Insights / All

10 AI-verktøy du kan bruke
til markedsføringen din

AI skal ikke sees som en konkurrent til arbeidet ditt, men som en hjelpende hånd. Få tips om hvordan du kan bruke AI-verktøy i markedsføringen din.

Billedet illustrerer hvordan AI værktøjer kan være en hjælpende hånd i ens markedsføring

Selv om AI kommer til å revolusjonere måten vi arbeider på, betyr det ikke nødvendigvis at du som markedsfører blir overflødig. Tvert imot, AI kan være et verktøy som effektiviserer produksjonen av innhold og arbeidsprosessen din på en helt ny måte.

Spesielt verktøy som ChatGPT har vekket oppsikt og startet et AI-kappløp som kan sammenlignes med romkappløpet på 1950- og 60-tallet. Konkurransen mellom store teknologiselskaper for å levere de raskeste og beste AI-verktøyene er tydelig. Dette har blitt enda mer fremtredende etter at Microsoft inngikk et partnerskap med OpenAI, selskapet bak ChatGPT, og utfordret Googles markedsandel.

Selv om dette fortsatt er i en tidlig fase og utviklingen er i startgropen, kan det være en fordel for deg å hoppe på AI-toget nå, slik at du ikke blir etterlatt når det går videre.

Innholdsfortegnelse


AI vil forandre kundenes søkeatferd

Du har sikkert allerede testet noen chatboter. Så du vet også hvor raskt de kan gi deg svar på det du søker etter. Det er derfor rimelig å forvente at måten forbrukere søker etter informasjon på nettet vil endre seg.

En av de mange egenskapene en chatbot har, er å gi svar på informative søk. Og hvis forbrukerne ikke trenger å bruke tid på å finne svaret de leter etter, men kan få det direkte gjennom en chatbot, vil det sannsynligvis føre til en nedgang i trafikken til noen nettsider. Dette kan kanskje forventes å føre til noe lignende det som skjedde da Google lanserte “instant answers”, som plasserer svarene på brukernes spørsmål øverst i noen søkeresultater. Men i en mer ekstrem grad, og også den gangen opplevde flere sider en nedgang i trafikken.

Hittil er det forskjell på hvordan brukerne søker gjennom en chatbot og gjennom tradisjonelle søk. Det ser ut til at forbrukerne generelt opptrer mer høflig mot en chatbot enn det de gjør på Google, Bing eller en av de andre søkemotorene.

Endringen i tone vil påvirke din SEO. Det vil bli viktig i fremtiden at innholdet på nettstedene dine kan matche hensikten og konteksten, slik at chatboter og søkemotorer har det beste grunnlaget for å gi relevante svar gjennom en chatbot.

Samtidig ser vi allerede en tendens der brukerne søker mye mer spesifikt, noe som kan føre til en overgang fra korte søkeord til lange søkeord. Dette vil stille nye krav til dine søkekampanjer og søkemotoroptimalisering, spesielt pull-strategiene må optimaliseres for å fange opp en bredere rekke forskjellige søk.

For deg betyr dette at du må huske å ta hensyn til kundenes behov og utfordringer i SEO-optimaliseringen din, samt i innholdet du produserer for nettstedet ditt.

Billedet forestiller en robot, der skriver tekster, og skal symbolsere, hvordan AI kan fungere som en copywriter

Kan AI-verktøy erstatte en tekstforfatters arbeid?

Som nevnt er ulike AI-verktøy fortsatt i introduksjonsfasen, men det er likevel mulig å begynne å teste og arbeide med de funksjonene de har for å generere innhold. Selvfølgelig varierer kvaliteten på de ulike AI-verktøyene, men det ser ut til at deres tekstgenereringsverktøy utvikler seg raskere enn mye annet, og de kan brukes til å skrive tekster for blant annet e-post, annonser, innlegg i sosiale medier, kampanjer, blogger og nyhetsbrev.

Likevel må man fortsatt være forsiktig med å bare kopiere og lime inn innhold i for eksempel nyhetsbrev. AI-verktøyene er ikke gode nok til det ennå. Kvaliteten på innholdet de genererer kan på ingen måte sammenlignes med det en tekstforfatter lager.

Der hvor AI fortsatt skiller seg fra en dyktig medarbeider, er blant annet i “Tone of Voice”. Det vil simpelthen ha vanskelig for å gjenskape akkurat det språket og den tonen som dere kanskje har på nettstedet deres. I tillegg kan det være fare for at det blir videreformidlet informasjon som kanskje ikke er sann. Faktasjekk er en av de store utfordringene med mange AI-verktøy.

I tillegg kan det nevnes at de fleste AI-verktøy baserer seg på historiske data. Ta ChatGPT som et eksempel. Dette verktøyet har ikke data fra etter 2021. Og det kan likevel skje mye på kort tid. Tenk bare på krigen i Ukraina. Russland invaderte Ukraina 24. februar 2022, og selv en så skjellsettende hendelse som dette er ikke inkludert i ChatGPTs datamateriale. På denne måten må man både være forsiktig med å ta informasjonen for god fisk, men det betyr selvfølgelig også at verktøyet har begrensninger når det gjelder å generere innhold basert på trender, aktuelle hendelser, prognoser og diverse nyheter.


Vil du lære enda mer om AI og digital markedsføring?

