Insights / Marketing automation

HubSpot spår:
21 markedsføringstrender i 2023

Få et overblik over noen av markedsføringstrendene HubSpot spår vil dominere i 2023.

Blogindlæg om marketing trends i 2023

Den digitale markedsføringsverdenen beveger seg med lysets hastighet. Markedsføringstrender som var populære for 6 måneder siden, er ikke nødvendigvis trendy i dag. Derfor kan det være vanskelig, selv for den mest erfarne markedsføringsmedarbeider, å holde tritt. Likevel er det viktig at du prøver å være i forkant av de mange trendene for ikke å miste publikummet ditt.

For å gjøre det litt enklere, får du her noen av markedsføringstrendene som HubSpot, basert på en undersøkelse, spår vil komme til å dominere i 2023.

Innholdsfortegnelse


Markedsføringstrender i 2023 – høydepunkter

  1. Influencermarkedsføring vil fortsette å stige i popularitet
  2. Videomarkedsføringsmedarbeidere vil lage kort innhold
  3. Sosiale medier vil bli brukt som et verktøy for kundeservice
  4. Flere bedrifter vil bruke SEO for å oppnå søketrafikk
  5. Mobiloptimalisering vil bare bli enda viktigere
  6. Flere bedrifter vil prioritere samfunnsansvar
  7. Nært samarbeid mellom markedsførings- og salgsavdelingen vil være en fordel
  8. Opplevelsesrik markedsføring kan få et comeback
  9. Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) vil være mindre populære
  10. Flere merker vil teste native ads

1. Influencermarkedsføring vil fortsette å stige i popularitet

De siste par årene har influencer-markedsføring virkelig tatt av, og HubSpot spår at denne trenden vil fortsette i 2023. 89% av de markedsføringsfolkene som allerede bruker influencermarkedsføring, vil øke eller opprettholde sin investering i år.

Bruken av influencermarkedsføring er genial fordi det gir deg muligheten til å introdusere merkevaren din til influencerens eget publikum. Selv om du ikke har råd til å bruke tusenvis på en influencer, trenger du ikke å føle deg slått ut. Mer enn 56% av markedsføringsfolkene som investerer i influencer-markedsføring, jobber med mikro-influencere (altså de som ikke har mer enn 1000-10.000 følgere). Ofte kan mikro-influencere faktisk være mer lønnsomme, selv om de er billigere å bruke og har færre følgere, fordi de har høyere engasjement.

2. Videomarkedsføringsmedarbeidere vil lage kort innhold

Kortproduserte videoer har tatt markedsføringsverdenen med storm, og denne trenden vil fortsette inn i 2023. Ikke mindre enn 90% av markedsføringsfolkene som bruker kortproduserte videoer, vil øke eller opprettholde sin investering i år.

Lengre videoer er gode til å formidle dybde og mye informasjon om et produkt, tjeneste eller merke, men det har vist seg at kortproduserte videoer kan være langt mer effektive. Dette gjelder både på B2B- og B2C-markedet.

De kortproduserte videoene stemmer ganske enkelt bedre overens med brukernes generelle atferd på nettet, der alt helst skal gå litt raskere enn en hest kan løpe. Kan det være en av grunnene til at TikTok har eksplodert så kraftig som det har?

3. Sosiale medier vil bli brukt som et verktøy for kundeservice

Mer enn en fjerdedel av alle markedsførere bruker direktemeldinger (DM-er) for å tilby kundestøtte, mens 15% planlegger å bruke det for første gang i år. Både Facebook og Instagram har utvidet sine e-handelsmuligheter. Kundeservice på disse plattformene kan derfor bli avgjørende i den nærmeste fremtiden.

I tillegg kan du bruke det som et ledd i din kundereise, både før og etter kjøp, siden forbrukerne også har vist økt interesse for å kommunisere med merker via DM. 20% av Gen-Z og nesten 25% av Millennials har kontaktet et merke på sosiale medier i løpet av de siste tre månedene.

4. Flere bedrifter vil bruke SEO for å oppnå søketrafikk

SEO er ikke nytt, men derfor skal det likevel være med på listen, for det vil fortsette å spille en viktig rolle i den moderne markedsføringsstrategien.

Av trendene markedsførere vil investere mest penger i i 2023, ligger SEO på en tredjeplass rett bak kortproduserte videoer og influencermarkedsføring.

