft til siden lenken peker på. I Googles øyne, altså.
Så i en markedsføringsoptimalisert verden ville du gå etter å ha mange eksterne lenker. Problemet er at de også er langt vanskeligere å styre, fordi du er avhengig av at andre bedrifter, medier og blogger vil lenke til deg – og så til og med med bestemte ankertekster. Det er ikke umulig, men det er sjelden enkelt eller effektivt, og kan i mange tilfeller være bedre å få hjelp til utenfra.
Derfor kan du lettere selv starte med optimaliseringen av interne lenker. Og det er nettopp her du vil få behov for å vite noe om ankertekster.
Typer ankertekster
Exact match ankertekster
Exact match ankertekster, eller på norsk eksakt match, betyr at teksten i lenken er identisk med søkeordet som du ønsker å rangere på. Dette kan være spesielt nyttig hvis du ønsker å rangere på et bestemt ord på en spesifikk side. I slike tilfeller skal ankerteksten og lenkesiden altså bare være nøyaktig det samme.
Hvis vi tar utgangspunkt i en ostebutikk, så kunne det omhandle en underside med nedsatte oster, som du veldig passende har kalt ‘billige oster’. Det kan til og med være et av søkeordene du ønsker å rangere på, så ankerteksten skulle også være ‘billige oster’. Vi har laget et eksempel her nedenfor på hvordan koden ville se ut, og så kan du deretter rett under se hvordan lenken ville fremstå:
Partial match ankertekster
Partial Match betyr et delvis match. Det vil si at du involverer både søkeordene du ønsker å rangere på, samt andre nøkkelord. På denne måten er den nært relatert til den forrige kategorien om exact match. Partial match ankere går noen ganger under navnet long-tail ankertekster, som du kanskje også har hørt om før.
Med en slik ankertekst er URL-en den samme, men teksten som leder dit, inneholder flere detaljer. Selv om siden det refereres til fortsatt er “Billige Oster” kan ankerteksten kanskje i stedet være: “Deilige, billige oster”, som har en liten variasjon fra den egentlige siden den leder til. Kodningsmessig er dette dog også den eneste forskjellen. Det ser slik ut:
Brandede ankertekster
Det er også mulig å legge til firmanavnet ditt i en ankertekst. Selv om det ikke har noen relevans for nøkkelordene og søkeresultatene du ønsker å rangere på. Dermed vil det være en større variasjon i ankerteksten enn det vi så ovenfor. Men selve lenken vil fortsatt føre til det samme stedet. I eksemplet nedenfor har vi antatt at du har valgt det kreative navnet Torvets Ostehandler. Dette er ditt merke, som du ønsker å fremheve.
Bilde ankertekst
Du kjenner dem som bilde ankertekster eller Image Anchor på engelsk, og de har egentlig litt samme funksjon som en knapp eller andre typer CTA-muligheter (Call To Action). Der er det altså ikke mulig å legge til en typisk ankertekst, som du har gjort tidligere. I stedet trengs det en ALT tekst.
Dette er litt et sidespor, men du får raskt et lynkurs i ALT-tekster: det er bare en beskrivende tekst av et bilde, så for eksempel Google, som ikke kan dekode bilder, vet hva som foregår. De er derfor også viktige å fylle ut. En ALT-tekst er ikke like effektiv rent søkeordsmessig, men er en nødvendighet for bilde ankertekster.
Lenken vil være den samme som før, men nå vil det visuelt se annerledes ut. ALT-teksten har vi i dette tilfellet satt til å være “ostefat med druer”, og man tilgår lenken ved å trykke på bildet.
Ønsker du å vite mer om hvordan du optimaliserer dine ALT-tekster, og hva de konkret betyr?
Da kan du se mer i vårt blogginnlegg om detNaked URLs
Så har vi også de ankertekstene som kalles for Naked URLs, hvor det faktisk ikke er noen ankertekst i det hele tatt. Det betyr også at det ikke er tatt hensyn til verken nøkkelord, merkenavn eller noe annet. Det er rett og slett bare lenken som fremstår i sin rå og ubehandlede form. Men søkeordet kan faktisk brukes i den forstand at Google også crawler teksten i en URL, så hvis den også fremgår i navnet der, kan det ha en betydning.
Når man velger denne typen, skyldes det ofte at nettsiden eller plattformen ikke tillater ankertekster. Dette er sikkert kjent fra for eksempel Facebook, YouTube eller Instagram, hvor det i skrivende stund ennå ikke finnes en slik funksjon. Så ser de rett og slett slik ut:
Generiske ankertekster
Til slutt har vi også de helt generiske og ikke-spesifikke ankertekstene, som er irrelevante og ikke relatert til det spesifikke produktet. Du ser dem overalt og har sikkert allerede støtt på forskjellige varianter av “Klikk her” eller “Se mer” og mange andre uttrykk i samme kategori.
I denne typen ankertekster er kodingen også den samme som du har sett tidligere. Det kunne for eksempel være slik:
Pingvin-oppdateringen går til krig mot spam
Vi skal også innom Googles Penguin-oppdatering, for den har vært avgjørende for bruken av ankertekster! Og den er også grunnen til at det kan være behov for så detaljert en guide som denne, for å kunne forstå og navigere i ankertekst-land.