Les blogginnlegget her

AI kan være en ekstra hånd i ditt arbeid

I tillegg til å produsere innhold ekstremt raskt, er det mange andre aspekter av arbeidslivet ditt der AI-verktøy kan fungere som en ekstra hjelpende hånd. Som markedsfører kan du bruke AI-verktøy når du skal generere ideer eller gjøre forskning for nye kampanjer, blant annet. Fra alle de ideene du nå får kastet på deg, kan det hende du selv får nye ideer basert på hva chatboten har funnet.

Men i tillegg til ChatGPT finnes det allerede mange andre AI-verktøy som også kan være til hjelp i din daglige arbeidsrutine. Ikke bare for å lage skriftlig innhold, men også for mange andre oppgaver.

Billedet skal illustrere forskellige ting AI værktøjer kan hjælpe med

Her er 10 AI verktøy du kan utforske

Det finnes en rekke AI-verktøy som kan gjøre integrasjonen av kunstig intelligens lettere i arbeidslivet ditt. Ikke alle verktøyene er gratis, men de fleste gir deg muligheten til å teste produktet slik at du kan se om det er noe du ikke kan leve uten i fremtiden.

1. ChatGPT Everywhere

Chrome-nettleseren har laget en utvidelse kalt ChatGPT Everywhere, som gir deg enkel og rask tilgang til tekstgenereringsverktøyet ChatGPT i alle online situasjoner hvor du trenger hjelp.

For eksempel kan programmet gi deg ChatGPTs forslag til svar når du utfører en Google-søk, eller hjelpe deg med å formulere en e-post, eller selvfølgelig raskt lede deg til ChatGPT direkte i nettleseren din.

2. Heydey

Hvis du er typen som fra tid til annen prøver å finne tilbake til en helt spesifikk artikkel du har lest, eller en fil du tidligere har åpnet, men ikke kan huske hva den heter, kan Heydey hjelpe deg. Det er en AI-drevet nettleserutvidelse som enkelt husker ting for deg. Den husker alt fra besøkte nettsider til tidligere søk du har gjort, og lagrer det i en kryptert og personlig kunnskapsbase.

3. Excel Formula Bot

Er du heller ikke flink til å huske alle de ulike formlene du kan bruke i Excel? Da er du nok ikke alene, og Excel Formula Bot kan hjelpe deg. Ved hjelp av tekst-AI kan du raskt skrive formler for Excel eller Google Sheets ved bare å beskrive hva du vil oppnå. Den kan også forklare hvordan noe fungerer eller gi endringsforslag til eksisterende formler.

4. Scholarcy

Hvis du trenger å få et raskt overblikk over mye informasjon, kan Scholarcy hjelpe. Det er et online AI-verktøy som kan oppsummere tekster. Det kan være en oppsummering av en bok, artikkel, rapport eller noe helt annet. På få minutter kan du få en oppsummering av en lengre tekst som forsøker å gi deg nøkkelinformasjon.

5. AdCreative.ai

AdCreative er et program som kan hjelpe deg gjennom hele prosessen med annonseproduksjon. Det er et AI-verktøy som hjelper med alt fra idétesting til copywriting, grafikk, analyse og konvertering. Det er litt av en alt-i-ett løsning.

6. Cleanvoice

Det kan være en treg (og kjedelig) prosess å rydde opp i lydfiler og opptakene til podcastene dine. Cleanvoice kan ved hjelp av flere AI-verktøy gjøre det enklere å fjerne mange av de forstyrrende lydene som kan forekomme under et opptak.

7. Subtext

Med en blanding av kunstig intelligens og narrative rammeverk er Subtext et verktøy som kan hjelpe deg med å skrive historier og teste ulike konsepter. Et AI-verktøy du kan teste når du for eksempel skal lage nye annonser.

8. Jasper

Enda et AI-verktøy som kan hjelpe med å skrive utkast til artikler, blogginnlegg eller innlegg. Ved å gi den noen få nøkkelord kan den skrive lengre tekster, og dermed hjelpe med “nyttige” ferdige tekster eller brukes som inspirasjonskilde.

9. Midjourney

Midjourney er et AI-verktøy som kan generere unike bilder basert på teksten du gir den. På denne måten kan du raskt og enkelt lage fantastiske bilder ved bare å skrive inn spesifikke ord.

10. Autodraw

Autodraw er et verktøy som hjelper deg med å lage illustrasjoner basert på det du tegner. Ganske enkelt tegner du med musen din (selv om det kanskje ikke alltid går så bra), og den tolker hva du prøver å illustrere, for deretter å gi deg et (noe bedre) forslag.

 

Disse 10 er bare et (veldig) lite utvalg av de mange AI-verktøyene som allerede finnes der ute. Og listen blir bare lengre og lengre. Så som du sikkert har kunnet lese deg til, bør vi som markedsførere ikke være redde for å miste jobben vår. I stedet bør vi se på de mange AI-verktøyene som en mulighet til å bli enda raskere og bedre i jobben vår, fordi de kan hjelpe med alt fra idégenerering til automatisering av noen av de litt kjedeligere oppgavene.

 

Trenger du hjelp med
digital markedsføring?

Få hjelp av Kevin.

    Klar for å oppnå
    merkbare
    resultater?

    Bli kontaktet for en uforpliktende prat
    om dine muligheter.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?