Og når interessen og behovet for SEO-strategier vokser, vil søkeoptimaliseringsmulighetene også bare gjøre det samme. De enkle innleggene med fokus på enkelte søkeordsfraser er ikke lenger nok. SEO er mye mer enn det!

Trenger du ekspertise, kan vår egen SEO-avdeling bl.a. være behjelpelig.

5. Mobiloptimalisering vil bare bli enda viktigere

Nesten halvparten av de årlige kjøpene på nettet skjer via en mobil enhet. Og statistisk sett vil dette bare øke i takt med at kjøpekraften blir større hos Gen-Z og Millennials. Som merke bør man derfor sterkt vurdere om mobiloptimalisering skal være en del av den digitale markedsføringsstrategien.

6. Flere bedrifter vil prioritere samfunnsansvar

89% av markedsførere som skaper innhold med fokus på samfunnsansvarlighet, planlegger å øke eller opprettholde sin investering i 2023, noe som er nesten det dobbelte av året før.

Det er en tydelig trend blant forbrukerne: Samfunnsansvar, etikk og gjennomsiktighet betyr noe. 50% av Gen-Z og 40% av Millennials ønsker at bedriftene tar stilling til sosiale temaer som bl.a. likestilling, LGBTQ+-rettigheter og klima.

7. Nært samarbeid mellom markedsførings- og salgsavdelingen vil være en fordel

Utnytt salgsavdelingens kunnskap i din markedsføring. Et nært samarbeid kan gi dine markedsførere et mer komplekst og fullstendig bilde av kundene, som til slutt vil bringe din bedrift (og dine kunder) langt mer verdi.

8. Opplevelsesrik markedsføring kan få et comeback

Opplevelsesrike markedsføringskampanjer gjør det mulig for publikum å tre inn i en fordypende opplevelse, ofte på et fysisk sted eller via en AR/VR-plattform.

De siste årene har store markedsføringsarrangementer vært mer eller mindre umulige på grunn av pandemien, og AR/VR-opplevelser er en høyrisiko-satsing, fordi det både er dyrt å investere i og krever at alle i målgruppen har tilgang til nødvendig teknologi for å kunne få tilgang til innholdet.

Men… Med pandemien overstått, er det nå igjen mulig å investere i opplevelsesmarkedsføring til et større publikum på gater og torg.

9. Virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) vil være mindre populære

Det var store forhåpninger til VR og AR som en del av en markedsføringsstrategi. I 2021 brukte 35% av markedsførere VR eller AR som en del av sin strategi, og av disse planla nesten halvparten å bruke det også i 2022. Men bildet ser annerledes ut i 2023, hvor mer enn en fjerdedel planlegger å slutte med bruken av det. Igjen handler det både om investeringsrisiko og brukernes tilgjengelighet, men etter hvert som VR-briller og AR-apper blir mer tilgjengelige, kan dette kanskje snu.

10. Flere merker vil teste native ads

I 2022 planla nesten en fjerdedel av markedsførere å bruke native ads for første gang, og man regner med at dette bare vil øke i år. Grunnen til at dette vinner frem er ganske enkel. Det fungerer! Av de som allerede bruker denne strategien, sier 36% at den er effektiv, mens nesten 50% sier at det er deres beste ROI-taktikk. I motsetning til tradisjonell annonsering, som er designet for å avbryte og skille seg ut, er native ads designet for å smelte sammen med brukernes øvrige innhold, og promotere merkevaren din til en ny målgruppe som ellers aldri ville ha funnet deg. Og nettopp fordi native ads ikke “føles” som tradisjonelle annonser, er forbrukerne mer tilbøyelige til å se og reagere på dem – faktisk ser forbrukerne native ads over 50% mer enn bannerannonser. For eksempel er Instagram et populært sosialt medium for å bruke native ads. Ved å bruke Story- eller shop-funksjonene er det mulig å dele innlegg som ligner brukernes eget innhold, mens man reklamerer for sitt produkt.

Content marketing trends i 2023

Content marketing-trender 2023

Minst 47% av kjøperne ser tre til fem stykker innhold før de ender opp med et kjøp, og samtidig forventer flertallet av dem at merker skaper innhold for å fange deres interesse.

