Hvordan ser fremtiden for Facebook-annonsering ut?
De dårlige nyhetene er at det ikke finnes noen raske løsninger eller en smart snarvei rundt iOS 14. Du har våknet opp til en ny virkelighet, og kan bare se tilbake på de forgangne årene, og tenke over hvor enkelt og deilig du hadde det.
Men… Vi må la fortiden være fortiden, og se fremover i stedet. iOS 14 vil kreve nye arbeidsprosesser i din virksomhet. Og nettopp disse nye arbeidsprosessene, har vi et par tips til.
7 tips for å jobbe aktivt med iOS 14
Selv om iOS 14 uunngåelig vil ha merkbare konsekvenser for din Facebook-annonsering, bør du ikke gi opp på forhånd. Selv om våre tips ikke løser problemet helt, kan de hjelpe deg et stykke på veien.
Behold kundene dine på Facebook
Hvis du har produkter eller tjenester der kjøpsreisen er litt lengre, kan det være fornuftig for deg å bruke Facebooks “Instant Experience” eller “lynopplevelser”, som det også kalles, som kundens første berøringspunkt.
Først og fremst reduserer du avstanden mellom budskapet ditt og kunden. I tillegg mister du ikke dataene dine, som ellers er tilfellet med iOS 14.
Facebooks lynopplevelser fungerer kun på mobiltelefoner, men med tanke på at 88% av brukerne tilgår plattformen via mobile enheter, kan det absolutt lønne seg å bruke tid og krefter på å opprette gode lynopplevelser for kundene dine. Lynopplevelsen er designet for å fange brukerens oppmerksomhet og lastes inn umiddelbart. Det smarte med lynopplevelse er at du aldri egentlig forlater Facebook. Du har derfor muligheten til å vise dine potensielle kunder spennende videoer, bilder, karusellannonser osv., samtidig som du har muligheten til å spore data. Det er den perfekte måten å få målgruppen din til å engasjere seg med merkevaren din.
De beste tipsene for å lykkes med lynopplevelser er:
- Lag annonser i Nyheter som oppfordrer til konvertering
- Styrk kundens intensjon med en lynopplevelse på Facebook. (Hvis noen klikker på annonsen din, lander de på en lynopplevelse, som har som mål å øke interaksjonen og styrke interessen)
- Høst gevinsten på nettstedet ditt eller i appen din. (Interaksjon med din lynopplevelse vil sende kunden videre til nettstedet ditt eller appen. På denne måten hjelper lynopplevelsen deg med å omforme deres intensjon til verdifulle handlinger)
Prøv ut andre retargeting-målgrupper
Selv om en stor del av målgruppen din kanskje har sagt nei til sporing, kan du ved kreativ tenkning når du lager retargeting-målgrupper, treffe andre interessante brukere. En stor del av målgruppen din interagerer allerede med innholdet ditt på Facebook på forskjellige måter, uten å gjøre mer aktivt ved det. Disse må du fange opp.
Nye retargeting-målgrupper du kan prøve ut er:
- Brukere som har åpnet en eller flere av dine lynopplevelser
- De som har sett X prosent av en av dine videoer på Facebook
- Brukere som har fylt ut et av dine skjemaer
- Brukere som har vist engasjement på Instagram og Facebook (for eksempel gjennom likerklikk, kommentarer eller annet)
- Dedikerte iOS Retargeting-grupper
Ha en helhetlig tilnærming til oppsettet ditt
Som nevnt så mange ganger, gjør iOS 14 sporingen av dine Facebook-annonser vanskeligere, om ikke nesten umulig. Uansett hvor mange tips og triks du leser deg til, vil oppdateringen ha konsekvenser for din gjennomsiktighet. Det kan derfor være en idé å se på dine sanne data i stedet.
”Og hva er så sanne data?”
Det er når du begynner å sammenligne din omsetning og dine kostnader på Facebook, med det du ser i din backend. Altså når du beregner hvor mange salg du omtrent ikke sporer.
La meg gi deg et eksempel. Du har 931 sporede kjøp den siste måneden via Facebook, mens din Backend viser 1.071 kjøp. Din pixel viser altså 15,04% færre kjøp gjennom Facebook enn det er tilfellet i din Backend. Du bruker omtrent samme annonsekostnader som før iOS 14, og din ROAS er nå på 17,48 på Facebook, hvor den tidligere ville ha vært høyere ved samme antall kjøp. Med den prosentberegningen burde ditt resultat faktisk i gjennomsnitt ganges med 1,154 for å få et mer korrekt resultat. Et mer reelt bud på din ROAS, burde derfor være (17,48 x 1,154) = 20,17.
