Insights / SEO

Oss og robotene. Dette kan du bruke AI til i ditt arbeid med digital markedsføring

Bli klokere på hvordan du kan bruke selvtenkende dataprogrammer i din markedsføring.

Marketing i AI

Du har sikkert hørt om AI før, men hva er det egentlig? Tankene dine går nok til noen av de klassiske Hollywood-filmene som Terminator eller Marvel: The Age Of Ultron. Her blir AI-en sint på menneskene. AI-en bestemmer seg for å utrydde menneskerasen, uten å avsløre for mye. Det er det eneste riktige å gjøre.

Den type AI-programmer har vi ikke i den virkelige verden (heldigvis). Og når vi snakker om AI, er det samtidig viktig å nevne at det finnes veldig mange forskjellige typer AI.

Innholdsfortegnelse


Hva er AI? 

AI er en bred fellesbetegnelse, som står for “Artificial intelligence”. Det er dataprogrammer som kan “tenke” selv, og handle basert på bestemte menneskelige kommandoer. Innen digital markedsføring finnes det mange typer AI, som kan brukes til forskjellige typer oppgaver. Avhengig av AI-en du bruker, er det mye hjelp å hente. Det er en arbeidshest uten like. Programmet klager ikke, og trenger ikke å mates (bortsett fra med et abonnement i visse tilfeller). AI er ikke her for å overta markedsførings- og reklamejobber; snarere er det her for å hjelpe til med å maksimere deres faktiske strategiske og kreative evner.


La oss se på noen eksempler på AI

Midjourney AI – Den virtuelle Picasso

Midjourney er et AI-program som kan brukes til å skape bilder ut fra tekstbeskrivelser. Man starter med å gi kommandoer til Midjourney, og fortelle den hva man ønsker. Her er et bilde-eksempel på et vi selv har laget.

AI

Det er vanskelig å forestille seg at en AI skulle ha laget dette. Det er veldig spesifikt, og veldig tilfeldig på samme tid. Som et eksperiment prøvde vi å gi den kommandoer for å lage et bilde basert på ordene: Dog in knight armor, dog ready for battle, wearing sunglasses, 8k.

Tankene bak å lage et så tilfeldig bilde var å teste programmets evner til å sette sammen forskjellige elementer. Vi synes den klarte det veldig bra. Riktignok, det er selvfølgelig ananas i egen juice. Programmet fanget essensen av min beskrivelse og satte det sammen tilfredsstillende.

Et helt nytt bilde uten maling

Når vi ber programmet om å lage et bilde basert på beskrivelsen, er det veldig enkelt. Programmet crawler data fra en database og skaper et unikt bilde deretter. Det skal dog sies at den ikke treffer blink hver gang. Noen ganger tar det et par forsøk. Det handler om å være så spesifikk som mulig. Jo enklere programmet har det med å fornemme hva du vil ha den til. Sat på spissen: man blir også selv trent i å kommunisere effektivt.

Chatbots 

Kjenner du også det, at du må vente i 100 år for å komme gjennom til en bedrifts kundeservice? Gjesp! Og når du endelig kommer gjennom til dem, er din tålmodighet enten brukt opp, eller også kan personen du får tak i ikke hjelpe deg. Hva vil du si hvis vi forteller deg at kundene dine ikke trenger å kontakte kundeservice? I stedet kan du ved hjelp av AI koble kundene til en robot som løser problemene. Her tenker du sikkert… hva, hvordan, hvorfor… La meg introdusere deg for Chatbots. Kanskje finner du ut at dere to er det perfekte match.


La oss starte med hva en chatbot er

Chatbots er et dataprogram som tillater interaksjon mellom teknologi og mennesker. Flere brukere på både B2C og B2B bruker i økende grad chatbots for å håndtere mer enkle arbeidsoppgaver og fungerer som en digital kundeservice. Med chatbots som en form for kundeservice kan bedrifter være tilgjengelige angående vanlige spørsmål fra kunden 24/7.

I tillegg til å fungere som en digital kundeservice, kan chatbots øke dine konverteringsmuligheter med smartere selvbetjening. Gjør det hele enklere, og plasser en chatbot på en betalings- eller produktside. Da gir du kundene muligheten til å hjelpe seg selv. En chatbot kan gi kundene informasjoner som de ikke visste de manglet, inkludert nye produkter, spesielle rabattkoder og mye mer. Det kan vi ikke komme utenom er smart. Enig?

Alle chatbots er ikke like

Overordnet finnes det 3 vanlige typer chatbot-teknologier: Regelbasert programmering, Beregningslingvistikk og Machine Learning (konversasjons-AI). Ble du blåst bakover? Bare rolig, fortsett å henge på mens vi går mer i dybden med hvordan Machine Learning fungerer.

Hvordan får vi så chatbots til å forstå, behandle og reagere på menneskelig språk?