Interessen for content marketing har derfor bare blitt større.

11. Video vil fortsette å være det mest ettertraktede formatet

Video har vært en av de mest dominerende markedsføringstrendene i 2022, og det stopper ikke i år.

Video bidrar til å skape en dypere forbindelse med din potensielle kundebase, og det er lettere å omskape til annet innhold, som f.eks. podcaster.

Tidligere har mange vært begrenset av et budsjett som ikke hadde plass til dyre filmproduksjoner, men dette har også endret seg. Hvor heldig kan man være?

Utviklerne av smarttelefoner har gitt oss alle et videokamera og et redigeringsverktøy rett ved hånden, som gjør det mulig for selv de minste bedriftene å komme i gang med videoinnhold.

12. Blogginnlegg løper ingen steder

Blogginnlegg har vært en vanlig kjent markedsføringsstrategi siden merker begynte å skape sine egne nettsider. Men som man sier “kjærlighet har ingen alder”. Det virker rett og slett fortsatt. Så mye at hver tredje markedsføringsmedarbeider lager egne blogginnlegg.

I tillegg viser HubSpots undersøkelse også at forbrukerne faktisk leser disse blogginnleggene, og at de blir brukt i forbindelse med kjøp.

Utover forbrukerengasjement og potensielle konverteringer er blogginnlegg også veldig nyttige i jakten på søkemotoroptimalisering. Nettsteder med solide blogger har mer søkepotensial og kan lettere implementere SEO-strategier.

13. Caser vil fortsette å generere leads og bidra til merkets troverdighet

Case-videoer eller tekster i et lengre format gir publikum muligheten til å få et dypt innblikk i, og en forståelse av, hvordan de som bruker, kan dra nytte av et produkt eller en tjeneste.

Du kan både bruke strategien om offentlig tilgjengelighet, hvor alle har muligheten til å se og lese på din nettside. Omvendt kan du også lage det til gated content, som krever at kundene gir fra seg noen kontaktinformasjoner, for å kunne laste ned innholdet.

Selv om mange markedsførere, spesielt på B2C-markedet, ikke bruker case-innhold, finner de som gjør det, det effektivt.

14. Markedsføringsmedarbeidere vil omfavne bruken av infografikk

Hvis et bilde forteller mer enn tusen ord, kan infografikk fortelle om minst det dobbelte. Infografikk har ikke bare den visuelle appellen som et flott bilde, men er også spekket med nyttige data og informasjon. Av de markedsførerne som regelmessig benytter seg av infografikk i sin strategi, sier 56% av dem at det er deres mest effektive innholdstype.

Some marketing trends 2023

SoMe marketing trends

Globalt sett er det over 3,7 milliarder mennesker som har og bruker sosiale medier. Det er mange!

Det er derfor heller ikke så rart at nettopp sosiale medier er en så populær markedsføringskanal, som det er, og at det inngår som en del av 2023s markedsføringstrender. Kanalene tillater deg nemlig å kommunisere med publikummet ditt på et personlig nivå.

15. Salg på sosiale medier

Flere sosiale medieplattformer står til å bli de neste go-to-shoppingplattformene. Instagram har Instagram-shopping, Facebook har Facebook-shops, og TikTok er i ferd med å teste nye e-handelsfunksjoner.

Overgangen til sosiale medier ser ut til allerede å ha påvirket våre shoppingvaner. For eksempel foretrekker 71% av Gen-Z å finne nye produkter på sosiale medier. Det samme gjelder for 51% av Millennials.

16. TikTok vil fortsette å vokse

Festen ser ikke ut til å stoppe for TikTok. Således ser det ut til at 56% av markedsførerne som allerede befinner seg på plattformen, vil øke deres tilstedeværelse i løpet av 2023, noe som er høyere enn på noe annet sosialt medium.

Siden TikTok begynte å gå viralt for nesten 3 år siden, har merker prøvd å ri på bølgen. I dag har appen litt over 1 milliard brukere på globalt plan, og er ikke lenger bare for danseglade tenåringer.

Vil du i gang med annonsering på TikTok, kan du starte med å lese vårt blogginnlegg: “10 konkrete tips for å få suksess med TikTok som brandingkanal”.