Selvfølgelig kan du aldri vite deg helt sikker på din utregning, da du jo reelt sett ikke har presise tall å gå ut fra, men det skulle da være merkelig, hvis du over natten, plutselig skulle ha blitt dårligere til å trekke kunder inn gjennom Facebook.
Sett opp Server Side Tracking
Server Side Tracking løser ikke ditt iOS 14-problem, men det gir deg muligheten til å spore brukere som for eksempel har Ad Blockers installert. Server Side Tracking skiller seg fra vanlig sporing ved at det samler data på servernivå i stedet for på nettlesernivå. Bruker du Shopify eller Woocommerce, kan du installere Server Side Tracking som en plug-and-play, men ellers er det snakk om en litt mer teknisk utfordrende disiplin. Uansett kan det være en god investering.
Trenger du hjelp, ikke nøl med å ta kontakt med oss.
Unngå å bli sittende fast i læringsfasen
Det kan gjøre mer skade enn nytte å pause kampanjene dine for lenge. Hvis du for eksempel holder kampanjen din avslått i 7 dager, så blir din læringsfase ‘nullstilt’, og du må dermed starte helt på nytt. Det er derfor viktig at du holder kampanjene dine i gang, slik at du samtidig kan samle så mye data som mulig. Du bruker kanskje vanligvis livstidsbudsjett i forbindelse med opprettelse av en kampanje. Og vanligvis ville vi også anbefale å bruke den budsjettformen, men vurder om det kanskje kan lønne seg å bruke et daglig budsjett i stedet. På den måten er du sikker på at kampanjene dine ikke risikerer å stoppe, og samtidig har du muligheten til å justere ned budsjettet uten å stoppe kampanjen helt, og dermed også stoppe læringsfasen.
I tillegg må du være oppmerksom på at du også vil bli sittende fast i læringsfasen hvis du gjør for mange endringer hele tiden. Det kan derfor være en god idé å samle dine eventuelle endringer til en gang i uken eller eventuelt sjeldnere, hvis det er mulig. Så selv om det kan virke som om du kaster penger ut av vinduet, ha is i magen, og la kampanjene dine få tid til å utvikle seg og samle data. Det betaler seg som regel til slutt.
Implementer et smidig teknisk oppsett
Siden iOS 14 reduserer hvor mye data du får inn, kan det lønne seg å fokusere på “litt, men godt”. Forstått på den måten at du i stedet for å fokusere på å lage så mange annonsegrupper som mulig, med mange forskjellige typer målgrupper, snur det om, og reduserer antallet av dine annonsegrupper.
Det kan altså lønne seg å ha færre annonsegrupper med et mindre antall målgrupper, som i stedet er økt i størrelsen. Du kan for eksempel inkludere både en smal og bred Retargeting-målgruppe i samme annonsegruppe. Her kunne det være snakk om RT-målgrupper som “alle som har sett siden din” og “alle som har kjøpt et produkt innen 14 dager”. På den måten øker du sannsynligheten for å kunne samle mer nyttig data samt komme lettere ut av læringsfasen, siden Facebook raskere får inn den relevante mengden data.
Fokuser på innhold
Innhold har aldri vært viktigere. Hvor du før kanskje kunne slippe unna med å ikke gjøre deg så stor umake, er det absolutt ikke tilfellet lenger. Du må sørge for at målgruppen din ikke går lei av annonsene dine, og det gjør du best ved å bytte ut innholdet ditt ofte og ved hele tiden å teste fire forskjellige kreativer av gangen.
De kreative elementene du bør fokusere på er:
- Det informative (Hva skal målgruppen din vite om bedriften din og produktene dine)
- Det engasjerende (Skap innhold som oppfordrer målgruppen din til å engasjere seg gjennom for eksempel likerklikk og kommentarer)
- Det troverdige (Vi stoler på flokken. Vis derfor målgruppen din hva andre kunder sier om bedriften din og produktene dine)
- Konverteringer (Skap innhold som fokuserer på å skape konverteringer, enten det er snakk om salg, leadskjemaer eller annet)
Ved å kjøre flere kreative elementer samtidig, kan du lettere sammenligne resultatene og finne ut hvilke du oftere bør satse på.
Og hva nå?
Ja, nå er det bare å kaste seg ut i det.
Er du ikke helt sikker på at du tør å kaste deg ut i Facebook-annonseringen selv, nøl ikke med å kontakte oss.
Ellers, lykke til med din nye Facebook-annonseringsstrategi.