Insights / Social ads

7 tips for å jobbe deg rundt iOS 14

Apples iOS 14-oppdatering gjør det vanskeligere å spore din Facebook-annonsering. Dette blogginnlegget gjør deg klokere på oppdateringen, og hvordan du best kan jobbe med den.

tips til at arbejde uden om ios 14 blogindlæg

Vi kan ikke lenger unngå den, den fryktede iOS 14-oppdateringen. For Apple-brukere over hele verden betyr det langt mer personvern og makt over egne data, mens det for markedsførere kun gir grå hår i en altfor tidlig alder. Oppdateringen medfører store konsekvenser for alle som prøver å markedsføre seg, og spesielt for de som markedsfører seg på Facebook. Det kan være at du tenker at den iOS 14-oppdateringen, den har du allerede fullstendig kontroll på.

Og så allikevel…

Det er en oppdatering som endrer hele din vanlige arbeidsflyt, og det er først nå du begynner å merke konsekvensene av den. Det må være flere tiltak du kan foreta, som du ennå ikke kjenner til?

Jo. Og blogginnlegget her gjør deg klokere på dem.

Innholdsfortegnelse


Hva innebærer iOS 14?

App Tracking Transparency Framework, som iOS 14 også kalles mer offisielt, går kort sagt inn og beskytter brukernes data i langt større grad enn tidligere sett. Apple begrenser rett og slett datainnsamlingen, slik at brukerne nå kan velge bort personspesifikk sporing. Hvilket jo fra brukernes synspunkt kun kan virke som en fordel. For bedrifter, og markedsførere spesielt, er snakken derimot litt annerledes.

iOS 14 gjør arbeidet noe mer komplisert. Hvis du vil spore noe i en app, ja, da må du nå spesifisere langt mer detaljert hva den sporingen nøyaktig skal brukes til. Den helt store forskjellen er at brukerne i dag må gi tillatelse til at diverse apper kan spore dem på tvers av apper og nettsteder som eies av andre selskaper.

Tidligere var det omvendt, og sporing var en selvfølge. Brukeren måtte aktivt gå inn og velge det bort. Når en bruker velger å oppdatere til iOS 14, vil de bli møtt av en pop-up når de åpner en app for første gang etter oppdateringen. Her vil de bli spurt om de vil tillate appen å spore dem på tvers av andre apper og nettsteder. Til det spørsmålet vil det være to svarmuligheter: “Be appen om ikke å spore” og “Tillat”.

9 av 10 danske familier eier en smarttelefon, hvor det i 60% av tilfellene er snakk om en iPhone. Man må erkjenne at vi i Danmark bare elsker epler. På verdensbasis har 87% allerede sagt nei til sporing. Så kan du selv begynne å regne ut hvor stor en andel av din målgruppe det vil få betydning for her hjemme.


Hva er konsekvensene av iOS 14?

Det som reelt skjer når Apple-brukere velger å si nei til sporing i forbindelse med iOS 14, er at du mister den gjennomsiktigheten du tidligere har vært vant til, og ja… avhengig av. Du får ikke lenger den samme mengden data inn, og den dataen du endelig får inn, vil være av dårligere kvalitet. Det betyr ikke at arbeidet du utfører, plutselig har blitt dårligere. Det betyr egentlig bare at innsikten ikke lenger er den samme. Du mister rett og slett tilgangen til å finne ut hva som skjer og hvorfor det skjer. Dine tall vil, på grunn av iOS 14, ikke lenger være like pålitelige, av den enkle grunn at du ikke lenger har den samme mengden data å feste dine resultater på. Og det gjør jo rapporteringen noe mer komplisert.

Helt nøyaktig vil iOS 14 bety at:

  • Dine konverteringsdata ikke lenger er i sanntid. De vil nå være forsinket med 1-3 dager.
  • Du ikke lenger vil kunne tilskrive dine konverteringsdata til en spesifikk visning, annonse eller klikk.
  • Du ikke lenger får samme mengde data å arbeide ut fra, fordi brukerne aktivt må gi sitt samtykke.
  • Din retargeting blir mindre og mindre jo flere som sier nei til sporing.
  • Du vil få langt mindre effektive lookalike-målgrupper.