Det gjør vi ved bruk av Machine Learning. Det er funksjonen som muliggjør interaksjonen mellom mennesker og teknologi. For å oppnå automatiserte kundeinteraksjoner brukes en samling avanserte algoritmer. Chatbots blir stadig klokere via kommunikasjonen og interaksjonen den har med kunden. På den måten lærer programmet å svare mer korrekt og oppdatere svarene sine basert på tidligere spørsmål. Ved bruk av chatbots kan du skape en mer positiv brukeropplevelse for kundene dine.

Chatbots er partneren din bedrift mangler

Chatbots er gode å bruke for bedrifter som ønsker å øke serviceproduktiviteten og redusere driftskostnadene. Ved bruk av chatbots kan din bedrift raskt svare på spørsmål fra kunder. Dermed sparer du tid og gjør forretningsmodellen din mer effektiv. Med chatbots kan du gi dine ansatte mer tid til å fokusere på kritiske og komplekse oppgaver. Vi kan med god samvittighet anbefale at du implementerer en chatbot – til de mindre og enklere oppgavene.

De raske grunnene til at nettsiden din bør få en chatbot:

  1. Enkel en-til-en service 24/7
  2. Betjen flere kunder samtidig
  3. Flere konverteringsmuligheter
  4. Laget for å personalisere innholdet
  5. Øk serviceproduktiviteten og reduser driftskostnadene
  6. Øk medarbeidertilfredsheten ved å gi dem mer tid til større og mer komplekse oppgaver
  7. Billig å bygge gjennom et plugin
Chatbots

AI writing generator – din personlige journalist 

Det er ingen hemmelighet at copywriting er vanskelig. Det krever en enorm mengde arbeid å skrive ett godt stykke innhold. Noen ganger kan de vanskelige og ensformige oppgavene bidra til å tømme kreativiteten din. Heldigvis trenger du ikke å stresse over det lenger. Det finnes programmer som kan gjøre copywriting enklere og mer oversiktlig.

AI

Din nye AI copywriting-assistent

Forestill deg dette: Du mater maskinen med et par instruksjoner, basert på søkeord eller setninger. Deretter skaper den unikt innhold av høy kvalitet! Du tenker sikkert – betyr det at du bare ved noen få klikk, kan generere innhold hvis du bare bruker et AI copywriting-verktøy?

Svaret er JA!

Mange tekstforfattere blir overrumplet og skeptiske ved tanken. En maskin, som ved få instrukser kan skrive e-poster, overskrifter, blogginnlegg, landingssider og mye mer? Det er jo vanvittig og høres nesten umulig ut. Det kule med nettopp denne løsningen er at den selvfølgelig er generisk, men i det minste er kommaene riktige og grammatikken i orden. Dette er dessverre ikke en selvfølge hos alle markedsføringsbyråer.

Hvordan fungerer AI copywriting?

Det finnes mange AI copywriting-programmer, og måten de fungerer på er at de analyserer millioner av nettsider med lignende eksisterende innhold fra hele nettet. Deretter genererer de helt nytt innhold om et bestemt emne. Med AI copywriting kan du altså raskt samle en masse kunnskap innenfor et bestemt område, og på den måten skrive og opprette blogginnlegg, produktbeskrivelser, landingssider og mye mer.

Her er din steg-for-steg AI copywriting-guide

Trinn 1:

Du bestemmer deg for hva du skal skrive om. Du velger hvilken type innhold du trenger. Du kan spørre deg selv om: Har det skjedd noe nytt i bransjen som du ønsker å skrive et blogginnlegg om? Det kan også være at dere skal lansere nye produkter til en ny produktserie, og du derfor må begynne å skrive produktbeskrivelser. Mulighetene er mange, og det er helt opp til deg hva du vil ha hjelp til. Bare rolig, den kan nemlig takle alt.

Trinn 2: 

Når emnet og typen av innhold er på plass, er det tid for å sette inn dine parametre i ditt AI writing-verktøy, som det skal følge. Et eksempel her kunne være et blogginnlegg som handler om hvordan man skriver den beste landingssiden til sitt nettsted.

Trinn 3:

Dette er hvor magien skjer. Basert på dine innstilte parametre til din AI writing-assistent, kan den skape forskjellig innhold og innholdstyper på bare noen sekunder.

En viktig ting du må huske er at du jobber med en maskin, så det er viktig at du har en klar plan for hva du ønsker å få ut av den. Det du mater den med, er hva som vil komme ut av den. Så hvis du ikke er fornøyd med resultatene den kommer med, kan du justere dine parametre og setninger og på den måten prøve å skape noe nytt innhold på kort tid.

Kvaliteten på AI-innholdet avhenger av kvaliteten på verktøyet du velger å bruke, de valgte parametrene du har tastet inn, og til slutt, hvor mye lignende innhold som allerede eksisterer.

Nå vet du mer om AI, hva det er, og hvordan du kan bruke det i ditt arbeid. Er du nysgjerrig på å lære mer om SEO, kan du bl.a. lese vårt blogginnlegg om nettside-migrering.

Trenger du hjelp til SEO?

Få vår SEO-avdeling til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?