17. De fleste markedsføringsmedarbeidere vil fokusere på 3 til 5 SoMe-plattformer

Det er realistisk å kunne håndtere 3-5 plattformer. Det antallet gir merker i alle størrelsesordener mulighet til å nå forskjellige målgrupper uten å overbelaste den enkelte medarbeider.

Her er et par spørsmål du kan stille deg selv for å avgjøre hvor mange plattformer du egentlig bør være på:

  • Hvor mange markedsførere har du ansatt i din SoMe-avdeling?
  • Hvilke sosiale medieplattformer har publikum som best matcher din målgruppe?
  • Hvor lang tid vil det ta å mestre en strategi på hver enkelt plattform?
  • Er det noen plattformer som ikke vil bidra til din markedsføringsstrategi akkurat nå?
  • Er det noen plattformer hvor du enkelt kan overføre engasjerende innhold fra den ene til den andre? (Som TikTok og YouTube Shorts)

Ved å stille deg selv disse spørsmålene, kan du avgjøre hvor mye tid teamet ditt og merket ditt bør bruke på å bygge en effektiv og engasjerende strategi på hver plattform. På den måten kan du prioritere de plattformene som gir mest, og som du dermed bør fokusere på.

SEO marketing trends i 2023

SEO-marketing trends

61% av markedsførerne sier at SEO-optimalisering, som en markedsføringsstrategi, vil ligge høyt på deres prioriteringsliste i år.

18. Glem ikke video- og bilde-SEO

SEO handler ikke bare om å endre teksten på en side. Det kan også handle om å velge og optimalisere de riktige videoene og bildene, for å hjelpe en bestemt side med å rangere bedre på Google Images eller Search Engine Video Carousels.

53% av de markedsføringsmedarbeiderne som bruker SEO, har en strategi for optimalisering av videoer og bilder. Av disse sier 49% at bilde- og videooptimalisering er en av deres mest effektive SEO-taktikker.

19. Linkbuilding hjelper merker med å skape autoritet

Når sider som rangerer godt, begynner å lenke til din side, forteller det Google at din side også kan være troverdig. Dette kan bety at din egen side vil begynne å rangere bedre.

Selv om det kan være både tidkrevende og utfordrende å skrive mye delbart innhold, nå ut til andre nettsteder for å dele, eller sikre at ditt innlegg får lenker, viser forskning at denne tiden og innsatsen kan betale seg.

20. Skap ny trafikk til dine gamle sider

I stedet for å komme opp med nye ideer, vil flere markedsføringsmedarbeidere i stedet fokusere på å optimalisere det som allerede har fungert.

I SEO vil det å holde innholdet ditt oppdatert og fullt av rikt og engasjerende innhold veie opp for eldre arbeid som ikke lenger er søkerelevant og inneholder gamle statistikker og lenker. Ikke bare det, men å ta eksisterende innhold og gjenbruke det til en ny podcast, et webinar eller blogginnlegg, kan være en effektiv måte å holde innholdet ditt relevant i søkemotorene.

21. Chatbots vokser i popularitet

Visste du at mer enn halvparten av alle forbrukere forventer å få et svar på markedsførings-, salgs- eller kundeservice-spørsmål innen 10 minutter? Er det i det hele tatt mulig å oppfylle?

Nei… I hvert fall ikke for mennesker. Det er sannsynligvis derfor at 40% av alle markedsførere som bruker automatisering som en del av sin strategi, utnytter chatbots.

Chatbots arbeider med flere hundre kunder samtidig, men gir samtidig inntrykk av en 1 til 1 serviceopplevelse – noe som intet menneske ville kunne håndtere.

Vil du lese mer om hvordan du kan bruke chatbots i din SEO-strategi, les vårt blogginnlegg: Oss og robotene. Dét kan du bruke AI til i ditt arbeid med digital markedsføring.

 


Bruk 2023s markedsføringstrender for å vokse

Da er du helt oppdatert… for nå. Så lenge du har en finger på markedsføringspulsen, og aldri er redd for forandring, så faller du i hvert fall ikke bak med diverse markedsføringstrender.

Skulle du likevel ha blitt blåst bakover, og har vanskeligheter med å overskue tanken om å konstant måtte holde seg oppdatert, frykt ikke. Det kan Plutonic Media ta hånd om for deg.

Trenger du hjelp med din
markedsføringsstrategi?

Få Kevin til å hjelpe deg.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?