Hva iOS 14 betyr for deg som Facebook-annonsør

Vi har fått konstatert at datagrunnlaget blir forringet i takt med at flere får installert iOS 14, og at det dermed betyr en dårligere rapportering. Men iOS 14 betyr også at du vil få vanskeligere for å tilskrive verdien til de rette stedene. Det dårligere datagrunnlaget i forbindelse med Facebook-annonsering betyr at du må ha nye arbeidsprosesser når det kommer til igangsetting av Facebook-kampanjer og optimaliseringen av de kampanjene som allerede er i gang. Rett og slett fordi Facebooks algoritmer ikke lenger får inn den nødvendige mengden data.

Det betyr altså at du nå vil oppleve:

  • Dårligere tilskrivningsdata
  • Vesentlig mindre retargeting-målgrupper
  • At dine lookalike-målgrupper vil være mindre effektive

Og bare de endringene, er jo nok til å slå en erfaren markedsføringsmedarbeider ut av spill. Men det er ikke engang de eneste konsekvensene vi ser i forbindelse med iOS 14. Du må også begynne å prioritere hvilken type data du ønsker å samle inn. Apple begrenser nemlig hvor mye konverteringsdata du kan samle inn – og den begrensningen er ikke helt så liten heller.

Si hei til din nye virkelighet

iOS 14 betyr også at du nå begrenses i antall hendelser du kan spore med Facebook-pikselen – Du vet, den smarte lille kodebiten som lenge har hjulpet alle digitale markedsførere med å se når et kjøp har blitt gjort, når et viktig skjema har blitt fylt ut, og mye mer.

Har en bruker valgt å si nei til sporing på tvers av apper og nettsteder, betyr det at du nå kun kan samle inn data fra én enkelt Facebook-hendelse. Har en bruker sagt ja til sporing, kan du samle inn data fra hele 8 forskjellige Facebook-hendelser.

Altså… Har brukeren sagt nei til sporing i forbindelse med iOS 14-oppdateringen, vil det bety at Apples begrensning trer i kraft.

Det betyr at du hardhjertet må prioritere hvilke konverteringshendelser du vil spore. Du får nemlig kun lov til å spore én enkelt hendelse. Så ja, i dette tilfellet, må du være litt nådeløs.

Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe?

Velger du å ignorere dette faktumet, vil du oppleve at Facebook selv går inn og vurderer hvilken hendelse den finner mest verdifull. Det er kun en fordel at du selv går inn og tar den vanskelige beslutningen. Du vil nemlig ikke motta data fra noen andre hendelser. Har brukeren sagt ja til sporing, får du muligheten til å spore opptil 8 forskjellige hendelser.

Og ja bevares, det er da bedre enn kun å kunne spore data fra én hendelse, men når man har vært vant til å ha fri tilgang til en uendelig mengde data, kan denne beskjeden også få en til å henge litt med leppa. For iOS 14 betyr ikke bare at du “kun” kan få lov til å spore data fra 8 forskjellige hendelser, men også at resten av dine hendelser blir inaktive. Så det kan egentlig bare anbefales at du, som med den enkelte hendelsen, går inn og prioriterer hvilke hendelser som er best å spore. Den prioriteringen du velger, er det som kommer til å ha betydning for hvor mye data du får inn.

Så velg med omhu.

Retargeting er ikke lenger like effektivt

Som om det ikke var nok, betyr iOS 14 også at din retargeting på Facebook blir mindre effektiv. Har du ikke den samme mengden data som tidligere, ja, da har Facebooks algoritmer heller ikke noe å jobbe med.

Så… Når du velger hvilke konverteringshendelser du vil spore, så ha denne informasjonen i bakhodet. Jo flere data du har å jobbe med, jo bedre kan du drive en effektiv retargeting. I forlengelsen av dette betyr det også at dine lookalike-målgrupper vil være langt mindre effektive, noe som egentlig gir god nok mening. Basisgrunnlaget er forringet, og da vil kopisegmentene selvfølgelig også være det.

Si farvel til rapportering i sanntid

iOS 14 betyr at tilskrivningsperioden har gått fra 28 dager for klikktilskrivning til 7 dager, mens visningstilskrivningen har gått fra å være på 1 dag til delvis 1 dags-tilskrivning. At den blir delvis, betyr at det ikke er alt du vil kunne måle på, samt at Facebook nå går inn og gjetter på hvor mange konverteringer du får. Og det tallet, vil jo aldri være reelt nok, ettersom det bare er et gjett.

Vet du hvordan du skal
håndtere iOS 14?

Få tilgang til videoserien som hjelper deg på vei

Hvordan ser fremtiden for Facebook-annonsering ut?

De dårlige nyhetene er at det ikke finnes noen raske løsninger eller en smart snarvei rundt iOS 14. Du har våknet opp til en ny virkelighet, og kan bare se tilbake på de forgangne årene, og tenke over hvor enkelt og deilig du hadde det.

