Markedsføringstrender i 2023 – høydepunkter
- Influencermarkedsføring vil fortsette å stige i popularitet
- Videomarkedsføringsmedarbeidere vil lage kort innhold
- Sosiale medier vil bli brukt som et verktøy for kundeservice
- Flere bedrifter vil bruke SEO for å oppnå søketrafikk
- Mobiloptimalisering vil bare bli enda viktigere
- Flere bedrifter vil prioritere samfunnsansvar
- Nært samarbeid mellom markedsførings- og salgsavdelingen vil være en fordel
- Opplevelsesrik markedsføring kan få et comeback
- Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) vil være mindre populære
- Flere merker vil teste native ads
1. Influencermarkedsføring vil fortsette å stige i popularitet
De siste par årene har influencer-markedsføring virkelig tatt av, og HubSpot spår at denne trenden vil fortsette i 2023. 89% av de markedsføringsfolkene som allerede bruker influencermarkedsføring, vil øke eller opprettholde sin investering i år.
Bruken av influencermarkedsføring er genial fordi det gir deg muligheten til å introdusere merkevaren din til influencerens eget publikum. Selv om du ikke har råd til å bruke tusenvis på en influencer, trenger du ikke å føle deg slått ut. Mer enn 56% av markedsføringsfolkene som investerer i influencer-markedsføring, jobber med mikro-influencere (altså de som ikke har mer enn 1000-10.000 følgere). Ofte kan mikro-influencere faktisk være mer lønnsomme, selv om de er billigere å bruke og har færre følgere, fordi de har høyere engasjement.
2. Videomarkedsføringsmedarbeidere vil lage kort innhold
Kortproduserte videoer har tatt markedsføringsverdenen med storm, og denne trenden vil fortsette inn i 2023. Ikke mindre enn 90% av markedsføringsfolkene som bruker kortproduserte videoer, vil øke eller opprettholde sin investering i år.
Lengre videoer er gode til å formidle dybde og mye informasjon om et produkt, tjeneste eller merke, men det har vist seg at kortproduserte videoer kan være langt mer effektive. Dette gjelder både på B2B- og B2C-markedet.
De kortproduserte videoene stemmer ganske enkelt bedre overens med brukernes generelle atferd på nettet, der alt helst skal gå litt raskere enn en hest kan løpe. Kan det være en av grunnene til at TikTok har eksplodert så kraftig som det har?
3. Sosiale medier vil bli brukt som et verktøy for kundeservice
Mer enn en fjerdedel av alle markedsførere bruker direktemeldinger (DM-er) for å tilby kundestøtte, mens 15% planlegger å bruke det for første gang i år. Både Facebook og Instagram har utvidet sine e-handelsmuligheter. Kundeservice på disse plattformene kan derfor bli avgjørende i den nærmeste fremtiden.
I tillegg kan du bruke det som et ledd i din kundereise, både før og etter kjøp, siden forbrukerne også har vist økt interesse for å kommunisere med merker via DM. 20% av Gen-Z og nesten 25% av Millennials har kontaktet et merke på sosiale medier i løpet av de siste tre månedene.
4. Flere bedrifter vil bruke SEO for å oppnå søketrafikk
SEO er ikke nytt, men derfor skal det likevel være med på listen, for det vil fortsette å spille en viktig rolle i den moderne markedsføringsstrategien.
Av trendene markedsførere vil investere mest penger i i 2023, ligger SEO på en tredjeplass rett bak kortproduserte videoer og influencermarkedsføring.
Og når interessen og behovet for SEO-strategier vokser, vil søkeoptimaliseringsmulighetene også bare gjøre det samme. De enkle innleggene med fokus på enkelte søkeordsfraser er ikke lenger nok. SEO er mye mer enn det!
Trenger du ekspertise, kan vår egen SEO-avdeling bl.a. være behjelpelig.
5. Mobiloptimalisering vil bare bli enda viktigere
Nesten halvparten av de årlige kjøpene på nettet skjer via en mobil enhet. Og statistisk sett vil dette bare øke i takt med at kjøpekraften blir større hos Gen-Z og Millennials. Som merke bør man derfor sterkt vurdere om mobiloptimalisering skal være en del av den digitale markedsføringsstrategien.
6. Flere bedrifter vil prioritere samfunnsansvar
89% av markedsførere som skaper innhold med fokus på samfunnsansvarlighet, planlegger å øke eller opprettholde sin investering i 2023, noe som er nesten det dobbelte av året før.
Det er en tydelig trend blant forbrukerne: Samfunnsansvar, etikk og gjennomsiktighet betyr noe. 50% av Gen-Z og 40% av Millennials ønsker at bedriftene tar stilling til sosiale temaer som bl.a. likestilling, LGBTQ+-rettigheter og klima.
7. Nært samarbeid mellom markedsførings- og salgsavdelingen vil være en fordel
8. Opplevelsesrik markedsføring kan få et comeback
Opplevelsesrike markedsføringskampanjer gjør det mulig for publikum å tre inn i en fordypende opplevelse, ofte på et fysisk sted eller via en AR/VR-plattform.
De siste årene har store markedsføringsarrangementer vært mer eller mindre umulige på grunn av pandemien, og AR/VR-opplevelser er en høyrisiko-satsing, fordi det både er dyrt å investere i og krever at alle i målgruppen har tilgang til nødvendig teknologi for å kunne få tilgang til innholdet.
Men… Med pandemien overstått, er det nå igjen mulig å investere i opplevelsesmarkedsføring til et større publikum på gater og torg.
9. Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) vil være mindre populære
Det var store forhåpninger til VR og AR som en del av en markedsføringsstrategi. I 2021 brukte 35% av markedsførere VR eller AR som en del av sin strategi, og av disse planla nesten halvparten å bruke det også i 2022. Men bildet ser annerledes ut i 2023, hvor mer enn en fjerdedel planlegger å slutte med bruken av det. Igjen handler det både om investeringsrisiko og brukernes tilgjengelighet, men etter hvert som VR-briller og AR-apper blir mer tilgjengelige, kan dette kanskje snu.
10. Flere merker vil teste native ads
I 2022 planla nesten en fjerdedel av markedsførere å bruke native ads for første gang, og man regner med at dette bare vil øke i år. Grunnen til at dette vinner frem er ganske enkel. Det fungerer! Av de som allerede bruker denne strategien, sier 36% at den er effektiv, mens nesten 50% sier at det er deres beste ROI-taktikk. I motsetning til tradisjonell annonsering, som er designet for å avbryte og skille seg ut, er native ads designet for å smelte sammen med brukernes øvrige innhold, og promotere merkevaren din til en ny målgruppe som ellers aldri ville ha funnet deg. Og nettopp fordi native ads ikke “føles” som tradisjonelle annonser, er forbrukerne mer tilbøyelige til å se og reagere på dem – faktisk ser forbrukerne native ads over 50% mer enn bannerannonser. For eksempel er Instagram et populært sosialt medium for å bruke native ads. Ved å bruke Story- eller shop-funksjonene er det mulig å dele innlegg som ligner brukernes eget innhold, mens man reklamerer for sitt produkt.