Insights / SEO
ALT-tekst 101:
En guide for nybegynnere
ALT-tekst. Et område hvor du kanskje fristes til å ta den letteste veien, men det kan lønne seg å gi det litt kjærlighet.
Innholdsfortegnelse
Hva er ALT-tekst?
Det kan gå under flere navn. ALT-tag. Alternativ tekst. Eller som det vil bli kalt her: ALT-tekst. Det beskriver bare en tekstlig beskrivelse av enten noe grafikk eller et bilde som er integrert på nettsiden din eller i et dokument. Hvis bildet av en eller annen grunn ikke kan vises, vil ALT-teksten stå der i stedet og forklare hva som egentlig skulle ha blitt vist her.
ALT-tekst er dessuten også et håndtak i optimaliseringsmaskinen for nettsiden din. Det er én av mange du kan trekke i for å få en bedre plassering eller gjøre ditt digitale hjem mer tilgjengelig. Det er viktig å understreke at ALT-tekst ikke er det eneste håndtaket i din SEO-maskin. Derimot er det mange flere komponenter du kan inkorporere når du optimaliserer.
Én av dem er for eksempel Topic Clusters
Les hvordan du gjør det her!Øk tilgjengeligheten
Men hvorfor skal man da bruke ALT-tekst? For det første handler det om tilgjengelighet for dine brukere og besøkende, nærmere bestemt: de som har visuelle utfordringer. Det kan både være personer med et handikap eller av andre grunner bruker en skjermleser. Her hjelper ALT-teksten med å gjøre bildet forståelig, siden en skjermleser bedre kan dekode den og forstå hva bildet viser.
Dette prinsippet gjelder for øvrig også for brukeropplevelsen generelt. Selv dine brukere som kan se innholdet på nettstedet ditt, kan oppleve lang lastetid eller feil. Men der kan en ALT-tekst hjelpe.
Skriv for robotene
Men det er ikke det eneste! Til slutt – og det er egentlig nok det viktigste – hjelper du også Google med å forstå hva som er på nettstedet ditt. Google er jo i bunn og grunn en robot. Så den forstår ikke noe av hva som er på bildene dine. I prinsippet gir bilder ikke noen søkemotorverdi. Enda. Men det kan du endre på hvis du sørger for at bildet har en ALT-tekst.
ALT-tekst er egentlig en stor tjeneste for Google, fordi du oversetter det visuelle til tekst, noe som den langt bedre forstår. Resultatet er at den kan dekode bildet ditt, relevansen og hvilke søkeord det passer sammen med. Det er en prosess som kan gi nettstedet ditt større synlighet og mer trafikk.
Så en vinn-vinn-vinn!
Kom ordentlig i gang med dine ALT-tekster
Det varierer litt hvor i oppbygningen av nettstedet ditt du finner muligheten for å optimalisere din ALT-tekst. Som oftest vil det være et felt som heter alternativ tekst eller lignende, som er laget nettopp for dette formålet. Men hva skal man egentlig skrive i en ALT-tekst, tenker du kanskje? Jo, den skal være beskrivende for bildet. I tillegg bør du ha følgende i bakhodet:
- Maks 125 tegn
- Velg ord med omhu
- Unngå keyword stuffing
Det siste punktet krever kanskje litt utdyping. Og det skal du få.
Alt (tekst) med måte
Keyword stuffing er en ganske vanlig feil, hvis man jobber både grundig og ivrig når man sitter og optimaliserer siden sin. Fellen er bare at man kan komme til å fylle ALT-teksten til randen, som om det var en komprimert buljongterning pakket med ord. Dette skjer typisk hvis man bare går etter de topp-temaene man ønsker å rangere høyere på, og så blir de alle mast sammen i ALT-teksten.
Det fungerer ikke, for du ender opp med å overoptimere i stedet. Det gjør ingenting for bildet ditt. Hold i stedet din ALT-tekst presis og konkret. Den skal ikke være kort, men heller ikke for lang.
Glem ikke bildefilen
En annen tillegg, som mange også glemmer, er selve navnet på bildefilen. Du har kanskje lagret bilder under navn som for eksempel “banner” eller “hjemmesidegrafikk”, men det kan Google ikke få særlig mye ut av. Det er altfor generelt og intetsigende. Så prøv i stedet å navngi filnavnet på bildene dine noe mer beskrivende, før du laster dem opp. Gjerne slik at det passer med din ALT-tekst.
… Og så bare for eksemplets skyld
Her kommer et bilde fra vårt eget kontor, slik at vi kan gå grundig til verks med hvordan du bør bruke og navngi filer og ALT-tekst. (Og hilse samtidig på Loui, Emilie og Marie).
Skrekkeksemplet – la deg ikke inspirere
En dårlig ALT-tekst til bildet ovenfor ville være: “møte”. Det er bedre enn ingen tekst, men det er langt fra optimalt, fordi det ikke er beskrivende nok. På den andre siden av spekteret kan en ALT-tekst med keyword stuffing også være dårlig. Slik en kunne for eksempel lyde: “Kundemøte innen digital markedsføring, SEO og Google Ads ved sort, stort skrivebord med en mann og to kvinner i et hvitt møtelokale, hvor de alle har blazere på og det står to datamaskiner på bordet, mens den midterste kvinnen smiler og tar notater for hånd.” Her er altfor mange informasjoner som slett ikke er nødvendige.
Forbedringseksemplet – godt på vei
En bedre ALT-tekst kunne kanskje i stedet være “møte i firma”. Det sier fortsatt ikke veldig mye, men det er i det minste mer detaljert. Forestill deg om du ikke hadde sett bildet, og jeg bare beskrev det som “møte i firma”. Ville du kunne forestille deg motivet ovenfor? Neppe helt. Det er fortsatt rom for forbedring.
Vidunderseksemplet – ja takk, slik skal det lyde
En enda bedre ALT-tekst, som både er beskrivende og sigende kunne for eksempel være: “Møte i markedsføringsfirma med unge smilende ansatte i blazere.” Det er ingen endelig oppskrift på hvor mange og hvilke detaljer som skal inngå i din ALT-tekst. Så det er også opp til deg selv å vurdere hva som er relevant for en leser for å forstå og ha en idé om hva bildet viser, selv om de ikke kunne se det. Husk at filens navn skal matche!
Det var ordene herfra om ALT-tekst. Så nå er det bare å komme i gang med optimaliseringen!
Trenger du hjelp med SEO?
Få Jacob til å hjelpe deg.
Klar for å oppnå
merkbare
resultater?
Bli kontaktet for en uforpliktende prat om dine muligheter.