Men… Vi må la fortiden være fortiden, og se fremover i stedet. iOS 14 vil kreve nye arbeidsprosesser i din virksomhet. Og nettopp disse nye arbeidsprosessene, har vi et par tips til.


7 tips for å jobbe aktivt med iOS 14

Selv om iOS 14 uunngåelig vil ha merkbare konsekvenser for din Facebook-annonsering, bør du ikke gi opp på forhånd. Selv om våre tips ikke løser problemet helt, kan de hjelpe deg et stykke på veien.

Behold kundene dine på Facebook

Hvis du har produkter eller tjenester der kjøpsreisen er litt lengre, kan det være fornuftig for deg å bruke Facebooks “Instant Experience” eller “lynopplevelser”, som det også kalles, som kundens første berøringspunkt.

Først og fremst reduserer du avstanden mellom budskapet ditt og kunden. I tillegg mister du ikke dataene dine, som ellers er tilfellet med iOS 14.

Facebooks lynopplevelser fungerer kun på mobiltelefoner, men med tanke på at 88% av brukerne tilgår plattformen via mobile enheter, kan det absolutt lønne seg å bruke tid og krefter på å opprette gode lynopplevelser for kundene dine. Lynopplevelsen er designet for å fange brukerens oppmerksomhet og lastes inn umiddelbart. Det smarte med lynopplevelse er at du aldri egentlig forlater Facebook. Du har derfor muligheten til å vise dine potensielle kunder spennende videoer, bilder, karusellannonser osv., samtidig som du har muligheten til å spore data. Det er den perfekte måten å få målgruppen din til å engasjere seg med merkevaren din.

De beste tipsene for å lykkes med lynopplevelser er:

  • Lag annonser i Nyheter som oppfordrer til konvertering
  • Styrk kundens intensjon med en lynopplevelse på Facebook. (Hvis noen klikker på annonsen din, lander de på en lynopplevelse, som har som mål å øke interaksjonen og styrke interessen)
  • Høst gevinsten på nettstedet ditt eller i appen din. (Interaksjon med din lynopplevelse vil sende kunden videre til nettstedet ditt eller appen. På denne måten hjelper lynopplevelsen deg med å omforme deres intensjon til verdifulle handlinger)

Prøv ut andre retargeting-målgrupper

Selv om en stor del av målgruppen din kanskje har sagt nei til sporing, kan du ved kreativ tenkning når du lager retargeting-målgrupper, treffe andre interessante brukere. En stor del av målgruppen din interagerer allerede med innholdet ditt på Facebook på forskjellige måter, uten å gjøre mer aktivt ved det. Disse må du fange opp.

Nye retargeting-målgrupper du kan prøve ut er:

  • Brukere som har åpnet en eller flere av dine lynopplevelser
  • De som har sett X prosent av en av dine videoer på Facebook
  • Brukere som har fylt ut et av dine skjemaer
  • Brukere som har vist engasjement på Instagram og Facebook (for eksempel gjennom likerklikk, kommentarer eller annet)
  • Dedikerte iOS Retargeting-grupper

Ha en helhetlig tilnærming til oppsettet ditt

Som nevnt så mange ganger, gjør iOS 14 sporingen av dine Facebook-annonser vanskeligere, om ikke nesten umulig. Uansett hvor mange tips og triks du leser deg til, vil oppdateringen ha konsekvenser for din gjennomsiktighet. Det kan derfor være en idé å se på dine sanne data i stedet.

”Og hva er så sanne data?”

Det er når du begynner å sammenligne din omsetning og dine kostnader på Facebook, med det du ser i din backend. Altså når du beregner hvor mange salg du omtrent ikke sporer.

La meg gi deg et eksempel. Du har 931 sporede kjøp den siste måneden via Facebook, mens din Backend viser 1.071 kjøp. Din pixel viser altså 15,04% færre kjøp gjennom Facebook enn det er tilfellet i din Backend. Du bruker omtrent samme annonsekostnader som før iOS 14, og din ROAS er nå på 17,48 på Facebook, hvor den tidligere ville ha vært høyere ved samme antall kjøp. Med den prosentberegningen burde ditt resultat faktisk i gjennomsnitt ganges med 1,154 for å få et mer korrekt resultat. Et mer reelt bud på din ROAS, burde derfor være (17,48 x 1,154) = 20,17.