Googles Penguin-oppdatering ble lansert tilbake i 2012 og hadde som mål å bekjempe spam-linkbygging og manipulering av søkeresultatene ved bruk av unaturlige ankertekster. Penguin-oppdateringen har gjort det mer viktig enn noen gang å ha en naturlig og organisk lenkeprofil, hvor ankertekstene er relevante for innholdet på siden de lenker til.
Før Penguin-oppdateringen var det vanlig å overoptimalisere i forsøket på å rangere høyt på søkemotorene. Disse ankertekstene var ofte overfylt med nøkkelord og setninger som var direkte relatert til det som ble lenket til. Dette kunne inkludere gjentatt bruk av nøkkelord, og det var ikke uvanlig å se hundrevis av lenker på en enkelt side som brukte samme ankertekst.
Som du sikkert kan forestille deg, var dette heller ikke behagelig for brukeropplevelsen, men ingen midler ble spart når det gjaldt å rangere høyere på Google. Men det lønner seg ikke lenger, og nå må du i langt større grad være oppmerksom på hva din lenke og din ankertekst bidrar med.
Skriv for mennesker, ikke maskiner
Kort oppsummert kan Penguin-oppdateringen beskrives slik: du skal ikke optimalisere kun for Googles skyld. Du skal derimot være en hjelpsom guide og bistå din kunde eller besøkende med å finne det de leter etter.
Derfor har Google med Penguin-oppdateringen implementert en rekke mer avanserte algoritmer som automatisk straffer nettsider som har en overdreven bruk av unaturlige ankertekster. Nettsider som blir fanget i disse algoritmene, kan oppleve en drastisk nedgang i deres rangering på søkemotorene og til og med bli helt fjernet fra søkeresultatene.
Den gangen, da Pingvinen gjorde sitt store inntog på SEO-scenen, var det primært nettsider med mange exact match ankertekster som ble målet for straff. Man skal nemlig ikke skrive for maskiner, men for mennesker, og det er noe man raskt kan glemme – som det også var tilfellet før Pingvinen kom til. Men hvordan gjør man så det på en effektiv måte som ikke ender med et smekk fra Google?
Er du blevet nysgerrig på at lære mere om
Googles mange opdateringer gennem tiden
Læs med i vores blogindlæg om selv samme emne
Den gode ankerteksten
Én ting er å ha en ankertekst. Men hva skiller den gode fra den dårlige fra den fantastiske? Hvis det er ett avsnitt i dette blogginnlegget du virkelig bør lese nøye, så er det dette, for nå får du alle de beste tipsene som virkelig kan sette fart på oppdateringen av nettstedet ditt. En god ankertekst er:
1) Rettvisende
Den må selvfølgelig være korrekt! Det nytter ikke å skrive “Finn vårt tilbud på oster her” og så lage en lenke til deres om-side. Derfor må ankerteksten være både presis og beskrivende, slik at du hjelper brukerne med å forstå hva de kan forvente hvis de klikker på lenken. Du kan også velge å inkludere viktige søkeord for din bedrift. Men pass på at det ikke blir for mye, for en god ankertekst er …
2) Ikke overoptimalisert
Du må ikke overvelde Google med søkeordene dine. Det vekker bare mistanke. Derfor er det viktig å unngå overdreven bruk av nøkkelord i ankertekster, da det kan resultere i lavere plassering i søkeresultatene. Slik spam blir straffet, så det bør absolutt ikke være din førsteprioritet. I stedet bør du fokusere på å skape naturlige og relevante ankertekster som hjelper brukerne med å navigere på nettstedet ditt.
3) Optimalt plassert
Din ankertekst og lenke må naturligvis passe til konteksten. Så hvis du for din ostebutikk nettopp har skrevet et blogginnlegg om hvilken ost som passer godt til kjeksbordet, kunne du passende lenke til et utvalg av ostene du nevner. På den måten virker både lenken og ankerteksten også som en henvisning til annet relevant innhold, og du hjelper dermed leserne dine med å finne informasjonen de søker.
4) Relevant
Til slutt må du sørge for at dine ankertekster fører til relevante sider eller informasjon på nettstedet ditt. Du kan ikke midt i ditt ostepost-lenke over til en side om joggesko. Hvis brukerne dine føler seg villedet av en ankertekst, kan det føre til en høyere avvisningsprosent og en lavere plassering i søkeresultatene.
I tillegg gjelder selvfølgelig alle de vanlige generelle SEO-reglene om at tekstene dine skal være spennende å lese, unike og ikke må være dupliserte fra andre steder. Og som det er med alle andre elementer: Google ser etter naturlighet. Overdreven bruk av ankertekster – uansett hvor rettvisende eller relevante de er – vil også resultere i en straff. Google ser også på variasjon, som er det siste punktet vi gjerne vil understreke her:
Miks ulike typer ankertekster
Trenger du hjelp med SEO?
Få Marie til å hjelpe deg.
Klar for å oppnå
merkbare
resultater?
Bli kontaktet for en uforpliktende prat om dine muligheter.