Selvfølgelig kan du aldri vite deg helt sikker på din utregning, da du jo reelt sett ikke har presise tall å gå ut fra, men det skulle da være merkelig, hvis du over natten, plutselig skulle ha blitt dårligere til å trekke kunder inn gjennom Facebook.

Sett opp Server Side Tracking

Server Side Tracking løser ikke ditt iOS 14-problem, men det gir deg muligheten til å spore brukere som for eksempel har Ad Blockers installert. Server Side Tracking skiller seg fra vanlig sporing ved at det samler data på servernivå i stedet for på nettlesernivå. Bruker du Shopify eller Woocommerce, kan du installere Server Side Tracking som en plug-and-play, men ellers er det snakk om en litt mer teknisk utfordrende disiplin. Uansett kan det være en god investering.

Trenger du hjelp, ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Unngå å bli sittende fast i læringsfasen

Det kan gjøre mer skade enn nytte å pause kampanjene dine for lenge. Hvis du for eksempel holder kampanjen din avslått i 7 dager, så blir din læringsfase ‘nullstilt’, og du må dermed starte helt på nytt. Det er derfor viktig at du holder kampanjene dine i gang, slik at du samtidig kan samle så mye data som mulig. Du bruker kanskje vanligvis livstidsbudsjett i forbindelse med opprettelse av en kampanje. Og vanligvis ville vi også anbefale å bruke den budsjettformen, men vurder om det kanskje kan lønne seg å bruke et daglig budsjett i stedet. På den måten er du sikker på at kampanjene dine ikke risikerer å stoppe, og samtidig har du muligheten til å justere ned budsjettet uten å stoppe kampanjen helt, og dermed også stoppe læringsfasen.

I tillegg må du være oppmerksom på at du også vil bli sittende fast i læringsfasen hvis du gjør for mange endringer hele tiden. Det kan derfor være en god idé å samle dine eventuelle endringer til en gang i uken eller eventuelt sjeldnere, hvis det er mulig. Så selv om det kan virke som om du kaster penger ut av vinduet, ha is i magen, og la kampanjene dine få tid til å utvikle seg og samle data. Det betaler seg som regel til slutt.

Implementer et smidig teknisk oppsett

Siden iOS 14 reduserer hvor mye data du får inn, kan det lønne seg å fokusere på “litt, men godt”. Forstått på den måten at du i stedet for å fokusere på å lage så mange annonsegrupper som mulig, med mange forskjellige typer målgrupper, snur det om, og reduserer antallet av dine annonsegrupper.

Det kan altså lønne seg å ha færre annonsegrupper med et mindre antall målgrupper, som i stedet er økt i størrelsen. Du kan for eksempel inkludere både en smal og bred Retargeting-målgruppe i samme annonsegruppe. Her kunne det være snakk om RT-målgrupper som “alle som har sett siden din” og “alle som har kjøpt et produkt innen 14 dager”. På den måten øker du sannsynligheten for å kunne samle mer nyttig data samt komme lettere ut av læringsfasen, siden Facebook raskere får inn den relevante mengden data.

Fokuser på innhold

Innhold har aldri vært viktigere. Hvor du før kanskje kunne slippe unna med å ikke gjøre deg så stor umake, er det absolutt ikke tilfellet lenger. Du må sørge for at målgruppen din ikke går lei av annonsene dine, og det gjør du best ved å bytte ut innholdet ditt ofte og ved hele tiden å teste fire forskjellige kreativer av gangen.

De kreative elementene du bør fokusere på er:

  • Det informative (Hva skal målgruppen din vite om bedriften din og produktene dine)
  • Det engasjerende (Skap innhold som oppfordrer målgruppen din til å engasjere seg gjennom for eksempel likerklikk og kommentarer)
  • Det troverdige (Vi stoler på flokken. Vis derfor målgruppen din hva andre kunder sier om bedriften din og produktene dine)
  • Konverteringer (Skap innhold som fokuserer på å skape konverteringer, enten det er snakk om salg, leadskjemaer eller annet)

Ved å kjøre flere kreative elementer samtidig, kan du lettere sammenligne resultatene og finne ut hvilke du oftere bør satse på.

Og hva nå?

Ja, nå er det bare å kaste seg ut i det.

Er du ikke helt sikker på at du tør å kaste deg ut i Facebook-annonseringen selv, nøl ikke med å kontakte oss.

Ellers, lykke til med din nye Facebook-annonseringsstrategi.

Trenger du hjelp til
Facebook-annonsering?

Få vår SoMe-avdeling til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?